Byggahus.se
Luftdrivna verktyg smörjs oftast med några droppar i luftintaget. Har gjort så i många år.

Men nu har jag gått över till en gasdriven Senco spikpistol (75/90 mm spik)
Kan ni rekommendera en lämplig produkt för att "dagligen" smörja rörliga delar på den?

Jag pratar alltså inte om att skruva isär hela maskinen och göra stort underhåll, utan 10-sekunders underhållet man gör efter varje arbetspass.
 
https://www.toolab.se/paslode-smorjolja-115ml

Vi använder Paslodes olja på jobbet, både till Sencos och Paslode gaspistolerna.

Men du behöver inte göra nått dagligt underhåll egentligen.
Instruktioner för dagligt och kvartalsvis underhåll samt bränslecellstest på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Toye_ skrev:
[länk]

Vi använder Paslodes olja på jobbet, både till Sencos och Paslode gaspistolerna.

Men du behöver inte göra nått dagligt underhåll egentligen.
[bild]
Tack, det är väl vad jag också hört. Dvs att man inte behöver smörja så ofta, om ens någonsin.

Mitt problem som jag trodde att verkstaden skulle lösa, är att den ibland skjuter blindskott. Gissar att det beror på tröghet i frammatning eller stiftet. Ibland räcker det att slå till lite på maskinen så "hoppar allt rätt".
Av olika orsaker köpte jag en ny likadan för några veckor sen. Å den skjuter också blindskott ibland och har bara använts för typ 1500 spik än så länge.
Visst, garantigrej, men de kommer inte nåt fel på den tyvärr :(

Det är därför jag vill följa rekommendationerna för smörjning m.m. så att det åtminstone inte beror på det.
 
Det absolut vanligaste felet när vi får in nån som bomskjuter, om du menar att det smäller men ingen spik kommer ut, är fel sorts spik. Det finns ju lite olika huvuden och så. Eller plastbandad vs. pappbandad.

Försöker man skjuta och det inte smäller är det ofta gasen. Att den passerat bäst före datum eller är kall (har legat i bilen över natten tex.)

Misstänker man problem med frammatningen av spik kan man skruva av magasinet och kolla. Ibland kan det sitta en bit spik i öppningen, eller papp/plast ifrån spiken.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vilken spik använder du?

Jag hade en Hitachi gas före Hikoki batteri och smorde den aldrig under alla de år jag hade den, gasen lämnar en fet hinna invändigt.
Däremot rengöring någon då och då efter x antal tusen spik, med rengöring syftar jag på invändigt i kammaren där slagstiftet löper.

Gick över till Essves "vintergas" sista tiden då den skulle funka bättre i kylen men även året runt.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Vilken spik använder du?

Jag hade en Hitachi gas före Hikoki batteri och smorde den aldrig under alla de år jag hade den, gasen lämnar en fet hinna invändigt.
Däremot rengöring någon då och då efter x antal tusen spik, med rengöring syftar jag på invändigt i kammaren där slagstiftet löper.

Gick över till Essves "vintergas" sista tiden då den skulle funka bättre i kylen men även året runt.
Använder Senco / Aerfast spik, 90 eller 75 mm.

Å min nyköpta har bara gått inomhus så inget problem med kylan. Men ändå ett antal blindskott som sagt.

Vad rengör du med vid slagstiftet?
 
Om du menar inne i explosionskammaren så är det bromsrengöring, bräkleen.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
M martinradbo skrev:
Använder Senco / Aerfast spik, 90 eller 75 mm.

Å min nyköpta har bara gått inomhus så inget problem med kylan. Men ändå ett antal blindskott som sagt.

Vad rengör du med vid slagstiftet?
Precis, Bräkleen eller liknande.
Öppna upp och torka rent med trasa.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Precis, Bräkleen eller liknande.
Öppna upp och torka rent med trasa.
Jag tänkte nog mest på det som är åtkomligt utifrån, dvs nere nära nosen där spikarna matas fram och där slagstiftet kommer ner.

Men ni menar uppe i kammaren som man då kommer åt genom att lossa på ett gäng skruvar och ta av locket eller?
 
Bromsrengöring funkar bra där nere med.

Japp, bara lyft på locket, plocka ut fläkten och gör rent.
 
M martinradbo skrev:
Jag tänkte nog mest på det som är åtkomligt utifrån, dvs nere nära nosen där spikarna matas fram och där slagstiftet kommer ner.

Men ni menar uppe i kammaren som man då kommer åt genom att lossa på ett gäng skruvar och ta av locket eller?
Ja precis, invändigt.
Kolla om det sitter nå papp/plastrester där spiken matas fram.
Annars är det väl värt att testa med annan spik och se m problemet försvinner.
 
T Toye_ skrev:
Bromsrengöring funkar bra där nere med.

Japp, bara lyft på locket, plocka ut fläkten och gör rent.
OK, tack för tips. Då kanske jag ska köpa en sån rengöring.

Däremot förklarar det inte att en sprillans ny maskin som skjutit 1500 spik börjar skjuta blindskott tycker jag. Ska nog ringa Senco och resonera med dem.
 
M martinradbo skrev:
OK, tack för tips. Då kanske jag ska köpa en sån rengöring.

Däremot förklarar det inte att en sprillans ny maskin som skjutit 1500 spik börjar skjuta blindskott tycker jag. Ska nog ringa Senco och resonera med dem.
Borde inte vara något problem internt utan mer troligt att något gör att frammatningen kärvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.