Har fått en offert på en ny IVT bergvärme pump då vår 16 år gamla har gett upp. (Varmvattenberedaren har rostat sönder.) Kan det verkligen stämma att man inte kan få en ny installerad förrän om ca 6 månader? Ingen höjdare i vårt klimat. Det dom kan göra är att installera en tillfällig varmvattenberedare men då saknas fortfarande värme i huset.

• Gilla
Spånove och 2 till
  • Laddar…
H
U uffe59 skrev:
Har fått en offert på en ny IVT bergvärme pump då vår 16 år gamla har gett upp. (Varmvattenberedaren har rostat sönder.) Kan det verkligen stämma att man inte kan få en ny installerad förrän om ca 6 månader? Ingen höjdare i vårt klimat. Det dom kan göra är att installera en tillfällig varmvattenberedare men då saknas fortfarande värme i huset.
beställde en nibe i februari den kommer i november december.
Så 6 månader så är du lycklig.
Såg med på ivt men den ville jag inte ha då de har strulat för många runt här.

kan sätta en byggpanna.
Kan man hyra på ramirent eller cramo.
Då får du värme.
De som tog ut min pump har sådana att sätta in medans man väntar men alla var ute hos kunder på grund av långa leveranstider på pumpar nu.

• Gilla
  • Wow
TCG och 2 till
  • Laddar…
Galna leveranstider hos alla aktörer idag, även för de stora installatörerna. En del tillverkare har dessutom börjat med sattyget att prissätta varan vid leverans, inte vid orderläggning. Det vill säga att en pump kostar 60 000 idag vid beställning, men på fakturan står 80 000 i december när åbäket levereras!

Som exempel kan du kolla Polarpumpen, de skriver inte ens ut leveranstid på majoriteten av pumparna utan kort och gott "Tillfällig slut"!

https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/bergvarmepump/

Om jag varit i din sits hade jag börjat ringa runt till flertalet installatörer och varit väldigt öppen med märke/modell av pump. Annars är risken att vintern blir kall :(

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
De verkar ju ha Daikin maskinerna hemma på polarpumpen, det är ju en av de bästa maskinerna på marknaden. Japanerna verkar inte ha samma komponentbrist. Varför köper inte folk en Daikin istället ?

• Gilla
nino och 3 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
De verkar ju ha Daikin maskinerna hemma på polarpumpen, det är ju en av de bästa maskinerna på marknaden. Japanerna verkar inte ha samma komponentbrist. Varför köper inte folk en Daikin istället ?
Går man in på pumpen får man följande information:
Beställningsvara - Levereras normalt inom 2-4 veckor.

Och rent krasst, just nu är inte normalt, så leveranstiden är okänd. Men de går iaf att köpa till skillnad från Nike/Bosch som är slut.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
U uffe59 skrev:
Om ni skulle vara intresserade av kyla på sommaren kanske det är läge att skaffa en luftvärmepump som också kan värma huset under hösten fram till den nya bergvärmepumpen kommer i vinter?

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om ni skulle vara intresserade av kyla på sommaren kanske det är läge att skaffa en luftvärmepump som också kan värma huset under hösten fram till den nya bergvärmepumpen kommer i vinter?
Beställde IVT luft-vatten värmepump i Mars. Vi förväntas få leveransdatun angivet (inte själva leveransen) i augusti. Däremot kan det finnas några luft-luft i lager.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Hej, har exakt samma problem som du då vår 18 år gamla IVT vvb sprang läck. Jag har satt in en extern vvb för varmvattnet men sen tror jag att det går att koppla förbi tanken helt så att du kan köra bvp med enbart värmedrift.

• Gilla
Astt och 2 till
  • Laddar…
Beställde en värmepump + vvb från Thermia i februari/mars. Levererades i mitten på maj. Nibe hade längre leveranstid varav vi valde Thermia.

Läget kanske är ännu sämre nu.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Har beställt en ny ivt och förväntad leverans Q1 -23

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
U uffe59 skrev:
Två firmor jag pratat med talar om år i leveranstider. Detta kommer inte bli en rolig vinter för vissa med tanke på antalet kompressorhaverier som sker varje vinter. Elpanna eller eltillskottet och 4-6kr kWh

• Wow
Nalleman64
  • Laddar…
Stigande elpris har nog gjort att en del med direktverkande el skaffar värmepump.
Inte bara i Sverige då.
Så produktionen i världen är nog uppbokad ganska långt fram i tiden.

Jag skickade ut offertförfrågan för en tid sedan då jag tänkt göra ett preventivt byte. Men har fått 0 svar. Är nog bara att vänta.

Ett otyg har ju varit att nät-handlarna inte har uppdaterade saldon, så man har kunna köpa och betala en pump där det står att den finns i lager, och sen kommer det ett mail med 'sorry, den var visst slut och kommer om ett halvår'.
Detta har väl dock blivit lite bättre, och sanningen skrivs faktiskt ut.

Vår leverantör påstod att Bosch skulle finna i juni, men det räcker ju att nån andas om det, så är dom slut.

En annan leverantör kör just nu en drive på Vailant pumpar, och det vore ju lite märkligt om dom inte finns.

I Ingvar 58 skrev:
Ett otyg har ju varit att nät-handlarna inte har uppdaterade saldon, så man har kunna köpa och betala en pump där det står att den finns i lager, och sen kommer det ett mail med 'sorry, den var visst slut och kommer om ett halvår'.
Detta har väl dock blivit lite bättre, och sanningen skrivs faktiskt ut.

Vår leverantör påstod att Bosch skulle finna i juni, men det räcker ju att nån andas om det, så är dom slut.

En annan leverantör kör just nu en drive på Vailant pumpar, och det vore ju lite märkligt om dom inte finns.
’Bosch och IVT är ju i princip samma pump. Samma ägare men man har två varumärken. ’man behöll varumärket IVT efter förvärvet då det var ett etablerat varumärke i Sverigenn

D daVinci skrev:
Stigande elpris har nog gjort att en del med direktverkande el skaffar värmepump.
Inte bara i Sverige då.
Så produktionen i världen är nog uppbokad ganska långt fram i tiden.

Jag skickade ut offertförfrågan för en tid sedan då jag tänkt göra ett preventivt byte. Men har fått 0 svar. Är nog bara att vänta.
Inte bara "en del". Det är kaos på marknaden då alla "nä jag ska inte ha nån värmepumpt, det är bara skit" har ändrat åsikt när elräkningarna ramlade in.

Pratade med en installatör här i bygden som sa att han just nu väljer bort alla jobb som inte är standard. han har fullt upp med att bara installera enkla lösningar (där rör och element är dragna)

Visserligen finns det en komponentbrist. Men det handlar i just detta fallet om en mångdubblad efterfrågan.

• Gilla
KAUFMANN
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.