Undrar om någon kan hjälpa mig med detta dilemma?

Har konverterat vår Albin Futura Std från olja till pellets, allt funk fint merparten av året.
När det kommer till vinterhalvåret så märks det av har ett stort hus, då förbrukar radiatorkretsen så mycket att man endast har varmvatten för en mycket kort stund. Eftersom att det tar ett tag innan brännaren startat och kommit upp i arbetstemp.

Jag inbillade mig att en begagnad ackumulatortank (tom) på 500l och en laddomat 4030+3000 skulle göra susen, överlappa det där gappet mellan tändningarna samt minska antalet starter per dygn. Detta var innan jag tittat närmare på pannan....

Nu har jag hittat ack och laddomat, tog mig en närmare titt på pannan....
För att kunna ladda acken och återladda pannan så måste laddomaten anslutas till pannan i botten samt i toppen för att få en skiktning även i pannan.

Jag har en anslutning ledig på ovan sidan av pannan som är märkt "Anslutning expansionsledning" och en ledig i botten märkt "Anslutning avtappningskran".

Såååå, nu till min stora fråga......kan jag ansluta laddomat och ack mot dessa båda anslutningarna?

Tacksam för svar, åsikter, synpunkter och råd :)

Ja med stor sannolikhet.

Ingen mer som kan komma med värdefulla tips och idéer eller rent av har erfarenhet av detta?

Eller är min tanke fel?:confused:

Som Matss skriver kan du säkert ansluta mot de två anslutningar du nämner.

Vad jag däremot kommer att tänka på är hur du ska styra brännarens start-stopp på ett bra sätt. Tanken med ett sådant system är ju att man eldar med ved till dess att acken är fylld och sen lever på den lagrade energin med satsvis återladdning till pannan med VVB och shunt för värmeledningen. I ditt fall styrs ju brännaren av någon form av termostat och det gäller ju nu att få de olika styrningarna att samverka.

Jag kan tänka mig olika sätt att lösa detta men hur tänker du själv?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.