Renoverade köket nyligen och valde att behålla och återanvända de lådor från gamla IKEA Faktum/Rationell som passade in i den nya layouten. Såklart MÅNGA tusen att spara då just lådorna lär vara den största enskilda kostnaden i ett IKEA kök, de gamla lådorna ser dessutom knappt använda ut. Får leva med att vissa lådor är grå och vissa vita MEN önskar få samma fina kvalitetskänsla vid stängning som på nya Maximera. På Rationell-lådorna satt ju en dämpare i framkant av skåpet som dämpade när lådan stängdes, dock inte alls med samma kvalitet som nya Maximera. Där fäster man ju dämparen i bakkant på lådskenan och dess funktion är inte bara att dämpa stängningen utan även dra även igen lådan sista biten så att den alltid blir riktigt stängd.

Såvitt jag förstått av andra inlägg passar inte de nya dämparna på gamla lådskenor (har dock inte provat själv) men jag vet att de gamla lådorna passar på nya Maximera skenorna så idéen är därför att undersöka om man kan införskaffa Maximera-skenor och byta ut dessa. Någon som vet något om detta? Verkar inte gå att köpa enbart skenorna från IKEA. Kanske finns skenorna tillgängliga någon annanstans också, under annat namn. Ofta används ju en del komponenter till flera olika märken

Q Queen15 skrev:
Renoverade köket nyligen och valde att behålla och återanvända de lådor från gamla IKEA Faktum/Rationell som passade in i den nya layouten. Såklart MÅNGA tusen att spara då just lådorna lär vara den största enskilda kostnaden i ett IKEA kök, de gamla lådorna ser dessutom knappt använda ut. Får leva med att vissa lådor är grå och vissa vita MEN önskar få samma fina kvalitetskänsla vid stängning som på nya Maximera. På Rationell-lådorna satt ju en dämpare i framkant av skåpet som dämpade när lådan stängdes, dock inte alls med samma kvalitet som nya Maximera. Där fäster man ju dämparen i bakkant på lådskenan och dess funktion är inte bara att dämpa stängningen utan även dra även igen lådan sista biten så att den alltid blir riktigt stängd.

Såvitt jag förstått av andra inlägg passar inte de nya dämparna på gamla lådskenor (har dock inte provat själv) men jag vet att de gamla lådorna passar på nya Maximera skenorna så idéen är därför att undersöka om man kan införskaffa Maximera-skenor och byta ut dessa. Någon som vet något om detta? Verkar inte gå att köpa enbart skenorna från IKEA. Kanske finns skenorna tillgängliga någon annanstans också, under annat namn. Ofta används ju en del komponenter till flera olika märken
Har du frågat IKEA om de går att köpa löst? Enligt hemsidan kan man beställa med nummer eller skriva och fråga om en viss del finns som reservdel. Jag har själv köpt en del saker till IKEA-möbler på det sättet.

https://www.ikea.com/se/sv/customer...les/5g311626-2b7g-4b3d-gf20-3fdb924bd8gc.html

hsd
De nya passar inte de gamla skåpen och personalen vägrade sälja de ny när de fick veta att det rörde sig om gamla stommar, fästen /monteringshålen överensstämmer inte och kan inte användas har de sagt

Skåpen är nya! Det är Metod ej gamla Faktum. Själva skåpstommarna är ju en förhållandevis låg kostnad av renoveringen så de byttes ut. Maximeralådorna däremot är dyra, därav att jag återanvände vissa av de gamla Rationell-lådorna. Då borde det kunna funka att köpa endast skenorna från IKEA .

hsd
Håller med om det men Ikea är inte som det var tidigare
Kan vara så att Ikea inte vill få kritik eftersom det bara är vissa partier i stommen som bär tillräcklig last och nu när de gjort om hela skåpserien blir det svagt att montera gammalt på nytt och då riskerar kvalitetsförtroendet att sjunka
Men om Du investerat i nytt kök borde några lådor till inte vara hela världen, tänk hur länge de varar....

Redigerat:
Jag provade beställa via länken i inlägget från från Henningelvis men fick meddelande att jag måste kontakta kundtjänst vilket jag inte gjort ännu. Dumheter om man inte får beställa vad man vill "på egen risk". Återbruk av sådant som är fullt användbart borde premieras, inte omöjliggöras i dessa tiders fokus på hållbarhet!

hsd
Jag har en mio-byrå som skenornas kulor spreds över golvet , fick nya skenor men det upprepades
Inhandlade vanliga rullskenor och monterade dessa och nu håller det
Numera är jag väldigt skeptisk när jag ska handla möbler och ratar mycket som jag misstänker att det inte kommer att hålla

hsd hsd skrev:
Jag har en mio-byrå som skenornas kulor spreds över golvet , fick nya skenor men det upprepades
Inhandlade vanliga rullskenor och monterade dessa och nu håller det
Numera är jag väldigt skeptisk när jag ska handla möbler och ratar mycket som jag misstänker att det inte kommer att hålla
Ja, alltså kvalitén på möbler (och annat för den delen) är under all kritik. Under 90-talet, i samma veva som alla lågpris kedjor kom, fick vi rent generellt en annan syn på kvalitet. Vi handlar inte längre för att det ska hålla länge utan föredrar att handla billigare varor och istället byta ut dem oftare. Vi värdesätter helt enkelt inte att soffan eller diskmaskinen håller i 15 år (eller längre för den delen) och har inga problem att byta ut dem efter 5. Producenterna tillhandahåller det marknaden efterfrågar. Man tillverkar därmed förhållandevis billiga varor med sämre kvalitet och kortare livslängd. Har en kompis som jobbar med vitvaror och hon berättar ibland att hon inte vet om hon ska skratta eller gråta när kunder kommer tillbaka och klagar över tvättmaskinen som köptes för 2495 kr och bara höll i 3 år. Nej, det är inte automatiskt bättre kvalitet med dyrare varor men i någon mån får man vad betalar för! Utvecklingen av våra köpvanor stämmer egentligen ganska dålig med allt prat om hållbarhet och klimatpåverkan! Vi skulle behöva ta oss tillbaka till 80-talet (och dessförinnan) när vi köpte (eller kanske tom ärvde) EN matservis vi skulle behålla livet ut och köpte en soffgrupp vi skulle behålla större delen av livet...... Men våra vanor har hamnat såååå långt ifrån ett sådant synsätt att det torde vara omöjligt

MEN....IKEA vill väl framstå som ett företag som arbetar för miljö och hållbarhet så att inte möjliggöra återbruk rimmar inte med deras profil i så fall tycker jag

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
hsd
Som sagt hade det inte hänt för 10 år sedan, det borde vara möjligt att nya skenor hade alternativa hål för montering i äldre stommar och leverera borrmall till äldre skenor
Nu är det kanske inte så många som har detta problemet

hsd hsd skrev:
Som sagt hade det inte hänt för 10 år sedan, det borde vara möjligt att nya skenor hade alternativa hål för montering i äldre stommar och leverera borrmall till äldre skenor
Nu är det kanske inte så många som har detta problemet
Att döma av antalet inlägg här (och det är nog långtifrån alla som skriver här) tycks det ändå finnas en ganska stor efterfrågan på olika lösningar som möjliggör återbruk. Det hade väl varit toppen om gamla och nya "versioner" var mer kompatibla!

Fick igår ytterligare ett exempel på IKEAs "okompatibla" möbler. En god vän köpte en schäslong till sin sedan tidigare inköpta soffa Grönlid. Efter monteringen, som var oproblematisk, stod det klart att den nyinköpta schäslongen var avsevärt högre än soffan den kopplades ihop med!! Hur kan man ens komma på tanken att förändra en soffserie som är en s.k. modulsoffa och ska kunna byggas om efter behov?!! Det är inte bara dynan utan höjden på själva underredet som skiljer i höjd. Förklaringen kan alltså inte vara att den gamla soffan är nedsutten. Det ser inte riktigt klokt ut eftersom schäslongen kopplades som en förlängning av 2-sitssoffan. Det var så idiotiskt att jag var tvungen att dubbelkolla att det verkligen var Grönlid han fått!

S
Vi har samma problem. Ett äldre Rationell kök med dåliga glidskenor. En kontakt på IKEA sa att Epoq kök från Elgiganten har skenor som passar. Är det någon som känner till om det stämmer?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.