Byggahus.se
Hej!

För att kort beskriva mitt problem så har jag 4 tilluftsventilationsdon i vardagsrummet, varav en verkar det ha runnit in vatten ifrån. Så pass så att golvet nedanför har svält. Då vi har matta och soffa just där så har vi inte upptäckt det vid händelsen. Det verkar upptorkat och oklart när det faktiskt skedde. Kan ju varit i samband med regn, men är det egentligen möjligt at regna så mycket att det droppar in i sådana mängder?

Som bakgrund så är huset under tio år gammalt, med frånluftsvärmepump, samt att vi har installerat extra luft-luft-värmepump, främst för AC på sommaren, men har använts vintertid också för extra värme. Kan det påverka för att skapa kondens i tilluften och sedermera läckage? Lite underligt i så fall att det bara är ett av ventilationsdonen som det läckt ifrån.
 
  • Skadat trägolv med en uppböjd laminatplanka nära sockeln, vattenskada antyds.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med en tilluftsventil och vattenskada nedanför på tapeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tilluftsventilationsdon på en husvägg där det har läckt in vatten och orsakat skada nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karrock
Hej!
Det ser ut som att det har runnit vatten på väggen under bärlinan (smutsränder) och ned i ventilen.

Så konstruktionsfelet ligger nog i trallen/skärmtaket/vad-det-nu-är i ovankant av bilden.
 
  • Gilla
Macke01
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Hej!
Det ser ut som att det har runnit vatten på väggen under bärlinan (smutsränder) och ned i ventilen.

Så konstruktionsfelet ligger nog i trallen/skärmtaket/vad-det-nu-är i ovankant av bilden.
Det är bärlinan till en pergola. Bärlinan är fäst i väggen, men som jag förstått är det så man brukar göra det. Men man kanske kan fuktskydda den på något vis? Får kanske ta hit snickaren som satte upp den och titta på det.
 
Karrock
Yes, det stämmer säkert. men nu var det ju lite olycklig kombination med ventilen.
Det går att skydda ventilen bättre.

Tre varianter på bärlinan, fulskissade såhär:
Handritade skisser av tre metoder för att skydda en ventil i en vägg: plåtbleck, klossar och fog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. Plåtbleck som träs in i panelens skarv ovan bärlinan. Motsvarande kan istället göras bara just över ventilen på en sträcka av ca 20cm.
2. Smala klossar bakom bärlinan vid skruvlägena (tex 21*45mm kapad till bärlinans höjd)
3. Kladda mjukfog ovanpå och hoppas på et bästa.
 
  • Gilla
Macke01
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Yes, det stämmer säkert. men nu var det ju lite olycklig kombination med ventilen.
Det går att skydda ventilen bättre.

Tre varianter på bärlinan, fulskissade såhär:
[bild]
1. Plåtbleck som träs in i panelens skarv ovan bärlinan. Motsvarande kan istället göras bara just över ventilen på en sträcka av ca 20cm.
2. Smala klossar bakom bärlinan vid skruvlägena (tex 21*45mm kapad till bärlinans höjd)
3. Kladda mjukfog ovanpå och hoppas på et bästa.
Tack för din skiss, supersnällt! Tänkte också direkt på plåtbleck. Vill helst inte montera av hela pergolan.
 
Jag observerade inte rinningarna innan det påpekades, men är det bara tilluft i dessa ventiler? Tycker det ser ut att bara runnit just vid ventilen... Kan det varit fuktig frånluft som gått ut och kondenserats på väggen och bärlinan för att sedan rinna in? Sitter det inte ett tak ovan bärlinan som skyddar från vatten där? Spontant känns det olämpligt att det ska ligga vatten mellan denna regel och fasaden, oavsett om det rinner in vatten genom ventilationen eller ej.
 
J JFrisk skrev:
Jag observerade inte rinningarna innan det påpekades, men är det bara tilluft i dessa ventiler? Tycker det ser ut att bara runnit just vid ventilen... Kan det varit fuktig frånluft som gått ut och kondenserats på väggen och bärlinan för att sedan rinna in? Sitter det inte ett tak ovan bärlinan som skyddar från vatten där? Spontant känns det olämpligt att det ska ligga vatten mellan denna regel och fasaden, oavsett om det rinner in vatten genom ventilationen eller ej.
Tja, du har en poäng för det finns en till ventil under bärlinan i andra änden där det inte läckt in något.. Jag vet inte exakt var frånluften lämnar huset, kan ju kanske vara samma för att återvinna värmen igen. Men ska koll ritningarna lite mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.