Byggahus.se
K kortis skrev:
Fick du inte betala ett hus kontant. Jag vägrade sälja hus till en som krävde att jag skulle ta diesel som betalning.
Bra gjort av banken, mycket
Du vet skillnaden på diesel och pengar ??
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Jag vet att vi är några stycken som av olika anledningar har flera banker.
Håll nu koll på vad dom hittar på i hysterin kring bedrägerivågen.

Fick just ställa in ett bilköp för att Länsförsäkringar spårat ut och sänkt överföringsgränsen mellan svenska banker till 50 000 per vecka. :O

Överföringen jag lagt in i veckan stoppades utan förvarning och när jag såg det och ringde igår så var det:
"Tråkigt men så är det ditt kriminella as (viss dramatisering från min sida), vi kan hjälpa dig denna gången (alltså inte ta bort/öka spärren) men då måste vi göra en utredning om penningtvätt och kontrollera var pengarna kommer ifrån".
Där la jag på och började avveckla mitt LF-innehav.

Detta mellan konton i två banker som varje månad ser överföringar i samma storleksordning (skattade och vita pengar som kommer från två stora företag så inga konstiga alibaba-swish-pengar.) så deras spärr-algoritm är stendum.

Vi har haft bland annat lön/spar/ISK på Länsförsäkringar men det avvecklas nu eftersom jag tydligen inte på riktigt äger mina egna pengar där utan ibland får ut lite på nåder av det goda Länsförsäkringar.
Hej! Hade liknande problem när jag skulle höja min swishgräns till 30000 för att köpa ett presentkort på vingresor. Kom fram till en telefonist på Länsförsäkringar som var helt omöjlig att ge mig tillåtelse att höja gränsen.
Jag blev bedömd som en skurk med värsta penningtvätt. Har 1 isk och 2 sparkonto och en massa försäkringar. Hon ville ha bilder på presentkorten och vet precis allt om säljaren vilket jag inte hade någon aning om. Det blev en banköverföring tillslut.
Så med en lite varning till alla som ska swisha högre belopp med LF. Det är inte så lätt.
Överväger och byta bank. Handelsbanken blir det förmodligen.
 
  • Gilla
  • Wow
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
H Haburre skrev:
Hej! Hade liknande problem när jag skulle höja min swishgräns till 30000 för att köpa ett presentkort på vingresor. Kom fram till en telefonist på Länsförsäkringar som var helt omöjlig att ge mig tillåtelse att höja gränsen.
Jag blev bedömd som en skurk med värsta penningtvätt. Har 1 isk och 2 sparkonto och en massa försäkringar. Hon ville ha bilder på presentkorten och vet precis allt om säljaren vilket jag inte hade någon aning om. Det blev en banköverföring tillslut.
Så med en lite varning till alla som ska swisha högre belopp med LF. Det är inte så lätt.
Överväger och byta bank. Handelsbanken blir det förmodligen.
Bara att byta bolag, skippa LF.

ICA har både bank och försäkringar.
 
Är jag den enda som känner en trygghet i detta? Blir extremt svårt att bli av med alla pengarna även om någon riktar en pistol mot mitt huvud. Övertygad om att det går att köpa vad som helst med lite planering.
 
Z Zodde skrev:
Nej, finns ingen koppling där. Orsaken är lagen mot penningtvätt och terrorfinansiering. Är heller inget svenskt fenomen utan kom ursprungligen från USA som ett resultat av 9/11.
Alla individer har olika erfarenheter vad detta betyder för dem.
Hur väl banken känner sin kund (KYC) är oftast helt avgörande.
Beloppsgränser är också individuella, banken utgår från schablon men denna är för de allra flesta mycket enkel att ändra (höja).
Sen finns det hos alla banker orutinerade å osäkra anställda som tar i för mycket och hellre nekar nåt lovligt än släpper igenom nåt suspekt. Här löses det oftast genom att snacka med nån senior.

Har själv aldrig blivit nekad nån som helst transaktion. Ej heller har jag hört nån i bekantskapskretsen som blivit det. Så de u tråden som tänker ”händer det mig händer det alla” får nog tänka om.

Det enda lite lustiga som hänt mig var när jag jobbade i bank i annat Nordiskt land å skulle sända hem lön+bonus.
Pga nätbankens beloppsgräns för utlandsbetalning fick jag lägga upp 4 identiska betalningar 4 dar i rad.
Då ringer egna bankens folk upp å vill ha info om betalningarna. De hade alltså inte ens koll på att det var min lön från våran gemensamma arbetsgivare som skulle sändas hem…
Folk är arga därför att kontrollerna för det första är besvärliga när banken hela tiden ska ställa frågor till hårt arbetande människor som sköter sig, det leder till bisarra situationer där folk som lagt undan pengar i decennier får dessa konfiskerade och sist men inte minst så fungerar det inte.

Det är jättelätt att tvätta pengar i Sverige. Ett gäng kriminella tonåringar från förorten som köper lyssningar på Spotify. Så svårt var det att knäcka banken. 👍
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Folk är arga därför att kontrollerna för det första är besvärliga när banken hela tiden ska ställa frågor till hårt arbetande människor som sköter sig, det leder till bisarra situationer där folk som lagt undan pengar i decennier får dessa konfiskerade och sist men inte minst så fungerar det inte.

Det är jättelätt att tvätta pengar i Sverige. Ett gäng kriminella tonåringar från förorten som köper lyssningar på Spotify. Så svårt var det att knäcka banken. 👍
Snart kommer de att hindra oss att ta ut pengar. Frågor till vad vi skall ha pengarna till.
Det plus indraget BankID blir ett perfekt fängelse utan murar.
Har man en dieselbil så kan man ju tanka fullt och extra dunkar så man kan ta sig långt bort.

När endast elektriskt är tillåtet så kommer man inte långt.

EU måste förändras.
De kan börja med att jaga rätt på dem som lurat av folk pengar som bankerna har som ursäkt att ta pengarna från oss. Att hindra uttag är stöld!!
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Tänkte mer vi i Sverige, inte vad Brasilien p Sydostasien menar…

Kostar ALLDELES för mycket att stå utanför dollarmarknaden. Skulle en av de 5 största bank erna i Sverige bli utestängd är det synonymt med out of business
Du börjar likna FLS. Försöker du aldrig läsa och förstå vad folk skriver? Förstår du skillnaden mellan att gemensamt verka för någonting och att låta sig bli utestängd??
 
  • Gilla
Tvålen
  • Laddar…
H Hemmamekaren skrev:
Snart kommer de att hindra oss att ta ut pengar. Frågor till vad vi skall ha pengarna till.
Det plus indraget BankID blir ett perfekt fängelse utan murar.
Har man en dieselbil så kan man ju tanka fullt och extra dunkar så man kan ta sig långt bort.

När endast elektriskt är tillåtet så kommer man inte långt.

EU måste förändras.
De kan börja med att jaga rätt på dem som lurat av folk pengar som bankerna har som ursäkt att ta pengarna från oss. Att hindra uttag är stöld!!
Det har dom redan gjort. Prova gå in på ditt lokala bankkontor och be att få ut dina pengar kontant.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MickeMörkö skrev:
Är jag den enda som känner en trygghet i detta? Blir extremt svårt att bli av med alla pengarna även om någon riktar en pistol mot mitt huvud. Övertygad om att det går att köpa vad som helst med lite planering.
Det går utmärkt att låsa dina pengar med frivilliga överenskommelser utan att banken tvångsvis gör det över ditt huvud. Kanske dags att fundera på ett sparkonto med pengarna bundna? Eller kanske en aktiefond om du är lite mer riskbenägen? Med autogiro inställt så förs pengarna över automatiskt varje månad så att du inte har en massa kapital tillgängligt.

Det går också att ordna med en god man om du vill ha extra trygghet och inte riktigt litar på dig själv. Om du t ex känner att ålderns kognitiva nedgång knackar på dörren och det blir svårare och svårare att lösa vardagens uppgifter.

Men den allra enklaste grejen är att ha som regel att aldrig svara i telefon om du inte känner igen telefonnumret som ringer upp. Det går utmärkt att söka på numret när nytt folk ringer upp första gången och de som har rent mjöl i påsen går att söka fram på t ex hitta.se. Resten är nasare och svindlare, de numren blockar du systematiskt i telefonen.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
nordea har börjat med ett nytt konto

Fördelar med Sparkonto Extra Fria uttag med fördröjning på tre bankdagar, vilket ger en extra trygghet mot bedragare. Pengarna tryggas av insättningsgarantin. Passar perfekt för kortsiktiga sparmål och trygghetsbuffert.
 
  • Grafisk representation av sparkonto med stigande blå staplar som symboliserar sparande.
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du börjar likna FLS. Försöker du aldrig läsa och förstå vad folk skriver? Förstår du skillnaden mellan att gemensamt verka för någonting och att låta sig bli utestängd??
Jag förstår vad jag läser men ”att gemensamt verka för någonting” förutsätter att en hyfsad majoritet är eniga i målet.
Nu är det mest idealister å anti dollar agitatorer som hörs men själv ser jag och nästan alla andra verkligen inte behovet.
De mest högljudda klagar men har själva ingen realistisk lösning.

Saddam försökte för nåt decennium sen, ville inte ha betalt i $$ för sin valuta…

Vad han inte tänkte på var att han ändå behövde $$ för att betala importen så även om han fikk JPY, EUR eller CNY för sin olja var han tvungen att växla till $$. Detta gjorde att det slutade som ett anti USA mediastunt.
 
Claes Sörmland
T tergo skrev:
nordea har börjat med ett nytt konto

Fördelar med Sparkonto Extra Fria uttag med fördröjning på tre bankdagar, vilket ger en extra trygghet mot bedragare. Pengarna tryggas av insättningsgarantin. Passar perfekt för kortsiktiga sparmål och trygghetsbuffert.
Toppen för våra äldre! Tänk att man skulle bli positivt överraskad av Nordea! Marknaden levererar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Folk är arga därför att kontrollerna för det första är besvärliga när banken hela tiden ska ställa frågor till hårt arbetande människor som sköter sig, det leder till bisarra situationer där folk som lagt undan pengar i decennier får dessa konfiskerade och sist men inte minst så fungerar det inte.

Det är jättelätt att tvätta pengar i Sverige. Ett gäng kriminella tonåringar från förorten som köper lyssningar på Spotify. Så svårt var det att knäcka banken. 👍
Det är väl inkonsekvensen som är det värsta. Nån blir kontrollerad för skitsummor mens andra (som mig+vänner/bekanta/kollegor)i stort sett aldrig fått en enda fråga (bortsett från mitt ex om lönen ovan) trots att höga 6siffriga tal flyttas mellan konton utan spärrar.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
P
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Nej, jag gjorde kopplingen att överföring av kontanta medel mellan olika personers bankkonton är föremål för penningtvättskontroll. Samma kontroll som jag själv råkade ut för.
Eftersom du är delägare i LF kan du ju göra din röst hörd för dem.
Då är det väl bättre att rösta med fötterna.
Hade själv inga problem med att ta ut 15000 Euro från Handelsbanken för ett bilköp i Holland.
 
Z Zodde skrev:
Jag förstår vad jag läser men ”att gemensamt verka för någonting” förutsätter att en hyfsad majoritet är eniga i målet.
Och det tror du är omöjligt?? Stackars dig.
Z Zodde skrev:
Nu är det mest idealister å anti dollar agitatorer som hörs men själv ser jag och nästan alla andra verkligen inte behovet.
Räknar du t.ex Kina till dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.