Börjar bli dags att försöka få tag i några fönster till garagebygget.

Vad kan vara lämplig storlek för ett dubbelgarage med 2500 vägghöjd?

Har skissat in höjd 500 mm och bred 1200 mm, känns som det borde kunna passa.

Jag vill inte ha för smala fönster, så det känns som stridsvagnsspringor.

Överkanten bör väl liva med dörren, som är 2100 hög.

Funderar på om en mittpost mitt i fönstret kunde passa, övriga byggnader på tomten har det idag.

Har inte tänkt mig öppningsbara fönster, finns det fasta fönster med mittpost i denna storlek?
Arkitektonisk skiss av ett dubbelgarage med mått, inklusive två fönster och en dörr markerade i grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektonisk skiss av en garagefasad med konturer för två rektangulära fönster och en dörr, markerade mått.
Skapa konto

12x5 funkar alldeles säkert. Sen är det ju att tänka på att det stjäl väggutrymme inne med fönster, vilket ju är vad man vill ha i ett garage. Så då kan du ju gå ner till t.ex. 10x5, du lär ju ändå ha lyset på inne i garaget när du är där och behöver inte ljusinsläpp som i ett "vanligt" rum.

Ja, första tanken var att inte ha några fönster alls på denna vägg. Då kan jag ha hyllor och fästen för att hänga upp bildäcken på hela väggen.

Men jag är rädd att det känns lite som en stor ladugårdsvägg helt utan fönster. Har fått tag i en dörr med ett runt fönster nu, det blir ju lite ljusinsläpp förstås.

Och jag sätter upp lysrörsarmaturer invändigt så kan tänka mig att lyset är på då det är regniga dagar eller kvällar, då det kan bli lite pyssel i garaget.

Så främsta skälet är att det ska se lite snyggare ut på utsidan.

Undrar om 10x4 blir för litet?
Ritning av en vägg med två små fönster och en dörr med ett runt fönster, inga hyllor syns.
Skapa konto

Redigerat:
Jag skaffade sådana här fönster till vårt lilla stall:
Kompositfönster monterat på en ljusgrå trävägg med synlig vit omramning och underkant som öppnas för vädring.
Skapa konto

Det är kompositfönster, storlek 1080x580, 8 stycken, dvs två på varje långsida och två på varje gavel.
Storleken gör att de får plats mellan två normalplacerade stående reglar.
Det var länge sedan, år 2011, och då kostade de 1050 kr per styck, underkanthängda med öppning för vädring. Lätta att montera med lite PU-skum.
Tycker att det ser trevligt ut, och det blir ljust där inne.

Ett gråmålat stall med rött tegeltak och vita kompositfönster som är jämnt fördelade på längsidorna.
Skapa konto

Ja med så stora fönster känns det nästan som en liten stuga.

Frågan är hur små fönstren kan vara innan det känns för pluttigt?

Jag vill ju maxa väggytan invändigt för hyllor och liknande, och hade tänkt mig fasta fönster.

S Superrobban skrev:
Ja med så stora fönster
Stora?
Kan väl knappast bli mindre!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.