Två av mina golvplattor har börjat svikta när man går på dem. De har bom-ljud när man knackar i det inringade området så uppenbarligen har de släppt från fixet under och de har även släppt från fogen lokalt. De sitter dock fast ordentligt på resten av plattan så jag skulle vilja pilla bort fogen och försöka trycka in något slags fix/lim så att plattorna inte kan röra sig mer och sen foga om.

Är det någon som har någon erfarenhet av något liknande eller bara goda råd angående vad man ska använda för att få in limmet/fixen inunder plattorna. Finns det något fix som är extra rinnigt? tänker att man använder en liten spruta, silikonspruta eller liknande...

(det märks mest på vintern när golvvärmen är på, annars ligger plattorna hyfsat stilla)

• Gråa klinkergolv, vägg med marmormönster, röda linjer markerar mönster eller form.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sittställning
Jag hade nog provat att ta bort all fog runt plattorna, värma upp dom ganska mycket och sen borde dom lossna av sig själva.

Hur mycket ska man värma? Lagom men inte för mycket.

• Gilla
UnikaAnvändarnamn
  • Laddar…
Varför skulle dom släppa av värme?

• Gilla
AG A
  • Laddar…
När är badrummet gjort , är de firma ? Annars får du börja å skrapa ur fogen och sen försöka komma åt å vippa upp de om de typ är lösa ? Försiktigt skrapa bort fix å montera på nytt

Sittställning Sittställning skrev:
Jag hade nog provat att ta bort all fog runt plattorna, värma upp dom ganska mycket och sen borde dom lossna av sig själva.

Hur mycket ska man värma? Lagom men inte för mycket.
Värma???
Varför tror du att klinkerplattorna skulle lossna av värme? Fix är ju ett betongliknande material, och bör varken smälta, mjukna, eller falla sönder av värme. Om man trots allt skulle lyckas, så skulle det krävas så mycket värme att både platta och tätskikt gick sönder först.

Även sten utvidgas av värme, så visst kan man få plattan att lossna från fixen genom att bara värma plattan.

R Rickard.lj skrev:
När är badrummet gjort , är de firma ? Annars får du börja å skrapa ur fogen och sen försöka komma åt å vippa upp de om de typ är lösa ? Försiktigt skrapa bort fix å montera på nytt
2015, ja en firma som inte verkar finnas längre, men har de ens någon skyldighet att hjälpa till efter så här lång tid?

(Ok får se när/om jag orkar göra ngt åt saken)

U UnikaAnvändarnamn skrev:
2015, ja en firma som inte verkar finnas längre, men har de ens någon skyldighet att hjälpa till efter så här lång tid?

(Ok får se när/om jag orkar göra ngt åt saken)
Vet ej om de har någon skyldighet men tror de finns en försäkring på konkurs företag som går in och hjälper till om saker går fel

Sittställning
Stefan N Stefan N skrev:
Varför skulle dom släppa av värme?
A AG A skrev:
Värma???
Varför tror du att klinkerplattorna skulle lossna av värme? Fix är ju ett betongliknande material, och bör varken smälta, mjukna, eller falla sönder av värme. Om man trots allt skulle lyckas, så skulle det krävas så mycket värme att både platta och tätskikt gick sönder först.
Värmer man upp dom hastig så expanderar dom snabbare än underlaget och lossnar, vanligt trick. Jag tog upp mitt gamla golv på så sätt dock på betong golv.

Jag körde med ogräs brännare pop! Säger det väldigt fort och dom lossnar. Skulle uppskatta värmen under plattan till 50-60c .. det borde tätskiktet palla?

• Gilla
UnikaAnvändarnamn
  • Laddar…
Sittställning
Jag kom på ett annat trick som kanske skulle kunna funka...

Man får peta bort lite fog på 2 ställe så långt ifrån varandra som möjligt. Tejpar runt plattan.
Blanda upp lite flytspackel och sätt dammsugare på ena sidan och häller flytspackel i andra.

Dåligt förklarat men jag tänker att man kan försöka suga ner flytspackel under plattan med hjälp av dammsugaren.

Beroende hur "luftkanaler" blivit efter man kammat ut fixen så kan det bli väldigt bra eller kanske dåligt, jag vågar inte ta ansvar :p

• Gilla
UnikaAnvändarnamn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.