Hej,

Skulle vilja ha lite synpunkter från er med erfarenheter vid valet mellan Landroid L eller Bosch Indego. Priset på Landroiden lockar ju just nu.

skiss1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min tomt ser ut som på bilden, gräsyta ca 500m2. Utanför de röda linjerna kan den inte köra. Till vänster är det en asfalterad infart som den måste ta sig förbi och det blir en passage ca 1,5m bred bakom bilen.

Nere finns en passage ca 1 meter bred och uppe är det en grindöppning, även den 1 meter bred.

Tomten är ganska plan och bara ett fåtal buskar och träd.

Jag funderar på ifall de olika passagerna blir flaskhalsar som gör att Landroiden har svårt att nå hela gräsmattan? Inbillar mig att Indegon kanske klara det bättre eftersom den vet var den har varit..?

Jag har två ställen där basstationen skulle stå bra, markerade på skissen. Vilken tror ni skulle passa bäst?

Har ingen granne idag som har robot, men på två sidor är det bara ett staket som skiljer gräsmattorna, så man är ju även lite orolig att någon av dessa skaffar en robot och därmed stör ut Landroiden.

Hvis du vil ha en klipper å mekke med i flere timer enn du ville brukt på å klippe manuelt, samtidig som du bruker like mye tid på å lese og skrive om, velger du bosch.
Hvis du vil ha en billig klipper som sparer deg tid i hagearbeid velger du landroid.
Hvis du vil legge litt mer penger i dette for å slippe å brukee tid på hagen velger du robomow.

Får du en Indego som fungerar kommer den att klara det hur enkelt som helst. Känner du inte att du har tur med dig, välj någon annan.

Indego klipper ikke der det er mindre enn 1,7m bredt. (1m mellom trådene + 35cm utenfor hver tråd. Men om den kommer på skrå inn mot slike passasjer vil den jo klippe. Den tegner det bare ikke på kartet og planlegger derfor ikke klipping på slike steder. Den har dog ingen problem med å passere åpningene.

Hvordan andre klippere takler slike steder vet jeg ikke. Landroid reklamerer med at den takler smale steder bedre enn andre klippere...

Og som MJ sier, har du flaks får du en indego som både fungerer og lar være å falle i biter. Etter å ha hatt to indegoer selv, kan jeg dessverre ikke anbefale den til noen andre enn de som er glad i å dille med tekniske duppedingser. Vurderer en ny indego selv, men det blir nok først når de har gjort den lanseringsklar, noe jeg har gjettet på at vil skje i 2018.

Tack för synpunkter. Någon som har något att säga om laddstationens placering?

Kan tillägga att gräset växer mer i den övre delen av gräsmattan. Kanske bäst att ha den där då?

Indego krever at ladestasjonen står et sted hvor kabelen er helt strak i 6m. Og da mener jeg HELT strak. For min første klipper klarte jeg på 3de forsøket å få den strak ved bruk at rettholdt. For min andre indego, og to feilforsøk med rettholdt hentet jeg krysslaser for å få den rett nok til at klipperen godkjente kabelen. Vil du ha laderen langs huset, har du bare ett sted med lang nok vegg.

Andre klippere er mer fleksible.

Jag skulle börja med att fråga dig Sixten: vad har du för ekonomisk budget till klipparen och vilken ort i Halland bor du på (för att ev utnyttja prisgaranti) ?

Köp en automower på hyltelantmänn det kommer du vinna på i längden.

Jag instämmer med Ptja76. För närvarande har jag en Bosch Indego men hoppas att jag lyckas häva köpet av många anledningar..

Med din tomt och gräsyta så hade jag kapacitetsmässigt valt en HQ AM 308 (klarar 800m2) som du får för ca 13.000kr. De går dock inte få med prisgaranti(vad jag vet) mot något byggvaruhus. Det är den som jag kommer ta istället om jag får häva mitt köp Vill du istället komma ca 2000kr billigare undan så är det en Gardena R70li som du skulle kikat närmare på..

Ta dit en ÅF för Husqvarna som får titta på hur din tomt ser ut i verkligheten och bedöma läget; de tar inget betalt för besöket om de bor i din stad(iaf här hos mig).

Ställ dig frågan också... varför köper du en robot ?

Tack för klok input. Indegon har jag släppt tanken på. Tyckte det tilltalade att den hade gps och visste bättre var den varit, men det spelar ju ingen roll så länge klipparen gör ett bra jobb utan att behöva vara igång hela dygnet.
Har smått som leker så helt ska den kunna klara sig med klipptid på natten. Den måste därför även vara tyst så inte grannarna får spelet. Även där går ju indegon bort.
Har börjat kolla mer på Landroid M nu som verkar passa mina krav bättre. Ett frågetecken är ju närvaron av andra robotar, men det verkar ju lovande om man läser och kollar på klipp ihop med automover.
Ska ta en extra koll på gardena och hq innan jag tar beslut. Håller på att röja i trädgården inför installation.

Sixten76 skrev:
Tack för klok input. Indegon har jag släppt tanken på. Tyckte det tilltalade att den hade gps och visste bättre var den varit, men det spelar ju ingen roll så länge klipparen gör ett bra jobb utan att behöva vara igång hela dygnet.
Har smått som leker så helt ska den kunna klara sig med klipptid på natten. Den måste därför även vara tyst så inte grannarna får spelet. Även där går ju indegon bort.
Har börjat kolla mer på Landroid M nu som verkar passa mina krav bättre. Ett frågetecken är ju närvaron av andra robotar, men det verkar ju lovande om man läser och kollar på klipp ihop med automover.
Ska ta en extra koll på gardena och hq innan jag tar beslut. Håller på att röja i trädgården inför installation.
Övertygad om att du kommer göra ett bra val oavsett vad. Sålänge du inte väljer Indegon bara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.