Fadai
Finns nog bara en sak att göra, som andra redan sagt: Omplantera. Men helst till hösten.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag kan skriva under på att lera är fruktträdens värsta fiende. Jag har ett plommonträd som inte ger blommor och frukt, trots väl tilltagen grop, planterad i "matjord", gödsling mm. Storleken på trädet är det inget fel på, men det kommer inte åt näringen det behöver i leran runt om. Jag har genom att gräva gropar en bit ut från trädet, sedan fylla dem med gödsel kunnat få blommor på enstaka grenar och något enstaka plommon,molika grenar varje år utifrån vart jag hittat rätt med groparna. Jag är dock på väg att ge upp och plantera ett nytt plommonträd på en annan del av tomten där det inte är lera.

Jag har ett körsbärsträd som planterades samtidigt som plommonträdet, men inte där det är lera runtom (det är planterat i utfyllnadsjord från dikesrensning). Det är fruktansvärt stort och ger vissa år så mycket körsbär så att det ser ut som vinklasar. Plommonträdet,är också stort, men man ser att det inte alls vuxit till på samma sätt, det känns lite "strypt" i sitt utförande.

Ett tips jag har sett om planteringsgropar - jag har testat att göra det själv men har inte gjort någon jämförelse - är att gräva trekantiga gropar.

Teorin är att rötterna växer utåt från rotbollen, träffar på lerkanten och försöker vika av. När de kommer till hörnet blir det för tvärt vändning och då fortsätter de utåt. Om gropen är för rund ska risken vara att de bara fortsätter längs kanten istället.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
@
S Stefan Ern skrev:
Hej!
Vill lämna tillbaka 3 träd (päron, äpple och körsbärsträd). Problemet är att de är 2.5 år gamla och för att jag ska reklamera så ligger bevisbördan på mig.

Sanningen är att jag inte är nöjd med dem helt enkelt, de växte inte enligt vad jag tyckte men den förklaringen lär de inte köpa.

Så vad kan man säga/hitta på för att få de reklamerade?
Har du pratat med träden tillräckligt mycket?

• Gilla
Jens Hallgren och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan skriva under på att lera är fruktträdens värsta fiende. Jag har ett plommonträd som inte ger blommor och frukt, trots väl tilltagen grop, planterad i "matjord", gödsling mm. Storleken på trädet är det inget fel på, men det kommer inte åt näringen det behöver i leran runt om. Jag har genom att gräva gropar en bit ut från trädet, sedan fylla dem med gödsel kunnat få blommor på enstaka grenar och något enstaka plommon,molika grenar varje år utifrån vart jag hittat rätt med groparna. Jag är dock på väg att ge upp och plantera ett nytt plommonträd på en annan del av tomten där det inte är lera.

Jag har ett körsbärsträd som planterades samtidigt som plommonträdet, men inte där det är lera runtom (det är planterat i utfyllnadsjord från dikesrensning). Det är fruktansvärt stort och ger vissa år så mycket körsbär så att det ser ut som vinklasar. Plommonträdet,är också stort, men man ser att det inte alls vuxit till på samma sätt, det känns lite "strypt" i sitt utförande.
Just Prunus är inte ett släkte som gillar lera. Men det beror lite på hur styv leran är.

Har du lera så plantera päron istället om det ska vara fruktträd.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Just Prunus är inte ett släkte som gillar lera. Men det beror lite på hur styv leran är.

Har du lera så plantera päron istället om det ska vara fruktträd.
Tack, det är min plan också. Plantera nytt plommon i utfyllnadsjord och sätta päron där plommonet står.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
Ett tips jag har sett om planteringsgropar - jag har testat att göra det själv men har inte gjort någon jämförelse - är att gräva trekantiga gropar.

Teorin är att rötterna växer utåt från rotbollen, träffar på lerkanten och försöker vika av. När de kommer till hörnet blir det för tvärt vändning och då fortsätter de utåt. Om gropen är för rund ska risken vara att de bara fortsätter längs kanten istället.
Detta löses bäst genom att inte plantera träd i gropar i leran fyllda med torvbaserad artificiell mulljord. Istället så planterar man trädet rakt i leran. Mullen läggs ovanpå leran.

Jag vet att det felaktiga rådet om "jordförbättring" i gropar sprids i en massa broschyrer från trädgårdsshoppar och att det finns i äldre trädgårdsböcker men det är helt klarlagt att detta är en icke optimal planteringsmetod. Man har helt enkelt planterat mängder av träd i USA och undersökt hur väl de har etablerats. Och empirin ger ett klart besked, trädens rötter ska planteras rakt ned i befintlig jord.

(Har man en helt ny tomt som anläggs från grunden för större summor så kan man ju köpa in många sköna tiotals till hundratals ton lämplig jord och breda ut om man bara har styv lera. Sen planterar man i det nypåförda jordlagret. Men det är ju lite av ett särfall.)

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Detta löses bäst genom att inte plantera träd i gropar i leran fyllda med torvbaserad artificiell mulljord. Istället så planterar man trädet rakt i leran. Mullen läggs ovanpå leran.

Jag vet att det felaktiga rådet om "jordförbättring" i gropar sprids i en massa broschyrer från trädgårdsshoppar och att det finns i äldre trädgårdsböcker men det är helt klarlagt att detta är en icke optimal planteringsmetod. Man har helt enkelt planterat mängder av träd i USA och undersökt hur väl de har etablerats. Och empirin ger ett klart besked, trädens rötter ska planteras rakt ned i befintlig jord.

(Har man en helt ny tomt som anläggs från grunden för större summor så kan man ju köpa in många sköna tiotals till hundratals ton lämplig jord och breda ut om man bara har styv lera. Sen planterar man i det nypåförda jordlagret. Men det är ju lite av ett särfall.)
Vi brukar blanda i kanske 20-25% "finjord" till det vi gräver upp och lossar på. Där det är extra fuktigt sätter vi träden på en lite kulle med 30-40 cm radie, så att de har något att fästa och sen kan växa neråt som de behöver.

Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
Vi brukar blanda i kanske 20-25% "finjord" till det vi gräver upp och lossar på. Där det är extra fuktigt sätter vi träden på en lite kulle med 30-40 cm radie, så att de har något att fästa och sen kan växa neråt som de behöver.
Har man lera så blir det ju alltid en kulle när man gräver i den. Den expanderar något enormt om man så bara gräver ett spadtag djupt. Sen sjunker den ihop och efter fem år brukar marken vara plan igen.

I början med lerjordsträdgård så gjorde jag misstaget att ta bort skottkärrevis lera och tillförde mull och grus. Men då blir det träd i gropar som inte mår bra och fult är det.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Jag har tröttnat lite på min bil, som är två år gammal, så om ni kan komma på lite argument så jag kan lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka samtidigt här också...?
Med tanke på dagens priser på begagnade bilar är der inte helt omöjligt att de går med på det.

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Man kan ingå alla slags avtal. MEN, något sådant avtal har naturligtvis inte skrivits vid TS köp
Jag känner tyvärr inte till hur TS köpeavtal ser ut men har du kunskap om det får du gärna dela med dig här.

A AG A skrev:
Något sådant avtal kommer inte heller någon trädgårdshandlare ingå heller.
Då jag skrev "Tvivlar starkt på att någon trädsäljare skulle gå med på avtal av den typen" så tror jag uppenbarligen heller inte det. Plantagens garanti på fleråriga trädgårdsväxter är dock trots allt lite åt det hållet.

Information om 12 månaders garanti för fleråriga trädgårdsväxter, hög kvalitet, ny växt eller pengarna tillbaka.
Vad denna garanti är värd efter närmare ett år låter jag dock vara osagt.

Dock har jag själv med framgång fått nya hallonplantor kostnadsfritt från Blomsterlandet när de jag köpte inte tog sig. Om de var döda redan vid köpet eller dog efter planteringen vet jag inte.

A AG A skrev:
Du bör nog själv kunna lista ut varför!
Är det inte bättre att du skriver ut varför du anser det vara så än att du hänfaller till en rätt trist form av härskarteknik?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi fick tips från trädgårdsmästare vid plantering av träd, och det har fungerat extremt bra.
1) gräv så djupt du orkar, minst 1m. Fyll hela gropen med vatten och låt sugas upp.
2) blanda 50% matjord, 25% barkmylla och 25% kogödsel.
3) fyll upp och var noga med att försiktigt trycka till runtom stammen.
4) vattna ordentligt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
elpaco elpaco skrev:
Vi fick tips från trädgårdsmästare vid plantering av träd, och det har fungerat extremt bra.
1) gräv så djupt du orkar, minst 1m. Fyll hela gropen med vatten och låt sugas upp.
2) blanda 50% matjord, 25% barkmylla och 25% kogödsel.
3) fyll upp och var noga med att försiktigt trycka till runtom stammen.
4) vattna ordentligt.
Det är det klassiska sättet. Men optimalt är istället enligt fältförsök:

1) Gräv så brett som du orkar, minst 1 m. Gräv inte så djupt, 30-40 cm.
2) Lägg tillbaka den grävda mineraljorden. Lägg mullrik jord ovanpå mineraljorden, t ex matjord, barkmylla och kogödsel på påse ovanpå jorden. Gödsla inte.
3) Fyll upp och var noga med att försiktigt trycka till runtom stammen.
4) vattna ordentligt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…

2) Lägg tillbaka den grävda mineraljorden. Lägg mullrik jord ovanpå mineraljorden, t ex matjord, barkmylla och kogödsel på påse ovanpå jorden. Gödsla inte.
4) vattna ordentligt.

Hmm...
När man står där och gräver i leran så känns även 40 cm djupt åtminstone för mig.

I sak är jag säker på att denna metod också fungerar men min Killgissning är att oavsett om man gräver enligt gamla traditionella metoder som jag gjorde,
över en meter djupt och mer än metern brett och byggde upp med sten och fyllde på med jord och gödsel samt bevattningsrör så är det största felet att folk inte gräver tillräckligt...

4) vattna ordentligt.
Men om man har skitmaterial under 30cm så kommer ju framtida träd stå ganska grunt? Är det bra vid kommande stormar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.