Vi har ett Timanttiskåp med en lådenhet och nu kan inte den nedersta lådan stångas helt. Det tar stopp när det återstår ungefär fem centimeter. Se bifogad bild där lådan är helt öppen. Det kanske har trillat ner något från någon övre låda och som nu fungerar som stopp vid stängningen av den nedersta lådan. Det sedvanliga sättet att dra loss lådor från skåp, dvs att dra ut lådan helt samtidigt som man lyfter den, funkar inte. Att skruva bort skenorna från lådan känns riskfyllt. Dessutom kan det kanske vara så att skenan även sitter fast med en skruv nr 2 som sitter i den inre delen av skenan som på bilden är dold av skåpet. Skruv nr 1 sitter i den ände av skenan som syns på bilden. På skenan finns ingen detalj som kan tryckas in. Tips?

• Öppen nedersta låda i ett brunt Timanttiskåp, visar problemet med att inte kunna stängas helt, med synlig skena och skruv på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

C
Om skenan inte är delbar har du inget annat alternativ än att skruva loss skenan från lådan. Men det ser ju ut att bara vara en skruv på respektive sida. Lite pill kanske, men jag ser inte riktigt risken.

Det där som "kanske ramlat ner bakom" om du inte räcker in för att känna så använd mobilen och filma olika vinklar. Om inget syns direkt så är det skenorna, det kan vara skräp eller en skruv som gängat ut lite. Borde gå att känna om det är på vänster eller höger sida det tar emot. - Lycka till

Det vore ju kul om jag tappar mobilen bakom lådan. Jag ska prova med att skruva bort skenorna. Tack för responsen.

Redigerat:
Oj så dum jag är. Jag har nu skruvat loss båda skruvarna och då kunde ju lådan dras loss från de två skenorna. Då visade det sig att ett föremål låg inne på skåpets bakre bottenyta och hindrat lådan att stångas helt. Tack!

• Gilla
Lilak
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.