Jag är en relativt ny husägare som nyligen gick igen mina stuprör. Upptäckte ett litet hål, ca 3x1 cm. Hur lagar man det?

Hittade Vulktejp på Jula, funkar det?

Eller ska jag laga med en rännskarv och tätningsmedel?

Någon som gjort det innan?

pratar vi hängränna eller stuprör här? Är det själva stupröret så skulle jag definitivt bara byta ut det. Är det rännan så kan man ju sätta en skarv, dock brukar ju resten av rännan vara på gång om det rostat hål i den.

Hubbe73 Hubbe73 skrev:
pratar vi hängränna eller stuprör här? Är det själva stupröret så skulle jag definitivt bara byta ut det. Är det rännan så kan man ju sätta en skarv, dock brukar ju resten av rännan vara på gång om det rostat hål i den.
Hängränna. Inte stuprör som jag skrev. Bara det visar hur oerfaren jag är 😂 Ja planen är att byta på sikt men har andra mer akuta reparationer som går före.

Tack för snabbt svar!

Kör en rännskarv då, det håller tillräckligt bra tills det är dags att byta ut allt.

N Nyhusägare2 skrev:
Upptäckte ett litet hål, ca 3x1 cm. Hur lagar man det?
Som tillfällig fullagning skulle jag bara limma dit en plåtbit från exempelvis en ölburk med något bygglim/sättlim, typ PL400 eller liknande. Det mesta lär duga ett tag. Kanske du har någon halvtom silikontub någonstans?

• Gilla
leifherlin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Som tillfällig fullagning skulle jag bara limma dit en plåtbit från exempelvis en ölburk med något bygglim/sättlim, typ PL400 eller liknande. Det mesta lär duga ett tag. Kanske du har någon halvtom silikontub någonstans?
Jag har faktiskt en halvtom silikontub får kanske prova det så länge.

N Nyhusägare2 skrev:
Jag har faktiskt en halvtom silikontub får kanske prova det så länge.
Numera limmar man ofta fast toalettstolar med silikon så en liten plåtbit för att täta ett hål i en takränna borde fungera utan problem tänker jag.

På ett stuprör maskade jag lite runt hålet och körde spraylim från jem å fix. Hållt tre år hitintills.

Glasfiberremsa som armering till plastic padding. Måla med rätt färg på sen.

Sikaflex och popnitar och en överbliven plåtbit som någon plåtslagare kastar bort.

eller en rännskarv för 50 spänn?

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.