Byggahus.se
Hej,

kommer detta att se konstigt ut med skåp och fläkt mindre total höjd än övriga skåp?
Osäker, men skulle kännas skönt med att få upp fläkten lite.

Proportioner stämmer inte helt överallt, underskåpsraden är lika lång som den övre t.ex.

Sorry..problem med att bifoga filen....ska försöka igen.

Annars. överskåpsraden: (först höjd, sedan bredd, alla skåp jämt i överkant, 6cm från taket, mellan tak o skåt en list)
Skåp  Skåp  Fönster Skåp  Skåp
92cm 70cm  90cm    92cm 92cm
60cm 60cm  60cm    80cm 80cm
  Fläkt
  8cm
  60cm
 
Tänk bara på att när fläkten kommer mer än 70 cm över spisen gör den knappt nån nytta... :-/
 
Fläkten kommer att komma 63-65 cm över spisen...så OK?
 
De e ok... Man brukar säga mellan 50 och 70 cm..
 
Men hur kommer det att se ut...då fläkten slutar 14 cm högre upp än skåpet till vänster? Praktiskt tycker jag det blir bra med bättre plats.... men lite orolig för det estetiska.

Dumt att jag inte kan bifoga filen...brukar ju fungera.

provar att länka till äldre bild: http://www.byggahus.se/yabbfiles/Attachments/ikea-2.jpg

OBS...täcksidan till höger om fläkten hade jag tänkt gå i nivå med fläkten, inte nedanför som på bilden.
 
Det problemet är svårt att komma ifrån... Ett alternativ är ju att inte ha nåt skåp över fläkten alls... Men då bör du ju ha en fläktkåpa som går upp i taket...
 
Min åsikt är att när man kan knyta ihop en viss funktionalitet med ett viss utförande så funkar det nästan alltid. I ditt fall kan det bli så att man tänker "kanonpraktiskt med det montaget" istället för att man undrar över "varför ser det ut så"
 
Hemmakatten
Normalt skulle jag svara att det är snygggast om alla sköp har en jämn underkant. Men i ditt fall så är det ett fönster på höger sida och på vänster sida har du en mikro och därför tror jag att det kommer att fungera bra/se bra ut.

En variant är ju att inte ha några överskåp alls på vänstra sidan av fönstret utan i stället ha en frihängande fläkt. Det blir också då luftigare i köket.

Att ha en frihängande fläkt och överskåp till vänster om fläkten tror jag blir för "grötigt" och inte så snyggt.
 

Man måste väl ha en täckskiva mellan microskåpet och fläktskåpet på den biten som blir synlig....men om skåpen sitter dikt an så kan man ju inte ha täckskiva, ty den sitter i vägen för fläkten. :-?

Så hur ska du/man lösa det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.