Byggahus.se
Hej,

Har köpt ett hus med braskamin i nyligen. Braskaminen är en Dovre 350 eller 360 Cb installerad på nedervåningen (1,5-plans hus). Det är ingjutet en rökkanal med S-form, vilket jag misstänker försvårar för draget.

Det är, enligt mig, hopplöst att få drag i kaminen. Jag är uppväxt med att elda men jag är långt från någon expert på detta. I den här kaminen går det inget vidare i alla fall.

När vi flyttade in i huset så upptäckte vi att det var rejält sotigt på en del väggar och tak. T.ex. på andra våningen i huset i sovrummet där en luftkanal från murstocken går ut. Det har helt enkelt rykt ut ur kaminen in i murstocken som sedan letar sig upp i luftkanalen ut i sovrummet.

När jag eldat så har jag upptäckt att det läcker ut rök från baksidan av kaminen vid stosen för rökkanalen.

Kaminen är monterad med en stos som ska tätas ("Läcka 1?" i bilden) den kanske läcker och behöver tätas?
Stosen går sedan som insticksrör in i rökkanalen, skulle det kunna läcka där i mellan ("Läcka 2?" i bilden)? Behöver/ska man täta där?

Summa summarum: ska jag börja åtgärda läckan? Eller är det draget som är det egentliga problemet? Både och?

(Jag eldar upp den försiktigt med lite papper, tändare, näver, bark, splintad ved, halvstora och sedan stora bitar i den ordningen under någon timme eller två med ytterdörren öppen. Oavsett så blir det aldrig något ordentligt drag för kaminen fylls med rök. Jag ser att det kommer ut rök från skorstenen på taket, så ut kommer det rök men i alldeles för dålig hastighet uppenbarligen. Det är besiktat och brandkontrollerat i mars. Det är huv på skorstenen och nät, tittade efter fågelbo häromdagen. Oavsett hur mycket det ryker så lever jag i tron att det inte ska läcka ut rök. Jag hade inbillat mig att det var exakt det här som man sotaren kontrollerade.)

https://www.spismiljo.se/images/Anvisningar/Dovre/Dovre35CB3Anv.pdf
 
  • Schematisk bild av en kamin med ansluten rökkanal, två potentiella läckagepunkter är markerade med frågetecken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vatten- eller avloppsrör nära en vägg med färgstänk och skrapmärken. Nedslitet, slitet utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en böjd, blå rörledning framför en sliten tegelvägg med synligt putsbruk och färgfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet, smutsigt däck med sprickbildning och tecken på åldrande eller skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brinnande eld i en insatskamin, murad skorsten, mysig atmosfär, värmande lågor, inomhusbrasa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
Mats-S
Det ska inte läcka någonstans längs med rökens väg ut ut skorstenen, allt ska vara tätt. Så det är ju klart konstigt att den blev godkänd vid besiktningen i mars. Antar att du inte ägde huset då, så du har inte koll på hur besiktningen gick till (?)
Det är nog läge att ta dit ett proffs som kan gå igenom din rökkanal och täta alla läckage, det kanske är fler ställen som är dåliga som du ännu inte upptäckt.

Även en seriös sotning av själva kaminens insida bör man göra varje år, det gör stor skillnad på hur bra förbränningen blir i kaminen. Påverkar också markant hur enkelt det är att starta elden.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Det ska inte läcka någonstans längs med rökens väg ut ut skorstenen, allt ska vara tätt. Så det är ju klart konstigt att den blev godkänd vid besiktningen i mars. Antar att du inte ägde huset då, så du har inte koll på hur besiktningen gick till (?)
Det är nog läge att ta dit ett proffs som kan gå igenom din rökkanal och täta alla läckage, det kanske är fler ställen som är dåliga som du ännu inte upptäckt.

Även en seriös sotning av själva kaminens insida bör man göra varje år, det gör stor skillnad på hur bra förbränningen blir i kaminen. Påverkar också markant hur enkelt det är att starta elden.
Nej precis, jag ägde inte huset. Så jag vet inte hur de kontrollerat men att det är kontrollerat och godkänt har jag fått bekräftat via sotarfirman.

Upptäckte dessutom nu att det är hål e en av glasrutorna på sidan av kaminen, så de kan knappast slängt in en rökpatron i kaminen och stängt igen skorstenen och inte upptäckt att det rök ur den.

Obegripligt hur det blivit godkänt tycker jag, man jag är inte sotare eller var med när de gjorde kontrollen. De kanske bara kollade själva kanalen.
 
Hej!
Kolla så att du har tillräckligt med tilluft till kaminen, ibland kan man behöva öppna ett fönster lite när man tänder upp för att få in mer syre. Och att de inte sitter något skit i skorstenen.
Kajor är experter på att fylla skorstenar med pinnar och dylikt. 🔥
 
Du har nog rätt i att S-formen på skorstenen är en del av problemet. En rökgasfläkt uppe på skorstenen löser nog ditt problem med dåligt drag. De är inte billiga men ibland nödvändiga med tanke på inomhusklimatet.
Det är nog flera som eldar i kamin, S-form eller ej på rökkanalen, som skulle behöva en rökgasfläkt. Med tanke på svarta tak man kan se hos kamineldare.
 
T Timmermannen77 skrev:
Hej!
Kolla så att du har tillräckligt med tilluft till kaminen, ibland kan man behöva öppna ett fönster lite när man tänder upp för att få in mer syre. Och att de inte sitter något skit i skorstenen.
Kajor är experter på att fylla skorstenar med pinnar och dylikt. 🔥
Hej, jag har haft dörren öppen. Har även monterat tilluft 1,5 meter från braskaminen. Drar jag igen dörren i uppstartsfasen av brasan så går det inte så bra så klart, men efter uppstartsfasen när kaminen är varm det så spelar det ingen roll om jag öppnar eller stänger dörren. Det ryker och elden dör ut till slut ändå.

Det är huv och nät på skorstenen.
 
  • Gilla
Timmermannen77
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Du har nog rätt i att S-formen på skorstenen är en del av problemet. En rökgasfläkt uppe på skorstenen löser nog ditt problem med dåligt drag. De är inte billiga men ibland nödvändiga med tanke på inomhusklimatet.
Det är nog flera som eldar i kamin, S-form eller ej på rökkanalen, som skulle behöva en rökgasfläkt. Med tanke på svarta tak man kan se hos kamineldare.
Okej, ja man ser även på vårat tak att det blivit smutsigt från skrotstenen.

Rökgasfläkt är nog inte dumt. Frågan är väl om man skulle satsa på att ta bort S-böjen helt också eller bara.
 
Du behöver inte ta bort s-böjen om du installerar en rökgasfläkt.
Tillägg: Rökgaskanalen behöver kontrolleras oavsett.
 
Mats-S
M mxlmxlm skrev:
Okej, ja man ser även på vårat tak att det blivit smutsigt från skrotstenen.
Det är helt naturligt, röken "slår ner" på yttertaket då och då, och med tiden blir det då lite missfärgat.
M mxlmxlm skrev:
När vi flyttade in i huset så upptäckte vi att det var rejält sotigt på en del väggar och tak. T.ex. på andra våningen i huset i sovrummet där en luftkanal från murstocken går ut. Det har helt enkelt rykt ut ur kaminen in i murstocken som sedan letar sig upp i luftkanalen ut i sovrummet.
Hur man kunnat godkänna det här vid en brandinspektion är helt obegripligt, dom kanalerna ska vara totalt separerade från varandra, och rök får absolut inte leta sig in i friskluftskanalen. Känns som förra ägaren mörkade på dom här bristerna istället för att berätta om dom vid brandinspektionen 🤔
M mxlmxlm skrev:
Upptäckte dessutom nu att det är hål e en av glasrutorna på sidan av kaminen
Det måste du åtgärda, kommer det in tjuvluft i kaminen så brinner det inte som det ska göra. Och glöm inte att sota kaminen invändigt varje år, det har stor betydelse för funktionaliteten när du eldar.
 
Vill förtydliga att i inlägg #5 menade jag att det var innertak i anslutning till vedkamin som kan vara sotiga.
 
Jag blev nyfiken så jag drog ut kaminen.

Jag upptäckte då saker:

Stosen från kaminen in i rökröret var bara instucket utan någon tätning. Syns tydligt att det rykt från stosen.

Ett närbildsfoto av ett dammigt svart röruttag som tycks vara en del av en eldstad eller kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det andra var att rökröret med böj inte sitter fast ordentligt. Bruket har spruckit och vittrat sönder vilket gjort att röret sitter löst. Ryskar man röret så rör det sig, desutom är vissa skarvar på röret inte tätade heller. (Påsen har jag satt dit så klart).
En röröppning täckt med plast i en betongvägg med spår av konstruktion och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kom jag att tänka på en tredje sak som jag noterade när vi eldade. Det har funnits en kökspis förut och ur inloppet till det rökröret kom det ut rök när vi eldade samt att det rann ut lite svart vatten. (Det sitter ett lock för där, som jag tog bort nu för att fota).
En ficklampa lyser på en isolerad vägggenomföring synlig genom en rektangulär öppning i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inuti det utrymmet så fanns det två rör. Det som syns i bilden ovan samt ett i "taket" som syns på bilden under.
Närbild av en grov yta med en halvrund, slät inbäddning, möjligtvis betong eller stenmaterial, skiftande textur och färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag lyste med ficklampan i kökspisens inlopp så kunde jag se ljuset från lampan i en av sprickorna i bruket vid inloppet till braskaminen.

Bland bruket kan man skymta en del tegelstenar (utöver de som bygger upp väggarna). Antagligen har man byggt ett utrymme där inne för att koppla in alla rökrör. Hur rören är ihopkopplad är svårt att se utan att riva alltihop. Jag begriper inte varför kökspisen är kopplad till två rör? Att det rykte ur den när vi eldade i braskaminen kanske kommer sig från sprickorna i bruket och att braskaminen läcker, så en del av röken letar sig in där också. Eller så är det ihopkopplat där inne på något sätt.

Vattnet som rinner in från kökspisröret kanske kan avskrivas som kondens? Det var inga stora mängder... Det behöver rengöras där inne också.

Min spontana plan frammåt för att kunna elda i vinter är att kapa röret efter S-böjen högt upp och koppla på ett nytt rör som leder direkt till kaminstosen. Samt täta mellan stos och rör givetvis. Detta för att kunna elda i vinter. Någonstans här uppe, se bild nedan.

Närbild av gråa och svarta material, möjligtvis rörledningar, nära en skadad betongyta eller struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På så sätt går jag inte igenom det magiska utrymmet i botten, dit bland annat köksspisen går. Desutom får jag förhoppningsvis bättre drag utan böjen.

Jag kommer givetvis ta dit en (annan) sotare som får provtrycka etc.

Går det fästa rören i teglet på något annat sätt än mura fast det? Det känns omständigt. Det måste väl finnas som stora rörklamrar som det gör till vattenrör?

Vid kommande renovering om ett par år ska kaminen flyttas in i vardagsrummet på andra sidan väggen. Då kanske jag kan återintroduceras S-böjen i kombination med en rökgasfläkt.
 
Redigerat:
Hur står kamin och spis i förhållande till varandra, på var sin sida om väggen/murverket. Kan vara så att dom har knåpat ihop båda mot samma pipa i skorstenen och då blir det som du skriver, lite rök åt olika håll. Man får göra så om det är täta luckor på båda ställena. Hur gammalt är huset, troligtvis har den kaminen kanske blivit en tillkommande värmekälla.
 
J jonaserik skrev:
Hur står kamin och spis i förhållande till varandra, på var sin sida om väggen/murverket. Kan vara så att dom har knåpat ihop båda mot samma pipa i skorstenen och då blir det som du skriver, lite rök åt olika håll. Man får göra så om det är täta luckor på båda ställena. Hur gammalt är huset, troligtvis har den kaminen kanske blivit en tillkommande värmekälla.
Kaminen står mitt i murstocken men rökröret från den går mot samma sida som köksspisens rökrör. Så inte omöjligt att de är ihopkopplade där inne bland beuket. Huset är från tidigt 1900-tal.

Jag antog att röret från braskaminen gjorde S-böjen sedan gick rakt upp utan några andra som kopplade på sig.

Det skulle kunna vara precis som du säger. Att S-böjen i lägsta punkt där den går in och försvinner bland bruket är ihopkopplat med köksspisen och sedan efter den sammankopplingen går rakt upp och det är röret efter sammankopplingen man ser inne i murstocken och i taket på kökspishålet.

"Rörigt" kanske, lite svårt att förklara i text
 
Den rundade böjen på röret är säkert för att få ut så mycket värme som möjligt. I gamla kakelungnar så går rören som en Sovjetisk gummas armar för att avge så mycket värme som möjligt till, då en tung skorsten. Inte som idag med en plåtbit där värmen går upp i himlen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.