123 läst ·
2 svar
123 läst
2 svar
Lack över målat klinker
Vi har ett hallgolv med klinker som vi målat över den ursprungliga kulören.
Det är rollat en grundfärg sedan så har frugan duttat med diverse olika nagellack så golvet har färgskiftningar.
Nu efter några vintrar så har vi fått fixa till på några ställen där det släppt färg, mest troligt att svärföräldrarna klampat på med broddar vintertid.
Fråga: bör man lägga ett lager med skyddande transparent lack över för att öka hållbarheten?
Om så, vilken?
Det är ca 6m2.
Lokala färghandlaren var lite tvekande då visst nagellack är svårt veta vad den innehåller som kan reagera med det man lackerar över med.
Det är rollat en grundfärg sedan så har frugan duttat med diverse olika nagellack så golvet har färgskiftningar.
Nu efter några vintrar så har vi fått fixa till på några ställen där det släppt färg, mest troligt att svärföräldrarna klampat på med broddar vintertid.
Fråga: bör man lägga ett lager med skyddande transparent lack över för att öka hållbarheten?
Om så, vilken?
Det är ca 6m2.
Lokala färghandlaren var lite tvekande då visst nagellack är svårt veta vad den innehåller som kan reagera med det man lackerar över med.
Medlem
· Blekinge
· 12 456 inlägg
Jag tror det är en dålig ide att lacka klinker i en hall överhuvudtaget. Belastningen där är så stor (svärföräldrar, sand under stövlarna) att de flesta lägger klinker där och eventuel lak har svårt att hålla i längden. Möjligen en dyr 2-komponents PU eller epoxi-lack.
Lägg en billig tjock matta på klinkergolvet när vädret kräver broddar.
Jag har rått betonggolv och har en uttjänt gammal orientmatta (fortfarande vacker trots slitaget) som täcker vägen från skopåsättningsstolen till ytterdörren under vinterns broddperiod. Den suger dessutom upp ev snö/sand man drar in.
Eftersom jag har trädäck, lika känsligt för broddar, utanför ytterdörren har jag samma där.
Riktigt tätvävd tjock trasmatta går väl lika bra.
Lackat klinkergolv blir förmodligen dessutom halt.
Jag har rått betonggolv och har en uttjänt gammal orientmatta (fortfarande vacker trots slitaget) som täcker vägen från skopåsättningsstolen till ytterdörren under vinterns broddperiod. Den suger dessutom upp ev snö/sand man drar in.
Eftersom jag har trädäck, lika känsligt för broddar, utanför ytterdörren har jag samma där.
Riktigt tätvävd tjock trasmatta går väl lika bra.
Lackat klinkergolv blir förmodligen dessutom halt.
Redigerat:
Klicka här för att svara