Hej!
Vill lämna tillbaka 3 träd (päron, äpple och körsbärsträd). Problemet är att de är 2.5 år gamla och för att jag ska reklamera så ligger bevisbördan på mig.

Sanningen är att jag inte är nöjd med dem helt enkelt, de växte inte enligt vad jag tyckte men den förklaringen lär de inte köpa.

Så vad kan man säga/hitta på för att få de reklamerade?

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
Jag har försökt reklamera ett dött äppelträd en gång. Alla fina ord om garanti var med ens borta, helt omöjligt att reklamera. Det visade sig att personalen inte fick hantera reklamationer, så det slutade med att jag fick köpa ett nytt träd till 90% rabatt.

Det är dock det enda fruktträd som dött av över 50 stycken, undantaget där jag själv orsakat problemen.

Om tre träd av olika sorter är dåliga så är det nog trädgårdsmästaren som är problemet, inte träden.

• Gilla
stjärnflickan och 17 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Om tre träd av olika sorter är dåliga så är det nog trädgårdsmästaren som är problemet, inte träden.
(y)

• Gilla
Bo Värd och 4 till
  • Laddar…
Om du har något som styrker att etableringsskötsel och
växtbäddens uppbyggnad är utfört korrekt för de aktuella träden ökar i alla fall dina chanser. Intyg från trädgårdsmästare eller annan expertis hjälper dig också,

• Gilla
Denimhead och 2 till
  • Laddar…
S Stefan Ern skrev:
Det finns absolut inget du kan säga eller hitta på för att en reklamation av träden skall godkännas. Det är levande material och om du tänker efter så inser du säkert själv hur omöjligt det är.

Är växter skadade vid frakt kan man få ersättning, likaså om man upptäcker skadedjur eller sjukdom på växten vid ankomst men i övrigt får man nog själv ta ansvar för sina växtval och deras skötsel.

• Gilla
EllinorLag och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det finns också en missförstånd i trådstart. Man köper en planta som den är och uppges av säljaren vara vid köptillfället. That's it. [Konsument]köplagen gäller. Affären har inget ansvar för annat än plantans tillstånd vid köptillfället.

Man köper alltså inte en tjänst att plantan ska växa till sig. En sådan tjänst kan man förvisso köpa, då tecknar man ett avtal om trädgårdsskötsel med en trädgårdsskötselfirma. Då gäller istället konsumenttjänstlagen. Då kan man reklamera om företaget inte sköter plantorna enligt avtal.

• Gilla
Bästerortarn och 12 till
  • Laddar…
Konsumentköplagen måste det vara. Handelsträdgårdarna erbjuder etableringsgaranti, vilket var den jag hänvisade till när jag försökte reklamera.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
H HenrikHuslöse skrev:
Handelsträdgårdarna erbjuder etableringsgaranti, vilket var den jag hänvisade till när jag försökte reklamera.
Jag har inte läst någon sådan på ett tag men vad jag minns så brukade man få en liten broschyr med tips på hur man planterar och sköter sin planta den första säsongen eller två. Och om man följer detta så menar säljaren att plantan inte dör. Dör den då så var det fel på plantan vid köpet och den kan då reklameras.

I TS fall så verkar det ju handla om att han är missnöjd med tillväxttakten, inte att träden har dött. Ofta är tillväxten på fruktträd mycket modest de första två säsongerna efter plantering. Särskilt om man har lera/silt/grus i backen eller det är torrt där. T ex mycket dränerande material eller det finns etablerade träd i närheten.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Alla fruktträd växer långsamt i Sverige, särskilt i norra delen av landet. Tittar man på Youtube-videos från varma länder ser man skillnaden direkt. "De här äppelträden planterade vi i våras" säger den glade italienaren som står brevid träd höga som som hus medan svensken som berättar om träden de planterade för tre år sedan fortfarande har huvudet över träden. :worried:

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Varför är du inte nöjd med dem, grundläggande fråga för att kunna ge någon form av svar? Växte inte tillräckligt när vi inte vet sort och geografiskt läge, växtzon generellt, behöver förtydligas.
Men växtzon är också dynamisk utifrån lokala förhållanden där de planterats.

• Gilla
stjärnflickan och 1 till
  • Laddar…
Ha, ha, den var det rolig!

Eller, är du allvarlig?

Jag har tröttnat lite på min bil, som är två år gammal, så om ni kan komma på lite argument så jag kan lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka samtidigt här också...?

• Gilla
  • Haha
  • Älska
stjärnflickan och 16 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Affären har inget ansvar för annat än plantans tillstånd vid köptillfället.
Nu har jag ingen aning om hur TS köpeavtal ser ut men varför skulle det vara omöjligt att exempelvis avtala om att "om trädet inte är minst X cm högt tre år efter inköpsdatum ska köpeskillingen återbetalas".

Tvivlar starkt på att någon trädsäljare skulle gå med på avtal av den typen men rent juridiskt ser jag inte att det skulle vara omöjligt med dylika köpeavtal.

Kan vara värt att prova att flytta träden med istället för att försöka reklamera dem. Vi hade gett upp hoppet om ett träd som växte extremt långsamt och det såg inte ut att må så bra och köpte ett nytt till samma plats, men gav det gamla en chans till på ett nytt ställe där trivdes det bättre. (Och det nya trädet växer långsamt på den gamla platsen, återstår att se hur det utvecklar sig), finns rätt mycket som kan påverka.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu har jag ingen aning om hur TS köpeavtal ser ut men varför skulle det vara omöjligt att exempelvis avtala om att "om trädet inte är minst X cm högt tre år efter inköpsdatum ska köpeskillingen återbetalas".

Tvivlar starkt på att någon trädsäljare skulle gå med på avtal av den typen men rent juridiskt ser jag inte att det skulle vara omöjligt med dylika köpeavtal.
Man kan ingå alla slags avtal. MEN, något sådant avtal har naturligtvis inte skrivits vid TS köp. Något sådant avtal kommer inte heller någon trädgårdshandlare ingå heller.
Du bör nog själv kunna lista ut varför!

• Gilla
Exuperance och 1 till
  • Laddar…
S Stefan Ern skrev:
Hej!
Vill lämna tillbaka 3 träd (päron, äpple och körsbärsträd). Problemet är att de är 2.5 år gamla och för att jag ska reklamera så ligger bevisbördan på mig.

Sanningen är att jag inte är nöjd med dem helt enkelt, de växte inte enligt vad jag tyckte men den förklaringen lär de inte köpa.

S Stefan Ern skrev:
Hej!

Ett ungt träd planteras i en grävd grop med ny jord, stenig kant och en skottkärra i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ungt träd planterat i cirkulär blomrabatt med mörk jord, omgiven av grönt gräs, tegelstenar och diffust stadslandskap.
Skapa konto
Ett hål i marken med mörk jord och en vit plastpip vertikalt placerad i centrum.
Skapa konto
Ett kvadratiskt hål i marken med en spade. Jordväggar och gräs rötter synliga. Grävarbete synes.
Skapa konto
Grävd grop, stenar, grå rörledning, gräs, jord, stenkanter. Möjlig grundläggning eller dräneringsarbete.
Skapa konto

Om inte platsen för plantering är bra nog från början så hjälper det att gräva bort styv lera och göra en liten stenkista och fylla på med bättre jord.
Jobbigt? Javisst!

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.