Byggahus.se
Kört en 2010 Rav4 2,0 bensin manuell till Rumänien via Slovenien etc. Då drog den 7,6l/100km så Rav4 iallafall är väldigt snål för att vara SUV
 
Insignia är kanon på framkomlighet, bra komfort så man även åka långt om det önskas, dock lite klumpig att ex fickparketa. Finns k
Iofs kanske inte så mkt att hämta i den prisklassen, hade tidigare en Octavia 4x4, förhöjd, bensinare. Den var toppen.
 
Insignia är ju en vanlig bil med lite låg markfrigång. Sen har jag sett några med rasad motor som avskräckande exempel.
Annars är det en schysst bil
 
Suzuki har en lång tradition av fyrhjulsdrivna bilar.
 
galento
Vad tror du om en Suburban eller Blazer ? Eller kanske Tahoe.
Efter att frun köpt Forestern ( -06 ) blev man lite sugen men det
har avtagit efter reparationer och reservdelspriser.

Bakre ljuddämpare + lite rör och en fläns = 7800kr
Secondary Air Pump System = 5700 kr (vanligt fel)
Magnetventil dito = 7000 Kr
Kamremsbyte 10500 mil 2,5l
Koll av avgaser i kylvatten , topplockspackning kass inte helt ovanligt.

Återförsäljaren för Subaru sa själv att de inte monterar original delar
om det finns andra för att undvika klagomål på fakturan :rolleyes:

Men Subarun är en trevlig bil och med 230 hk flyttar den på sej bra :D
 
Ja det finns ingen gratis lunch.
En nyare japanare bensin 4wd kompakt sub drar alla runt 0.8 i snitt. Subban har väl överlägsen 4wd, men kostar därefter etc.
Fetast är ju såklart en jänkare (saknar min jeep men saknar inte sopparäkningen).
Etc.
Så ngn japs är det rimliga, spelar nog inte så stor roll om det väljer en Toyota eller subba, du kommer bli glad oavsett.
 
Njae, det är nog en svensk myt att Subaru har bättre 4x4 än någon annan med riktig drivning. Ska man köra på riktigt snåriga ställen är det låsbar diff och lågväxel som gäller, därefter är det däck och markfrågång att se över.

För vanligt vägåkande duger en Haldex i t.ex. Volvos och Volkswagen SUV modeller med bra markfrigång utmärkt.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
RAW-4 första årsmodellen. Väldigt bra och enkelt uppbyggd. Rak bakaxel. Permanent fyrhjulsdrift. Som en traktor på speed. Väldigt förutsägbara vägegenskaper. Den bästa fyrhjulsdrivna jag kört. Slår Subba enligt min åsikt.
Mvh Findus
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Audi a4 Quattro tar sig fram nå överjävligt bra trotts normal markfrigång. Nu har ja förvisso inte ägt nån nyare än 2007 men alla 3 ja haft har Vart grymmt bra. Men skatten på diesel på dom åramodellerna är ju minus.
 
Har du tur kan du hitta en Geländewagen som passar in i budgeten. Troligen ingen diesel, men kanske en skattebefriad bensinare...
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Njae, det är nog en svensk myt att Subaru har bättre 4x4 än någon annan med riktig drivning. Ska man köra på riktigt snåriga ställen är det låsbar diff och lågväxel som gäller, därefter är det däck och markfrågång att se över.

För vanligt vägåkande duger en Haldex i t.ex. Volvos och Volkswagen SUV modeller med bra markfrigång utmärkt.
Nja. Det är inte många ngt äldre som har konstant drivning av japsarna. Subaru är väl den enda och överlägsen i compact SUV klassen. Sen har man ju land cruiser mfl men det är en annan liga och som jag förstod TS inte riktigt siktade in sig på. Haldex är likvärdigt såsom de andra konstanta 4wd. Men en rav4 av tex 2000 års modell är väl knappast jämförbar i 4wd vägegenskaper med en subba Forester av samma år? Eller är det en myt?
 
Rav4 har låsbar diff så det är absolut en myt att bara Subaru har framkomlighet även om Subaru Forrester är en bra bil. Samma med Nissan X-Trail, Suzuki Grand Vitara mm. Det finns många som är ordentliga, men på nyare bilar blir det ovanligare mes hög markfrigång och låsbar diff + lågväxel.

Dacia Duster är en doldis i sammanhanget som tar sig fram riktigt bra, men är nog lite för ny för TS budget.
 
galento
Ska bli intressant att se vilken modell TS väljer. För min
egen del skulle jag nog inte se mej blind på bränslekostnaden
då TS vill ha en andrabil som inte körs så mycket.

Då är nog de fasta avgifterna som skatt,försäkring,
reservdelspriser och ev värdeminskning bra att se över.
Speciellt som TS vill lägga pengar på sin hobbybil.

Vill man läsa mer om Subaru finns ju mer info här:
http://swesubaru.forum24.se/swesubaru.html

( Kan nämna att skatten på våran Forester -06 är drygt
3400 per år )
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
För TS gäller det nog mest att vilken fyrhjulsdriven SUV som helst funkar. Hitta en rostfri bil i bra skick är nog överordnat resten.
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.