P pmd skrev:
Bara om kreditkortutgivaren är en annan bank.
Bank?
Visa å Mastercard behöver inte vara utgivna av nån bank.
SAS Mastercard har jag tex
 
Z Zodde skrev:
Bank?
Visa å Mastercard behöver inte vara utgivna av nån bank.
SAS Mastercard har jag tex
Utgivare av SAS MasterCard är SEB, vilket väl räknas som bank (se längst ner på skärmdumpen från sas)?
Det finns nog inga kreditkort som inte är utgivna/uppbackade av en bank.
 
  • Skärmdump av en webbsida för SAS EuroBonus World MasterCard med text och ansökningsknapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
D Dilato skrev:
Utgivare av SAS MasterCard är SEB, vilket väl räknas som bank?
Ok my bad, så är det förstås.
 
RoTe
P pmd skrev:
Jaja, sarkasm ironi går hem dåligt i skrift …
(Jag tyckte att jag uttryckte mig tillräckligt ironiskt, men icke).
Sorry my bad
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Utgivare av SAS MasterCard är SEB, vilket väl räknas som bank?
Ska man vara petig så hanteras kortet såvitt jag vet av SEB Kort AB som är ett dotterbolag till SEB. Det är möjligt att SEB Kort AB formellt inte är en bank. Vad detta skulle ha för praktisk betydelse förstår jag dock inte.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ska man vara petig så hanteras kortet såvitt jag vet av SEB Kort AB som är ett dotterbolag till SEB. Det är möjligt att SEB Kort AB formellt inte är en bank. Vad detta skulle ha för praktisk betydelse förstår jag dock inte.
SEB kort BANK Ab säger dom själva att dom heter....i skärmdumpen jag postade...
https://sebgroup.com/sv/om-seb/vara-divisioner/seb-kort-bank-ab
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D Dilato skrev:
SEB kort BANK Ab säger dom själva att dom heter....i skärmdumpen jag postade...
Missade det. Ja då är även de bank.
 
D Dilato skrev:
Det finns nog inga kreditkort som inte är utgivna/uppbackade av en bank.
Hur är det med American Express?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur är det med American Express?
Wikipedia:
American Express Company (Amex) is an American bank holding company and multinational financial services corporation that specializes in payment cards.

Dom har alltså en banklicens precis som alla andra banker, men sysslar bara med kreditkort.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Visa å Mastercard behöver inte vara utgivna av nån bank.
Nån sorts organisation som håller reda på din skuld, för att kunna fakturera dig rätt belopp, behöver de ha, även om den kanske inte sysslar med full bankverksamhet.

Poängen är att om kreditkortet är utgivet av den bank vars bankkort (med vilket jag antar att både du och Styrman_jansson syftar på ett betalkort) inte fungerar pga kontaktsvårigheter med banken, så lär inte heller kreditkortet fungera.

Jag tvivlar på att det finns kvar speciellt många ställen som använder det som brukade kallas för en "card destructor".

Utsagan "Ett kreditkort i combo med ett vanligt bankkort" (ref. inlägg #363) behövde således förtydligas.
 
P pmd skrev:
Nån sorts organisation som håller reda på din skuld, för att kunna fakturera dig rätt belopp, behöver de ha, även om den kanske inte sysslar med full bankverksamhet.

Poängen är att om kreditkortet är utgivet av den bank vars bankkort (med vilket jag antar att både du och Styrman_jansson syftar på ett betalkort) inte fungerar pga kontaktsvårigheter med banken, så lär inte heller kreditkortet fungera.

Jag tvivlar på att det finns kvar speciellt många ställen som använder det som brukade kallas för en "card destructor".

Utsagan "Ett kreditkort i combo med ett vanligt bankkort" (ref. inlägg #363) behövde således förtydligas.
D Dilato skrev:
SEB kort BANK Ab säger dom själva att dom heter....i skärmdumpen jag postade...
[länk]
Skulle sagt att jag hade SAS Ameticsn Express istället🤣
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nån sorts organisation som håller reda på din skuld, för att kunna fakturera dig rätt belopp, behöver de ha, även om den kanske inte sysslar med full bankverksamhet.
De ursprungliga kreditkorten (Visa, Amex, MC) var inte banker på något sätt. Utan hade byggt upp en betalinfrastruktur där dom stod för en kreditrisk och som möjliggjorde att deras kunder kunde betala i butiker utan kontanter.
Dom fick använda banker för de banktjänster de behövde. Och dom skickade ut en räkning varje månad på den skuld man hade byggt upp.

Det som senare har hänt är att olika banker gett ut betalkort där man använder den betalinfrastruktur som kreditkortsbolagen byggt upp.

Det finns kreditvarianter också. Men då är det vanligen icke-banker som ger ut de korten. Och då är det som tidigare en faktura som kommer. Då är det vanligen inte kreditkortsbolagens kort utan någon annan som ger ut dessa och på samma sätt som bankerna så betalar dom för att använda betalinfrastrukturen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är Länsförsäkringars rätt…och skyldighet att ställa frågorna. Din nya bank lär inte vara mer behjälplig, snarare tvärtom när du kommer in som ny kund utan historik.
Ställa frågor är helt ok.
Det finns något som heter kundkännedom som tillämpas.
Det finns en bankanställd som ska göra en bedömning och det är just denna anställda som kan vara helt värdelös.
Jag själv har blivit efterfrågad efter ”låneavtal/skuldebrev, ränta, villkor och datum”, av pengar som vi förde över från fruns konto till mitt konto.
Några låneavtal, skuldebrev, räntor, villkor eller datum sysslar vi inte med inom familjen och inte heller utanför familjen.
Tydligen verkar det vara vanligt att syssla med sådant bland kotlettfrillorna som fått sig ett jobb på bank.

När dokument som inte existerar efterfrågas så kan det fort bli knepigt.
Man kan ju alltid skapa dokument på beställning om man har tid, lust eller ork.
Hux flux så har man skapat en ny bransch, vilket kanske ska ses som positivt även om det inte var det som var målet.
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Jag låter banken skötta valuxomvandlingen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.