Byggahus.se
Locket till badtunnan var slut redan när vi köpte huset, och nu gick det inte längre.


Det ursprungliga materialet var helt enkelt vit frigolit i ett fodral av tjockt syntetmaterial. Delat på mitten så att det kunde vikas upp.

Jag tänkte ändra konstruktionen genom att dessutom peta in en skiva av något slag i fodralet för att ge det hela lite mer stadga och trycktålighet eftersom det är snö/vatten som knäckt det gamla locket.

Jag har förvisso kört med Jackfoam istället för "vit frigolit", och den skall ju tydligen hålla bättre, men det känns ändå som om en förstärkning vore på sin plats.

Så, vilket skivmaterial har "minst emot" att vara utsatt för en varm och fuktig miljö?

Marinplywood har förts på tal, men det verkar löjligt dyrt?
 
Plywood överst och cellplast limmad på undersidan som värmeisolering. "Vanlig" plywood är samma kvalitet som marinplywood.
Eventuellt, beroende på storlek, med ett par "reglar" eller snarare förstyvningar (t.ex. glespanel 28x70) på ovansidan.

Klart att det kostar att ligga på topp :)

Men detta är ju peanuts!
 
Formplaywood! Det används när man gjuter, extremt tåligt!
 
  • Gilla
johan ivarsson
  • Laddar…
Zenon Zenon skrev:
Formplaywood! Det används när man gjuter, extremt tåligt!
J Janne Johansson skrev:
Locket till badtunnan var slut redan när vi köpte huset, och nu gick det inte längre.


Det ursprungliga materialet var helt enkelt vit frigolit i ett fodral av tjockt syntetmaterial. Delat på mitten så att det kunde vikas upp.

Jag tänkte ändra konstruktionen genom att dessutom peta in en skiva av något slag i fodralet för att ge det hela lite mer stadga och trycktålighet eftersom det är snö/vatten som knäckt det gamla locket.

Jag har förvisso kört med Jackfoam istället för "vit frigolit", och den skall ju tydligen hålla bättre, men det känns ändå som om en förstärkning vore på sin plats.

Så, vilket skivmaterial har "minst emot" att vara utsatt för en varm och fuktig miljö?

Marinplywood har förts på tal, men det verkar löjligt dyrt?

Kan vi väcka liv i tråden?

Jag har just täckt min badtunna med frigolitblock för att värmen skall vara lite längre.
Nu skulle jag vilja måla eller ännu hellre plasta in så locket blir mer tåligt.

Någon som har ett tips?
 
  • Badtunna täckt med frigolitblock för att behålla värme, omgiven av trä och natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns en del bilder i min badtunna / bubbelpool projekt tråd på pool forum och info. Uppdaterar mer imorgon, tänkt göra under lång tid men kommer aldrig till skott!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.