Byggahus.se
Jag har anlitat en hantverkare som satt upp ett ikeakök, och tagit en massa konstiga genvägar. En sak som jag tänker kan bli ett problem framöver är att han kapat täcksidan som ligger intill köksfläkten. Se bilder. Det här området kommer utsättas för mycket fukt och fett från matlagning. Tror ni att det duger att bara lacka täcksidan där den kapats för att undvika att den skadas/svullnar osv? Behöver jag göra något åt skruvhålen där intill, som också kommer utsättas för fukt?

Jag vet att man kan kontakta hantverkaren, men han har gjort så många konstiga val och missar så jag litar inte på att han gör rätt.
 
  • En öppen grå kökslåda med en synlig kartongbit och delar av ett skåp ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En kökslåda delvis öppen visar handtag, kökslucka och skarven av en bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksluckor, fläktkåpa, stående handtag, modern design, spotlights, mörk vägg, rostfri kaffekanna, delvis synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I iodemek skrev:
Jag har anlitat en hantverkare som satt upp ett ikeakök, och tagit en massa konstiga genvägar. En sak som jag tänker kan bli ett problem framöver är att han kapat täcksidan som ligger intill köksfläkten. Se bilder. Det här området kommer utsättas för mycket fukt och fett från matlagning. Tror ni att det duger att bara lacka täcksidan där den kapats för att undvika att den skadas/svullnar osv? Behöver jag göra något åt skruvhålen där intill, som också kommer utsättas för fukt?

Jag vet att man kan kontakta hantverkaren, men han har gjort så många konstiga val och missar så jag litar inte på att han gör rätt.
Ska inte ledlisten vara infälld i täckskivan? Färg skyddar skivan okej.
 
Den där oskyddade änden kommer suga fukt. Ingen tvekan om det. Gör om.
 
T Tompafix skrev:
Ska inte ledlisten vara infälld i täckskivan? Färg skyddar skivan okej.
Det är möjligt, men hantverkaren har som sagt tagit många konstiga genvägar. Tror du färgen skyddar ok, om jag bara målar så långt jag når där den sitter, eller är det ett större problem att täcksidan är oskyddad längre in?
 
Hep Hep skrev:
Den där oskyddade änden kommer suga fukt. Ingen tvekan om det. Gör om.
Och det är även om jag grundar och lackar ordentligt så långt jag når? Jag är för dålig för att göra om det själv, och hantverkaren var katastrof på så många sätt så jag vill inte att han ska åtgärda det. Jag vill bara lösa problemet på enklast möjliga sätt, även om det inte är snyggt eller optimalt.
 
Det var inte speciellt snyggt eller bra nej. Ser ju ut som att sen sitter med två skruvar bara så du borde ju kunna få loss den enkelt för att grunda och måla kanten vit.
 
Sådant här är så tragiskt och se och det är sådant som gör att man som Köksmontör själv skäms över skrået som figurerar på fältet... :(

För det första skruvar man ljusbottnarna inifrån skåpet så man döljer skruvarna och sen fäller man in belysningen vilket oftast är möjligt på ett eller annat sätt...
MEN absolut får man ju måla sidan man kapat av innan man monterar dit fläkten för självklart kommer den ta skada av fukten som kryper in där.

Nu är det ju så att Ikea troligen inte tillhandahåller bättringsfärg men de flesta större leverantörer skickar alltid med sådan som jag själv brukar använda om det är nödvändigt.
I annat fall kan väl montören visa lite välvilja och ordna fram kulören från färghandeln och lösa problemet.

Har ni möjlighet att släppa ner fläkten så ni kan måla hela sidan så hade jag gjort det alla dagar i veckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.