Hej,
Flyttade till hus ganska nyligen (8-9 månader sen) har haft ett återkommande problem med pannan, men det lägger vi åt sidan så länge. Istället ska vi fokusera på ett nytt problem.
Upptäckte när sommarvärmen kom att det var slut på köldbärare och fick hjälp att toppa upp systemet. Vid lite tryck upptäcktes en läcka inomhus som åtgärdades. En koppling var inte ordentligt dragen och började läcka som ett såll vid lite högre tryck.
Även en kulventil behöver bytas men med proppen på läcker den inte. Kommer bytas i dagarna.
Efter upptoppningen har nivån i systemet ändå sjunkit men inga läckor inomhus har upptäckts. Idag grävde jag därför upp runt borrhålet och kunde snabbt konstatera att det luktade etanol och var fuktigt
vid kopplingarna samt att dessa inte verkar vara fackmannamässigt gjorda. Dessa brukar, utan undantag vara svetsade. Är det godkänt att använda "blue line" plastkopplingar (se bild) på bergvärme?
Ytterligare frågor:
Bör slangarna vara isolerade?
Bör något skydd ligga ovanför dem, för att förhindra att någon kör en spade genom dem?
Ser ni något annat fishy på bilden?
Om detta visar sig bli en dyr historia, bör man hävda dolt fel mot tidigare ägare?
Brukar villahemförsäkring täcka detta annars?
Väl mött!
Micke
Flyttade till hus ganska nyligen (8-9 månader sen) har haft ett återkommande problem med pannan, men det lägger vi åt sidan så länge. Istället ska vi fokusera på ett nytt problem.
Upptäckte när sommarvärmen kom att det var slut på köldbärare och fick hjälp att toppa upp systemet. Vid lite tryck upptäcktes en läcka inomhus som åtgärdades. En koppling var inte ordentligt dragen och började läcka som ett såll vid lite högre tryck.
Även en kulventil behöver bytas men med proppen på läcker den inte. Kommer bytas i dagarna.
Efter upptoppningen har nivån i systemet ändå sjunkit men inga läckor inomhus har upptäckts. Idag grävde jag därför upp runt borrhålet och kunde snabbt konstatera att det luktade etanol och var fuktigt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterligare frågor:
Bör slangarna vara isolerade?
Bör något skydd ligga ovanför dem, för att förhindra att någon kör en spade genom dem?
Ser ni något annat fishy på bilden?
Om detta visar sig bli en dyr historia, bör man hävda dolt fel mot tidigare ägare?
Brukar villahemförsäkring täcka detta annars?
Väl mött!
Micke
Jag hade satt dit prk-kopplingar eller beluco-kopplingar. Se även till att du har stödhylsa i prk-kopplingarna. Isolering tror jag inte du behöver men det kan säkert någon annan svara på. Man kan lägga någon form av markeringsband ovanpå rören en bit upp så att man inte gräver sönder rören.
Ja, det där ser inte riktigt fackmannamässigt ut. Är det en firma som har gjort det? Vilket år är det gjort?
Är det gjort av en borr- eller värmepumpsfirma ansluten till respektive branschorganisation så ska det vara utfört enligt sgu's anvisningar för normbrunn. Där tror jag inte klämkopplingar av plast är godkända.
Är det gjort av en borr- eller värmepumpsfirma ansluten till respektive branschorganisation så ska det vara utfört enligt sgu's anvisningar för normbrunn. Där tror jag inte klämkopplingar av plast är godkända.
Tog det 8-9 månader för att felet skulle visa sig eller läcker det så pass lite att det inte märks på så lång tid?
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
jag har en obehaglig känsla av att våran bergvärme har liknande kopplingar. Tycker mig känna igen dem. Och kan inte påminna mig att någon form av svetsutrustning användes.
Här har dock trycket hållit sig nu i ca 5 år.
I vårt fall utfördes det (OM det nu är sådana kopplingar) av borrfirman som jag tror är en av de största i Stockholmsområdet. Borraren berättade att de hade 7 eller 8 borriggar igång. Så OM jag har rätt, så har de utfört det med sådana kopplingar på något tusental hål om året.
Här har dock trycket hållit sig nu i ca 5 år.
I vårt fall utfördes det (OM det nu är sådana kopplingar) av borrfirman som jag tror är en av de största i Stockholmsområdet. Borraren berättade att de hade 7 eller 8 borriggar igång. Så OM jag har rätt, så har de utfört det med sådana kopplingar på något tusental hål om året.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Som jag minns det så sitter det en kopplingsbrunn där kopplingarna finns, med ett brunnslock i plast. Detta är sedan nedgrävt på ca 30 cm djup.
Gamla ägaren kan ju säga att se aldrig fyllde på någon vätska och att det måste ha börjat läcka under er ägo. Frågan är om inte det ändå ska gå som dolt fel. Kanske lika bra att ta det direkt med ert eget försäkringsbolag så har de nog svar på vem som ska betala kalaset
Enligt normbrunn-07 ska kollektorn vara helsvetsad. Det är dock lite oklart om den delen tillhör kollektorn eller ledningarna till huset.
Men, oavsett vilket så borde du byta till presskopplingar i metall istället.
Men, oavsett vilket så borde du byta till presskopplingar i metall istället.
berörande isolering så sa grävarna till mig att det bara behövdes närmast huset.
jag hade beställt isolering hela vägen men kompå dom att hoppa över detta.
kunde inte stå och sepå om dom rättare, sugen på gräva och ta en titt, lär väl vara fulkopplingar hos mig med anar jag. Har tagit isär rören vid pumpen då det rasslade, visade sig vara en stor sten inuti. Suck.
jag hade beställt isolering hela vägen men kompå dom att hoppa över detta.
kunde inte stå och sepå om dom rättare, sugen på gräva och ta en titt, lär väl vara fulkopplingar hos mig med anar jag. Har tagit isär rören vid pumpen då det rasslade, visade sig vara en stor sten inuti. Suck.
Jo, det är såklart bäst, men det kostar en del mer.M msjoho skrev:
Angående isolering så ska det vara isolerat närmast huset (2 meter). Resten är valfritt. Ligger slangarna i 'oanvänd' mark och tillräckligt djupt och en bit isär så fungerar dom ju som markkollektor och ger några extra meter med värmeupptagning. Är det mark som används (skottas vintertid) så bör dom isoleras för att minimera risken för tjälskjutning.
Det beror lite på exakt hur det ser ut hos dig.
Rörande den koppling som sitter där nu så har jag fått fram följande Altech viss osäkerhet där, dessutom är de båda olika i utformning vilket syns på bilden om man tittar nogrannt. Altech har iaf följande specs:
1MPA (10 bar). Gjord för kallvatten/tappvatten. Ok för glykol. Klarar 30% blandning av etanol. -16° +40° C. Kan gjutas in och grävas ner.
Om etanolen är starkare än 30% så är det ju en riskfaktor...
1MPA (10 bar). Gjord för kallvatten/tappvatten. Ok för glykol. Klarar 30% blandning av etanol. -16° +40° C. Kan gjutas in och grävas ner.
Om etanolen är starkare än 30% så är det ju en riskfaktor...