404 läst ·
2 svar
404 läst
2 svar
Läckande takfönster, gummilist på sidorna av glaset håller inte tätt
Ett av våra 18 år gamla takfönster av fabrikat Velux har börjat läcka vatten när det regnar.
Det läcker inte i själva öppningen mellan fönstret och taket som man skulle kunna tro utan det är istället själva takfönstret som läcker. Vi har identifierat problemet med att det är gummilisten som sitter under plåten på sidorna av själva glaskassetten som läcker, se bifogad bild. Det blir mossa/smuts och vatten/is och annat som gör att listen till slut blir otät. Vi har gjort rent och undrar hur man får detta tätt igen? Det går inte att lossa på plåtlisten ovanför listen och sätta dig en ny gummilist. Fönsterkitt är out of the question antar jag då man annars skulle ha fönsterkitt här. Skall man köpa gummilister och försöka trycka in dessa eller är det bättre att foga med silikon eller något annat? Vad i så fall? Är det någon som har erfarenhet av detta och kan ge rekommendationer på hur man får det tätt igen?
Det läcker inte i själva öppningen mellan fönstret och taket som man skulle kunna tro utan det är istället själva takfönstret som läcker. Vi har identifierat problemet med att det är gummilisten som sitter under plåten på sidorna av själva glaskassetten som läcker, se bifogad bild. Det blir mossa/smuts och vatten/is och annat som gör att listen till slut blir otät. Vi har gjort rent och undrar hur man får detta tätt igen? Det går inte att lossa på plåtlisten ovanför listen och sätta dig en ny gummilist. Fönsterkitt är out of the question antar jag då man annars skulle ha fönsterkitt här. Skall man köpa gummilister och försöka trycka in dessa eller är det bättre att foga med silikon eller något annat? Vad i så fall? Är det någon som har erfarenhet av detta och kan ge rekommendationer på hur man får det tätt igen?
Har ett betydligt äldre takfönster från 1982, men samma problem uppstod efter typ 15 år. Tog ett tag att förstå att det var själva skarven mellan glas och ram som läckte.F Fraustadt1706 skrev:
Jag har löst det med att regelbundet, typ vart 5:e år, byta ut tätningen med glas-silikon mot ny sådan. Det har fungerat utan problem och inga fler läckage (förutom när jag slarvade och väntade för många år med underhållet). Mina grannar, som hade likadana takfönster, har alla fått byta sina takfönster för dyra pengar eftersom dom inte följde mitt råd när jag upptäckte vår läcka och svagheten i konstruktionen.
Din konstruktion är lite annorlunda, men jag skulle börja med att testa en seriös tätning med glas-silikon av hög kvalitet. Gör rent seriöst innan du applicerar silikonen, och fungerar lösningen så underhåll den typ vart 5:e år så kommer det att fungera lång tid framåt.
Jag tycker även att du ska maila Velux och höra om deras förslag till lösning, för du är garanterat inte ensam om den här "bristen" i konstruktionen.
EDIT:
Hittade den här engelska sidan som tar upp problemet och åtgärder om man har ett läckande Velux takfönster:
https://www.glazingrefurbishments.co.uk/blog/velux-window-leaking
Redigerat:
Tack för ditt svar. Jag har varit i kontakt med Velux:
"Då är det skruvarna i glasningslisten som behöver dras åt. Vet du om det brukar ligga snö och is på takfönstret vintertid? Det kan även vara så att butyltätningen behöver bytas ut mot ny."
Jag har gjort det och tätat med butyltätmassa på samma sätt som du gjort med glassilikon.
Hoppas det håller tätt i vinter så skall jag gå igenom alla fönster nästa sommar.
"Då är det skruvarna i glasningslisten som behöver dras åt. Vet du om det brukar ligga snö och is på takfönstret vintertid? Det kan även vara så att butyltätningen behöver bytas ut mot ny."
Jag har gjort det och tätat med butyltätmassa på samma sätt som du gjort med glassilikon.
Hoppas det håller tätt i vinter så skall jag gå igenom alla fönster nästa sommar.
Klicka här för att svara