10 854 läst ·
39 svar
11k läst
39 svar
Lämna tillbaka växter
Ja en meter kanske var en överdriven tolkning av ”så djupt du orkar”. Jag har nog själv landat kring 70cm och varit nöjd med det. 40cm har jag grävt för större buskar.lunnabo skrev:
Hmm...
När man står där och gräver i leran så känns även 40 cm djupt åtminstone för mig.
I sak är jag säker på att denna metod också fungerar men min Killgissning är att oavsett om man gräver enligt gamla traditionella metoder som jag gjorde,
över en meter djupt och mer än metern brett och byggde upp med sten och fyllde på med jord och gödsel samt bevattningsrör så är det största felet att folk inte gräver tillräckligt...
Förklaringen till att man ska gräva grunt är att man inte ska röra den underliggande alven. Gräver man i den så sabbas den naturliga vattentransporten i jorden och det gör det nyplanterade trädet mycket mer torkkänsligt de första säsongerna. D v s det ökar risken att det får skador, försenas i etableringen eller dör.elpaco skrev:
Efter ett antal år så återställer sig grävd jord och återfår sin naturliga vattentransporterade förmåga, det sker delvis genom att jorden sätter sig med också biologiska processer spelar en stor roll här. Maskar gör hår, svamp och andra mikrober strukturerar mineralaggregaten o s v.
Det här är förklaringen till att helschaktade lertomter är en sån misär och sörja de första säsongerna. Och allt man planterar bara dör. Sen blir det bättre med tiden.
Träd har rötter som naturligt kan ta sig ned i jorden, det behövs alltså ingen trädgårdsmästare för att trädens rötter ska sökas sig till sitt optimala jorddjup.
Fruktträd står still flera år innan man ser något. Däremot ska du korta in sidogrenarna, beskära dem. Då kommer de att etablera sig fortare. Sedan saknas planteringsstöd så bara hoppas att det inte blir tung snö eller starka vindar.S Stefan Ern skrev:Hej!
Vill lämna tillbaka 3 träd (päron, äpple och körsbärsträd). Problemet är att de är 2.5 år gamla och för att jag ska reklamera så ligger bevisbördan på mig.
Sanningen är att jag inte är nöjd med dem helt enkelt, de växte inte enligt vad jag tyckte men den förklaringen lär de inte köpa.
Så vad kan man säga/hitta på för att få de reklamerade?
Hur vet du att det är just träden det är fel på? Det kan ju likaväl vara jorden du köpte, som är giftig eller dålig. Eller så har någon tidigare markägare tappat ut diesel på marken utan att sanera....
Diesel i marken luktar för mycket så just det tror jag inte alls på.Jens Hallgren skrev:
Har du själv aldrig känt hur mycket som diesel i mark luktar?
Det är nog delvis psykologiskt. Om man har något att jämföra med ser man att träden faktisk växer men långsamt.Helene Jarno skrev:
Jag använde rejäla stöd till nyplanterade träd i början men nu blir det oftast en ensam bambukäpp till de mindre träd som lutar, placerad en bit ifrån trädet med några flexibla uppbindningstrådar till utvalda ställen på trädet.
Jag kan nu berätta att allt mitt arbete med att byta jord runt trädet och att gödsla äntligen verkar bära frukt (pun intendedpacman42 skrev:
Jag kan skriva under på att lera är fruktträdens värsta fiende. Jag har ett plommonträd som inte ger blommor och frukt, trots väl tilltagen grop, planterad i "matjord", gödsling mm. Storleken på trädet är det inget fel på, men det kommer inte åt näringen det behöver i leran runt om. Jag har genom att gräva gropar en bit ut från trädet, sedan fylla dem med gödsel kunnat få blommor på enstaka grenar och något enstaka plommon,molika grenar varje år utifrån vart jag hittat rätt med groparna. Jag är dock på väg att ge upp och plantera ett nytt plommonträd på en annan del av tomten där det inte är lera.
Jag har ett körsbärsträd som planterades samtidigt som plommonträdet, men inte där det är lera runtom (det är planterat i utfyllnadsjord från dikesrensning). Det är fruktansvärt stort och ger vissa år så mycket körsbär så att det ser ut som vinklasar. Plommonträdet,är också stort, men man ser att det inte alls vuxit till på samma sätt, det känns lite "strypt" i sitt utförande.
Och i år får jag ännu mer blommor och frukt. En fjolårskalv av älg har dock kalasar rejält på trädet, men den har lämnat de flesta plommonen och måste ätit löv...pacman42 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden