Hej!

Går de att fixa denna lampa på något sätt? Den svarta saken går att byta ut vet jag men om själva lampan är trasig går de att fixa på något sätt?
 
  • 20260626_154544.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260626_154550.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260626_154548.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Klart lampan går att laga. Du kommer med väldig knapphändig info. Vilka är de trådarna som ligger lösa och oisolerade bredvid transformatorn?
 
D datja skrev:
Klart lampan går att laga. Du kommer med väldig knapphändig info. Vilka är de trådarna som ligger lösa och oisolerade bredvid transformatorn?
Hej

Jag har noll koll på el, så förlåt för dålig info. Lampan ligger just nu i bilen bara därför allt är löst.
 
D
Du har en konstantströms-LED-armatur. I dessa är ljuskällorna seriekopplade

Hur många ljuskällor har lampan? Det räcker med att en är trasig eller har glapp för att allt ska slockna.

En annan möjlighet är att trafon/drivdonet är trasigt.

En tredje möjlighet är att det är något som ligger före armaturen som inte lirar med den, t ex en inkompatibel dimmer. Har lampan bytt plats nyligen? Är den dimrad?
 
D datja skrev:
Du har en konstantströms-LED-armatur. I dessa är ljuskällorna seriekopplade

Hur många ljuskällor har lampan? Det räcker med att en är trasig eller har glapp för att allt ska slockna.

En annan möjlighet är att trafon/drivdonet är trasigt.

En tredje möjlighet är att det är något som ligger före armaturen som inte lirar med den, t ex en inkompatibel dimmer. Har lampan bytt plats nyligen? Är den dimrad?
Vet inte exakt, hur många ljuskällor. Och är de möjligt o fixa ?

Drivdornet är trasigt men den går att byta ut har jag hört.
 
D
Göranssss Göranssss skrev:
Vet inte exakt, hur många ljuskällor. Och är de möjligt o fixa ?

Drivdornet är trasigt men den går att byta ut har jag hört.
Om du nu vet att det är trasigt så har du ju förklaringen. Skaffa ett motsvarande och som passar.
 
D datja skrev:
Om du nu vet att det är trasigt så har du ju förklaringen. Skaffa ett motsvarande och som passar.
Även när man byter ut drivdornet så fungerar de inte. Tänkte mer att själva lampan är trasig och om de är möjligt att fixa den
 
D
Göranssss Göranssss skrev:
Även när man byter ut drivdornet så fungerar de inte. Tänkte mer att själva lampan är trasig och om de är möjligt att fixa den
Är det rätt drivdon då? Är drivdonet på bilden det nya? Har du en bild på det gamla? Kanske det skall vara konstanspänning istället?
 
D datja skrev:
Är det rätt drivdon då? Är drivdonet på bilden det nya? Har du en bild på det gamla? Kanske det skall vara konstanspänning istället?
Enligt hobby elektrikern så funkade de nya drivdornet. Och de är inte den på bilden
 
D
Vi kommer nog inte vidare om inte du kan visa båda drivdonen.
 
D datja skrev:
Vi kommer nog inte vidare om inte du kan visa båda drivdonen.
Den fungerande har jag inte, de va en annan som hade den och sa att den va fungerande
 
D
Göranssss Göranssss skrev:
Den fungerande har jag inte, de va en annan som hade den och sa att den va fungerande
Ok, det handlar inte bara om att drivdon skall fungera, de skall också passa i apparaten map ström, spänning och effekt samt ev dimbarhet. På dina bilder har du en ledare i vägen för en del av texten så jag kunde inte läsa allt men pröva du att införskaffa ett drivdon med samma egenskaper som det gamla hade.
 
D datja skrev:
Ok, det handlar inte bara om att drivdon skall fungera, de skall också passa i apparaten map ström, spänning och effekt samt ev dimbarhet. På dina bilder har du en ledare i vägen för en del av texten så jag kunde inte läsa allt men pröva du att införskaffa ett drivdon med samma egenskaper som det gamla hade.
Hade en drivdon med samma egenskaper som den gamla. Med dim osv. Men han hobby elektrikern sa att själva lampan e trasig o de bara o slänga den
 
D
Göranssss Göranssss skrev:
Hade en drivdon med samma egenskaper som den gamla. Med dim osv. Men han hobby elektrikern sa att själva lampan e trasig o de bara o slänga den
Ok, med befintlig information går det inte att säga mer. På vilket sätt skulle armaturen vara trasig då? I så fall har någon ledare lossnat eller, troligare, någon av lamporna i armaturen gått sönder. Nu skrev du att du inte visste hur många ljuskällor armaturen hade, men med konstantströms-LED räcker det att en lampa är trasig för att hela slingan skall slockna. Det brukar vara svårt/omöjligt att byta lampa i konstantströms-armaturer. Så din hobbyelektriker har kanske rätt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.