Jag har en jetpump som drar upp vatten från sjön. Vattnet går sen (efter pumpen) via kol+ och UV filter ut till huset. Jag behöver lära mig vilka delar av den här jetpumpen som gör vad.
Vilken slang "drar in" vattnet från sjön?
Vilken "trycker ut" vattnet till filtren och sen vidare till huset?
Visst är blåsan under en hydrofor, som ser till att hålla uppe trycket i rören?
Hur vet jag vad start trycket på jetpumpen är?
Om jag skulle bygga om, måste alla slangar vara flex eller har man gjort det för enkelhetens skull?
Grön jetpump med flera kopplade slangar, hydrofor och motor placerad i ett hörn av ett rum med kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Etikett på jetpump med specifikationer som modell, flöde, tryck och elektriska detaljer, inklusive CE-märkning och skyddsfunktioner.
Skapa konto

Etikett på en jetpump av märket AMS, modell PEMS20H, med information om max arbetstryck och annan teknisk specifikation.
Skapa konto

Bästa svaret

I "mellan" slangen suger pumpen in vatten, och det är via den översta slangen som vattnet går ut till dina filter och huset.
Du har en manometer som visar systemtrycket. Öppna en valfri kran och vänta. Notera tillslagstrycket när pumpen startar. Notera sedan frånslagstrycket när pumpen stannar. Till/frånslag justeras med ställskruvar under den blå(grå) kåpan som sitter bredvid manometern. OBS var uppmärksam på var du sätter dina fingrar under kåpan, då det är 230V i kontaktorerna.
Och ja, flexslangar är praktiskt men inget krav, men om du vill använda hårda kopparrör måste pumpen fixeras så att det inte uppstår brytkrafter.

• Gilla
ptk
  • Laddar…
Tack! Är det en hydrofor under?

P ptk skrev:
Tack! Är det en hydrofor under?
Hydropress.
Skillnaden är att i hydropress ligger vattnet i en gummiblåsa som är trycksatt på utsidan.
I hydroforen är där ingen gummiblåsa.

Bra att veta som märkligt nog sällan framgår.
För att kolla lufttrycket i hydropressen ska pumpen stängas av och vattnet tappas ur/kran vara öppen.
En kran på utgående vatten och en avtappning vid pumpen är aldrig fel, då är det enklare att kolla trycket utan att tappa ur hela huset.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Nej, men mindre dåligt än koppar. Den bästa lösningen är såklart att fixera pumpen, skruva fast den i golvet eller något väldigt tungt. Så att den inte kan vandra omkring pga vibrationer i drift, av/påslag.

Nyfiken på hur mycket spelrum jag har om jag ska bygga om.

Måste vattnet gå enligt en ordningsföljd via varje apparat från sjö till kran eller kan man förlägga de i den ordning som passar planlösningen bäst? Vilket upplägg är mest optimalt?

Sjö —> Jetpump —> Kolfilter —> UV-filter —> Avstickare till varmvattenberedare —> Kranar ?
Eller sätter man Kolfiltret före Jetpumpen?

P ptk skrev:
Nyfiken på hur mycket spelrum jag har om jag ska bygga om.

Måste vattnet gå enligt en ordningsföljd via varje apparat från sjö till kran eller kan man förlägga de i den ordning som passar planlösningen bäst? Vilket upplägg är mest optimalt?

Sjö —> Jetpump —> Kolfilter —> UV-filter —> Avstickare till varmvattenberedare —> Kranar ?
Eller sätter man Kolfiltret före Jetpumpen?
Som du beskriver det där är bra inget att ändra på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.