Byggahus.se
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Rav4 har låsbar diff så det är absolut en myt att bara Subaru har framkomlighet även om Subaru Forrester är en bra bil. Samma med Nissan X-Trail, Suzuki Grand Vitara mm. Det finns många som är ordentliga, men på nyare bilar blir det ovanligare mes hög markfrigång och låsbar diff + lågväxel.

Dacia Duster är en doldis i sammanhanget som tar sig fram riktigt bra, men är nog lite för ny för TS budget.
Precis de har inte konstant 4wd.
Dacia är lite spännande, är det ngn som har haft en sådan, håller de?
Men som jag skrev så får man normalt vad man betalar för och TS kommer bli nöjd med vilken vettig 4wd han väljer.
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
G guggen skrev:
Precis de har inte konstant 4wd.
Dacia är lite spännande, är det ngn som har haft en sådan, håller de?
Men som jag skrev så får man normalt vad man betalar för och TS kommer bli nöjd med vilken vettig 4wd han väljer.
Finns Dusters under 50 kkr, men det som talar emot dem är att de saknar låsbara diffar i axlarna (om man bortser från att man köper 10 år gammal Renaultteknik, eller som i fallet med 4wd-systemet Nissan) och istället kör med ett elektroniskt system där bilen bromsar hjul som spinner. Ska enligt internet-expertisen vara ett för långsamt system..
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Om det inte är en extremt brant väg kommer vilken fyrhjulsdrift som helst att funka. Jag tror inte användningsområdet är att köra upp för en spolad slalombacke.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vår gamla Octavia funkade bra tyckte jag, klarade backar bra och max snödjup den klarade var runt 50-60 cm, såg man lyktorna funkade det. Var det högre än lyktorna tog det tämligen stopp. Bör gå att få till rimlig peng, antingen en sån eller annan likvärdig typ VW eller Audi. Vill du ha lite högre finns ju Yeti, även om den är tämligen ful...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.