Jag bygger ett litet oisolerat åttkantigt lusthus. Det står på stolpar ca 50-120 cm över marken, som alltså sluttar.
Jag planerar att lägga ett massivt spåntat grangolv 30 x 112 mm, nedfällt mellan de åtta golvåsarna, så det blir åtta fack där golvbrädorna ligger parallellt med respektive yttervägg. Varje bräda skruvas individuellt. Max längd blir ca 115 cm. Facken är ca 150 cm långa från golvets centrum till ytterväggen.
Nu undrar jag:
Jag planerar att lägga ett massivt spåntat grangolv 30 x 112 mm, nedfällt mellan de åtta golvåsarna, så det blir åtta fack där golvbrädorna ligger parallellt med respektive yttervägg. Varje bräda skruvas individuellt. Max längd blir ca 115 cm. Facken är ca 150 cm långa från golvets centrum till ytterväggen.
Nu undrar jag:
- Kan jag lägga golvbrädorna kant-i-kant, eller kommer det nedtorkade träet att svälla och bågna då?
- Måste jag ha 10 mm spalt vid yttervägg - när varje bräda är skruvad hamnar väl bara yttersta brädans eventuella rörelse just där?
- Borde jag sätta en duk av något slag under golvet, som begränsar fukten från uteluften under huset, eller är det bättre att hålla så öppet och ventilerat som möjligt?
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade skruvat dit trall istället med springa, men nu har du kanske redan grangolvet gissar jag...
Jag tror det skulle vara bra att förvara brädorna ute så de får upp fuktkvoten lite. Att sätta duk eller liknande tror jag inte kommer hjälpa för fukten.
Jag tror det skulle vara bra att förvara brädorna ute så de får upp fuktkvoten lite. Att sätta duk eller liknande tror jag inte kommer hjälpa för fukten.
Snyggt med infällda golvbrädor. 
Brädorna bör nog acklimatiseras ordentligt först, innan de kapas till. Väl fastspända så de inte förvandlas till korkskruvar.
Om brädorna är kapade och på plats och sedan sväller så kommer de gradvis allt längre ut, och iom trekantformen så blir brädorna för korta om de skjuts utåt.
Brädorna bör nog acklimatiseras ordentligt först, innan de kapas till. Väl fastspända så de inte förvandlas till korkskruvar.
Om brädorna är kapade och på plats och sedan sväller så kommer de gradvis allt längre ut, och iom trekantformen så blir brädorna för korta om de skjuts utåt.
En sen återkoppling:
Jag lade golvet med tumstocksmellanrum mellan brädorna, ca 2 mm, och utan tätning mot uteluften under huset. Det har räckt fint för att klara fuktrörelserna under året.
Jag lade golvet med tumstocksmellanrum mellan brädorna, ca 2 mm, och utan tätning mot uteluften under huset. Det har räckt fint för att klara fuktrörelserna under året.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad läckert! Har du märkt någon rörelse för golvet sedan du lagt det? Och valde du att limma under mot bjälklaget där du kom åt och inte bara skruva? Och vilken skruv använde du, någon borrskruv du vill rekommendera?
Produkter som diskuteras: "borrskruv"
Borrande skruv
Borrande skruvar är speciella skruvar utrustade med en borrspets, vilket gör att de kan borra genom material samtidigt som de skruvas in. Detta eliminerar behovet av att förborra hål, vilket kan spara tid och arbete i många situationer. De
Läs mer
Ja, reglarna är tryckimpregnerade, eftersom de ligger öppet över marken, på ena sidan bara någon decimeter från marken och kan nås av snön på vintern.
[ QUOTE="Magnus E K, post: 5027815, member: 158557"]Är det tryckimpregnerade reglar som syns på golvet? Skulle i så fall varit både snyggare och funkat lika bra med vanliga. Men gillar själva konstruktionen![/QUOTE]
[ QUOTE="Magnus E K, post: 5027815, member: 158557"]Är det tryckimpregnerade reglar som syns på golvet? Skulle i så fall varit både snyggare och funkat lika bra med vanliga. Men gillar själva konstruktionen![/QUOTE]
N NickeP59 skrev:
Magnus E K skrev:
Ingen limning. Jag skruvade med ”golvskruv” och det funkade mycket bra. Brädorna svällde en aning under sommaren, men springorna jag lämnat räckte.
N NalleSW skrev:
N NalleSW skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden