Byggahus.se

Lät dottern skriva på väggen med tusch...

1. L
    Medlem Nivå 8
    Hej alla glada!
    Jag tänkte berätta om en liten fadäs jag gjorde för någon vecka sedan.
    I ett anfall av schysst-och-lite-galen-pappa så lät jag dottern skriva lite på väggen i vad som ska bli hennes nya rum.
    Hon tyckte att det var riktigt spännande men (som tur var!!!) övergick ganska snart till att rita på golvspånet.
    Efter det så limmade jag upp väv, och igår rollade jag allt en första gång med en billig väggfärg (jäklar vad även en tunn väv suger i sig färg!).
    Till min förvåning så ser jag, när det torkat lite, att texten skiner igenom trots att jag tycker att jag dränkt väggen i färg!

Fort som tusan fram med telefonen och söka... Facepalm!!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20191120_225614.jpg

Vad vill jag med den här tråden då?
    -jo, för det första vill jag varna andra från att begå samma misstag.

För det andra undrar jag om det finns alternativ till spärrfärg, eller om det bara är att blaska på med den dyrköpta, illaluktande burken jag hade hoppats på skulle räcka till hela det här projektet.

För det tredje så skulle jag vilja att ni med liknande erfarenheter delar med er så att jag slipper stå helt själv i skamvrån :D
    20191121_184251.jpg

2. D
    Medlem · Nivå 20
    Har du testat med att måla ett lager till när det första torkat?

3. F
    Husägare · Nivå 10
    Om det dessutom var en riktigt billig väggfärg så är det kanske glest med pigment i den. Köpte en 10-liters hink alldeles för billigt på hornbach, tänkte att det skulle duga för att grundmåla en spräcklig tapet så mönstret inte skulle synas igenom en ljus tapet.
    Tror jag fick stryka tre gånger innan det gjorde någon större skillnad...

4. PNO
    Medlem · Nivå 14
    Jag kan inte ens skylla på barnen. Bara min egen lathet att inte hämta en blyertspenna istället för tuschpennan i fickan...
    20191121_191630[1].jpg

Jag vet inte hur många gånger jag försökt måla över detta. Varenda gång den färgburken varit öppen så har jag målat över texten. Och varje gång så kommer den fram när färgen torkar. Tur att det är på en undanskymd vägg i källaren.

• Laddar…
  5. D
    Medlem · Nivå 20
    Vad hade du för tapet då? Var den helt genomskinlig?

• Laddar…
  6. J
    Medlem · Nivå 8
    På 70 talet då vi flyttade in i en villa med hob byrum i källaren så målade brorsan ett skelett i helformat på den gråa betongväggen. Sen målades hela rummet i ljusblått. När man släckte ner lyset skelettet igenom och första gången blev vi skiträdda!!! Kanske ser ut så än idag. Egnahemsvägen Visby!

7. L
    Medlem Nivå 8
    Nej, jag har inte hunnit dit ännu.
    Jag tänkte avvakta lite svar härifrån innan jag tar nästa steg, men eftersom jag är lite snål så hade nog det blivit mitt nästa steg.

20191121_194524.jpg

K-rautas billigaste, kostade 2-300 För 9L.
    Jag kan inte avgöra om den är bra eller dålig, använder den bara för att fylla upp väven:)
    Kan hända att det blir annorlunda när jag går på med "finfärgen", Beckers väggfärg plus.
    Men det vore ju trist om det inte skulle göra det. Jag är inte bara dum och snål, jag är lat också :p

Tack för att du delade med dig, även om det var ett svar jag inte riktigt ville ha... Jag börjar närma mig den dyra spärrfärgen efter ditt inlägg.

20191121_195735.jpg

Jo, den är ganska genomskinlig.
    Kanske man inte alls kallar detta väv? Det står "Glasfilt" på förpackningen.

Låter härligt!
    Jag misstänker att mina ungar skulle tycka att det var ganska coolt, så jag kanske inte berättar det för dem ;-)

8. K
    Medlem Nivå 6
    Pensla på trälim utspätt med lite vatten i två lager, funkar lite som kvistlack.

9. D
    Medlem · Nivå 20
    Okej, det kallar jag inte tapet. Då förstår jag att det krävdes tre lager. För en vanlig tapet duger det med ett lager billig färg.

Sannolikt är tuschen bunden i det första färglagret. Så ett lager till löser problemet.

• Laddar…
  10. L
    Medlem Nivå 8
    Det där lät intressant!
    Ca 70 trälim: 30 vatten, eller vad?
    Jag har ju lite struktur att ta hänsyn till eftersom slutresultatet inte blir helt slätt efter målning.
    Det är därför jag tvekar att måla på lite lokalt med spärrfärgen (som jag ju faktiskt har).
    Blir det "tunnare" med trälim?

11. L
    Medlem Nivå 8
    Det var inte jag som hade målat på tapeten, men jag trodde att du frågade mig vad jag hade satt upp för sorts väv:)
    Jo, man kan ju hoppas på det, men så läser man en massa skräckhistorier... bland det värsta jag vet är att göra saker två gånger om jag hade kunnat slippa :)

12. M
    Husägare · Nivå 9
    • Laddar…
  13. C
    Medlem · Nivå 11
    Jag lät mina grabbar rita med tusch på en vägg på landet som vi skulle tapetsera och måla om. Efter 5-6 rollningar med färg så insåg vi att det gick inte gick att måla över tuschet för det lyste igenom färgen. Då för nästan 15 år sen fick de givetvis använda riktiga tuschpennor och givetvis fick de för sig att rita snoppar på väggen under stort fniss och gapskratt.

Lösningen? På med renoveringsgips och sedan 20 extra mantimmar senare så var problemet löst. Kul kul. Aldrig mer tusch på väggarna!

14. H
    Medlem Nivå 1
    Spika dit en ram runt och vipps så har du ett konstverk

15. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 11
    Gjorde en markering med tusch på gipset i köket under renoveringen då jag inte orkade hämta en blyertspenna. Kom på att det troligen var puckat, karvade bort markeringen och spacklade över (skulle ändå spackla skarvar och skruvskallar). Glad att jag gjorde det nu då det var ett rätt synligt ställe.