Köpte huset för tre år sedan. På ovanvåningen sitter två Velux öppningsbara takfönster. För drygt ett år sen började vi få läckage vid kraftigt ihållande regn. Det regnar in efter en stund.
Fönsterna är mer än 10 år så någon garanti på installationen finns inte. Och tyvärr verkar problemet bara bli värre.
Innan jag kontaktar hantverkare, är det någon med kunskap som har en förklaring till vad som hänt? Och förslag på hur man åtgärdar? Är helt novis på detta...
Utifrån på taket ser allt bra ut, men var tusan kommer vattnet från och hur kan det leta sig in i rummet?
Supertacksam för hjälp.

• Vatten droppar på undersidan av en vit yta, indikerar potentiellt läckage ovanifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är en tysk takläggare. Varje gång jag fick åtgärda en läcka i velux takfönstren visade det sig att det fanns löv eller skit i dalen eller på sidoplåtarna under takpannorna. Velux-takfönstrar är av god kvalitet, så 10 år är ingen ålder för sådana fönster.

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 3 till
  • Laddar…
Hittade ni läcksn? Sitter med liknande….
Marcus

E Elmakko skrev:
Hittade ni läcksn? Sitter med liknande….
Marcus
Hej!

Jag ser att du inte fick något svar men, hittade ni felet? Jag sitter också med liknande problematik på mina veluxtakfönster

J Jojak91 skrev:
Hej!

Jag ser att du inte fick något svar men, hittade ni felet? Jag sitter också med liknande problematik på mina veluxtakfönster
Anlitade byggföretag som öppnade upp ute på taket. Installatören av fönsterna hade struntat montera de ”gummimanchetter” som medföljde fönstren och tätat med gullfiber. ”Det jävligaste slarv vi sett” sa byggarna. Fick delvis kompensation av den tidigare ägaren som beställt fönsterna.

• Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
P petersjoholm skrev:
Anlitade byggföretag som öppnade upp ute på taket. Installatören av fönsterna hade struntat montera de ”gummimanchetter” som medföljde fönstren och tätat med gullfiber. ”Det jävligaste slarv vi sett” sa byggarna. Fick delvis kompensation av den tidigare ägaren som beställt fönsterna.
Tack, precis det jag inte ville höra🫣

J Jojak91 skrev:
Hej!

Hej!
Ja och nej!
Började med att spola vatten på fönstret….och framförallt vid ”ventalitionslisten” i och med det är nästan plant tak så rann det in mkt där…så jag täcke över ventilationen med en gummiduk ca 15 cm. Så det löste jag. Men ett visst läckage kvarstod ändå…..så tätade alla springor o lister på hela takfönstret med silicon….så det går inte att öppna längre. I och med plant (platt) tak så rinner vattnet inte av…och stående vatten på takfönster….blir till slut läckage. Så täta, täta, täta…
Nu är det tätt, peppar peppar….
Var alltså inget direkt ”hål” utan nött o slitet av väder o vind…
P petersjoholm skrev:

E Elmakko skrev:
Hej!
Ja och nej!
Började med att spola vatten på fönstret….och framförallt vid ”ventalitionslisten” i och med det är nästan plant tak så rann det in mkt där…så jag täcke över ventilationen med en gummiduk ca 15 cm. Så det löste jag. Men ett visst läckage kvarstod ändå…..så tätade alla springor o lister på hela takfönstret med silicon….så det går inte att öppna längre. I och med plant (platt) tak så rinner vattnet inte av…och stående vatten på takfönster….blir till slut läckage. Så täta, täta, täta…
Nu är det tätt, peppar peppar….
Var alltså inget direkt ”hål” utan nött o slitet av väder o vind…
Tillägg….Har ingen aning om detta var rätt väg att fixa fönstret….ellerhur länge det håller…men tätt just nu. Sedan är ju ventilationen sämre….

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.