Dum fråga kanske, men får man lägga lågvolts golvvärme direkt på trägolv och sedan lägga på en heltäckande matta?

Det e som sa att jag har en gillestuga som jag vill fixa iordning inför vintern, den ska bli ett biorum till spel å film. Golvet i källaren är så jäkla kalt på vintern å jag vill få det lite värmare utan att det kostar skjortan, vill inte riva trägolv och hålla på.

Tacksam för svar
Walle

Elektroniktokig och använder ”lågvolt”? Använder du kortmeter också?

D Daniel 109 skrev:
Elektroniktokig och använder ”lågvolt”? Använder du kortmeter också?
Tänkte det kanske bli för mycket värme annars ;)

Peter2400 Peter2400 skrev:
Vad är det under trägolvet?
Är det i en källare eller är det mellanbjälklaget som är dåligt isolerat?
Annars kanske en sån här matta vore smidigt,
[länk]

Det e i en källare, golvet e förhöjt och det e isolering under trägolvet. I övriga källaredelarna har jag klinkers å det e lika kalt där med.
Detta gjordes av förra ägaren, han gillade inte golvvärme :b

Vill du ha "lågvolt" för att lagligt kunna göra det själv? Det är inte matningsspänningen som avgör hur du får förlägga det. Visst går det att lägga golvvärme ovanpå trägolv. Men det bör nog för de flesta system vara något mellan trägolvet och värmekabeln.

A Avemo skrev:
Vill du ha "lågvolt" för att lagligt kunna göra det själv? Det är inte matningsspänningen som avgör hur du får förlägga det. Visst går det att lägga golvvärme ovanpå trägolv. Men det bör nog för de flesta system vara något mellan trägolvet och värmekabeln.
Ja vill ha det som en sekundär värmekälla då min källarvåning är ganska varm ändå men när golvet är kallt upplevas då den kallare än bottenvåningen.

Har radiatorer i alla rum i källaren så jag tror att det blir för mycket värme om jag kör med ett "riktigt" golvvärme + jag har planer på renovera elen nästa år å då e det onödigt att lägga kostaner på saker jag kommer ändå riva å göra om

L Leif i Skåne skrev:
Det finns värmefilt att placera fötterna på i biosalongen.
Annars kan man använda värmekabel för 12 - 48 Volt

[länk]

Jo den verkade jo bra, lite dyr bara. Skall behöva minst 4 st

På 80-talet när vi hade 12 kärnkraftverk i full gång var elen billig 12 -20 öre / kWh. Då hade jag golvvärme under alla parkettgolv bestående av en tunn kabel 0,2 mm2 matad från en trafo på 500 VA
Kablen var samma som fanns i framstolen till Volvo 745
Effekten anpassades så golvtemperaturen var 23-25˚C på ytan, jag använde det under 20 år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.