39 207 läst ·
18 svar
39k läst
18 svar
Läkt eller papp under takplåten?
Sida 1 av 2
Hej,
Jag har precis byggt friggebod och lagt tak med spontant trä och underlagspapp. Tillsvidare håller det tätt, men vackert är det inte.
Kan man lägga korrugerad plåt direkt an mot pappen, eller måste man lägga läkt mellan? Jag har hittat otydliga beskrivningar på nätet att det skulle gå att lägga direkt mot pappen, men vad skulle vinsten vara att lägga läkt också?
Jag har precis byggt friggebod och lagt tak med spontant trä och underlagspapp. Tillsvidare håller det tätt, men vackert är det inte.
Kan man lägga korrugerad plåt direkt an mot pappen, eller måste man lägga läkt mellan? Jag har hittat otydliga beskrivningar på nätet att det skulle gå att lägga direkt mot pappen, men vad skulle vinsten vara att lägga läkt också?
Såvitt jag förstått ska man alltid ha ströläkt och sedan bärläkt för att kondensfukt och smältande yrsnö ska kunna rinna ut obehindrat. Sen behövs det för ventilationens skull också, så det även torkar ur helt och hållet mellan varven.
Är inte så mycket takexpert att jag tar gift på detta, men själv skulle jag inte skippa läkten.
Läs vad plåttillverkaren skriver som monteringsanvisningar. Gör du efter dessa har du alltid gjort "rätt".
edit: två som skriver med viss tveksamhet ("vad jag förstår" ...)
Men med olika budskap
Hoppas någon kan hoppa in och reda ut detta ...
Är inte så mycket takexpert att jag tar gift på detta, men själv skulle jag inte skippa läkten.
Läs vad plåttillverkaren skriver som monteringsanvisningar. Gör du efter dessa har du alltid gjort "rätt".
edit: två som skriver med viss tveksamhet ("vad jag förstår" ...)
Men med olika budskap
Hoppas någon kan hoppa in och reda ut detta ...
Redigerat:
Ska det vara på riktigt ska det vara läkt under plåten...
En friggebod/förråd som det inte är så noga med kan man lägga plåt på pappen om man vill, man kan ju skippa plåten också, den lär ju stå kvar i många år för det.
/ATW
Ps Om man vill spara pengar finns det ju annat man kan göra än att inte köpa läkt för ett par hundra kronor. Ds
En friggebod/förråd som det inte är så noga med kan man lägga plåt på pappen om man vill, man kan ju skippa plåten också, den lär ju stå kvar i många år för det.
/ATW
Ps Om man vill spara pengar finns det ju annat man kan göra än att inte köpa läkt för ett par hundra kronor. Ds
Hur fäster du plåttaket? Om du spikar eller skruvar måste det vara läkt. Spikar man rätt ner i taket så kan man få läckage. Det har jag fått. Märkte det först när det började droppa från taket och när jag öppnade upp så var isoleringen drypande våt. Råsponten, bjälkar etc var svarta. Inte roligt.
Har du fäst med rätt sorts fästmedel? Dvs farmarskruv, sån med gummi"muff" som expanderar när du drar åt.. fäster man med sån borde det ju inte bli läckage, oavsett direkt mot råspont eller mot läktsveaman skrev:
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
147 kr inkl moms
Läs mer
Det var inte jag som gjorde taket, det var tidigare ägare. Men det var spikat med kamspik (heter det så?) som har gummibricka. Taket är gissningsvis från tidigt 80-tal. Läckage har inte pågått sedan dess men under ett antal år i alla fall. Pratade med en snickare om det och han hade någon förklaring till varför sådana fästning kan börja läcka efter några år. Minns inte anledningen, om hålen blev större eller om spikarna kröp upp eller nåt annat, men det var tydligen inte ovanligt.
Medlem
· västerbotten
· 64 inlägg
På vår maskinhall har jag sett att plåtspiken hade krupit upp och även på brädfodringen på huset kan man få gå och slå in spik på den södra gaveln. Trä är ett levande material...
Produkter som diskuteras: "plåtspiken"
Plåtspik
Plåtspikar är särskilt designade för att användas vid infästning av plåt eller stål. De har en robust konstruktion och är oftast tillverkade av starka material som kan tränga igenom plåt eller stål utan att böja sig eller bli trubbiga.
Läs mer
Vetilation blir det ju även om plåten monteras direkt mot pappen.. Den är ju inte slät så att luften kommer in ändå. Läkten spikas ju också direkt mot taken och det bli ungefär samma sak som den plåt han vill ha.
Snö o vatten som kommer in kan ju även den rinna av eftersom plåten inte är slät o ligger platt mot taket. Samma sak där med läkten. Kan man spika läkt på pappen så kan man lägga korrugerad/profilerad plåt.
Läckage? Inte mer läckage med plåten skruvad direkt än om man har spikad läkt. Vad säger att läkten skulle vara tätare, även denna kan läcka.
Har när jag sökte fått 50% svar på att man ska spika läkt först och 50% svar på att plåten kan läggas direkt på. Dom 50% svaren som sa läkt kunde flertalet inte redogöra varför utan dom hänvisa bara till att "så gör man".
Har sökt samma svar nämnligen får mitt tak är exakt som trådskaparens. Även jag kommer att lägga på kurrigerad plåt och lägga det direkt på pappen.
Och kom till o tänka på en sak.. Lägger du på ett platt plåttak så lägger man det direkt på pappen.. inget i mellan där inte.
Snö o vatten som kommer in kan ju även den rinna av eftersom plåten inte är slät o ligger platt mot taket. Samma sak där med läkten. Kan man spika läkt på pappen så kan man lägga korrugerad/profilerad plåt.
Läckage? Inte mer läckage med plåten skruvad direkt än om man har spikad läkt. Vad säger att läkten skulle vara tätare, även denna kan läcka.
Har när jag sökte fått 50% svar på att man ska spika läkt först och 50% svar på att plåten kan läggas direkt på. Dom 50% svaren som sa läkt kunde flertalet inte redogöra varför utan dom hänvisa bara till att "så gör man".
Har sökt samma svar nämnligen får mitt tak är exakt som trådskaparens. Även jag kommer att lägga på kurrigerad plåt och lägga det direkt på pappen.
Och kom till o tänka på en sak.. Lägger du på ett platt plåttak så lägger man det direkt på pappen.. inget i mellan där inte.
Redigerat:
Vadå läkten är tät? Du spikar ju läkten i genom pappen å ner i råsponten, sen täcker du det med en plåt å skruvar ner i bärläkten men inte ner genom pappen.
Jag förstår inte hur man inte kan tycka det är bättre?
Jag förstår inte hur man inte kan tycka det är bättre?
Har lagt TP 20 direkt på pappen både på garaget och förrådet, helt enl instruktionen från plåtslagaren som sålde plåten, Har inte upptäckt nån nackdel med det än och läcker in vatten gör det inte.
Plåtisen som hjälpte mej lägga plåt på bostadshuset ville ha läckt men hade ingen direkt solklar förklaring till det men läkt kostar ju inte nåt i förhållande till kostnaden för hela taket så vi spikade läckt först men nog kändes det som ett onödigt extrajobb i jämförelse.
Plåtisen som hjälpte mej lägga plåt på bostadshuset ville ha läckt men hade ingen direkt solklar förklaring till det men läkt kostar ju inte nåt i förhållande till kostnaden för hela taket så vi spikade läckt först men nog kändes det som ett onödigt extrajobb i jämförelse.
Av vilken anledning skulle det vara nödvändigt med ventilation under takplåten? Lägger man falsat tak läggs det direkt mot pappen. Likadant gjorde man med pannplåten. TP 20 går även bra att lägga direkt mot taket. Beträffande plåt med tegelprofil har jag aldrig sett någon rekommendation att man inte skall använda både bär- och ströläkt. Läcker det har man förmodligen spikat/skruvat i dalen i stället för nocken. Sedan kan man diskutera om man skall spika fast takplåten. Personligen tycker jag det verkar vara lämpligast att skruva.