Jag har lite sådana här sprickor mellan gipsvägg och trälist. Det verkar ha suttit någon sorts mjuk fog där som nu torkat och spruckit.

Hur åtgärdar jag det? Pilla bort den gamla fogen? Vad ska jag ersätta med i sådana fall? Kan jag måla på det nya?

Jag brukar ta bort lös färg och gammal fog samtidigt göra sprickan lite större med en skruvmejsel. Sedan spruta in latexfog eller målarfog ( det heter olika av beroende på vilket märke). Använd ett finger (plasthandskar) och stryk det jämnt. Torka bort överflödig fog med en trasa. Går färgtonen ihop med den gamla av färgen (vit) så behöver man knappt måla.

K
Skär rent med ett rakblad/en brytbladskniv. Lägg en sträng latex- eller akrylfog.
Doppa fingertopp i vatten med lite tvål eller diskmedel i, och snygga till fogen.
Dra inte för lång sträcka och du kladdat dit mycket fog, för då trycker du bara ut fog åt sidorna.
Låt torka och måla sedan över all fog. Latex och akryl som lämnas omålad blir gul och ful. Fastnar dessutom damm och skit i den.

• Gilla
Hbkjohan och 1 till
  • Laddar…
R
H Hbkjohan skrev:
Jag har lite sådana här sprickor mellan gipsvägg och trälist. Det verkar ha suttit någon sorts mjuk fog där som nu torkat och spruckit.

Hur åtgärdar jag det? Pilla bort den gamla fogen? Vad ska jag ersätta med i sådana fall? Kan jag måla på det nya?
Bättre du rensar bort all latexfog och istället använder dig av limfog som håller bättre..

https://www.bauhaus.se/lim-byggfog-illbruck-sp054

• Gilla
Hbkjohan och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Bättre du rensar bort all latexfog och istället använder dig av limfog som håller bättre..

[länk]
Kan inte annat än hålla med och förstår inte varför Latexfog är så populärt då resultatet alltid blir det samma.
Klart det är billigt och lätt att jobba med om man när man behöver göra om gång på gång... 🙄

• Gilla
Hbkjohan
  • Laddar…
R
P-plats P-plats skrev:
Kan inte annat än hålla med och förstår inte varför Latexfog är så populärt då resultatet alltid blir det samma.
Klart det är billigt och lätt att jobba med om man när man behöver göra om gång på gång... 🙄
Dom tre målarfirmorna vi främst jobbar med har gått över i användningen av limfog istället för latex i villor, men på större byggen så använder dom latex då jobberna är så prispressade och latex fogen är så billig..

Vi köper inte latexfog överhuvudtaget längre vare sig privat eller yrkesmässigt..

• Gilla
Hbkjohan och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.