Eftersom det följde med en effektvakt till vämepumpen (Nibe Fighter 1150) så tyckte jag att det skulle vara smidigt att även kunna mäta strömmen med en voltmeter inne vid centralen.

Efter lite grovt mätande så fick jag fram att omsättningstalet Ip / Is verkar vara ca 70. Någon som vet?

Nästa okända faktor är inimpedansen till värmepumpen vilken fn går i nödläge (kasst datorkort). Baserat på ström och spänningsmätning på sekundärsidan verkar den vara ca 12 Ohm varav ca 2 Ohm härrör från kabeln (det är CAT5, man tager vad man haver. Nej, den går inte in i centralen!)

Totalt sett blir då sambandet i mitt fall: Ip = Vs x 12/70 =~ Vs x 0.17 A

Nu var som sagt mätningarna lite grova, så kommentarer skulle uppskattas!

Redigerat:
Läs modellnummer på strömtrafona eller kolla installationsmanualen till Niben

Omsättningen är 1:300 enligt tillverkarens datablad vilket inte gör mig klokare. När jag mäter får jag ju något helt annat. Beror det på att primärlindningen inte är ett helt varv utan snarare ett kvarts när ledaren bara går rakt igenom?

Måste ha sovit mej igenom toroidtransformatorlektionerna..:blushing:

Redigerat:
Det är en STRÖM transformator så du ska mäta i STRÖMläge eller spänningen över en lämpligt låg resistans.

Du räknade nog får på den lektionen.

Protte

Jo, så mycket vet jag! Jag har mätt både med bara amperémeter som last och över motstånd med voltmeter och amperémetern i serie.

Måste vara nåt knas med omsättningstalet. Hur många % av ett varv räknar man med att primärlindningen är i fallet där en fasledare bara går rätt igenom hålet?

Strömtransformatorn ska ju ge en spänning som är proprotionell mot strömmen i fasledningen. T ex vid 10 A ska du få 1 volt för en viss strömtrafo.
Vilken spänning har du på strömtrafon när du tar ut riktigt hög effekt i huset? Mäter du med ett högohmigt instrument borde du hamna rätt så nära sanningen. Har du en tångamperemeter kan du ju jämföra med den.

Patrick E skrev:
Strömtransformatorn ska ju ge en spänning som är proprotionell mot strömmen i fasledningen. T ex vid 10 A ska du få 1 volt för en viss strömtrafo.
Vilken spänning har du på strömtrafon när du tar ut riktigt hög effekt i huset? Mäter du med ett högohmigt instrument borde du hamna rätt så nära sanningen. Har du en tångamperemeter kan du ju jämföra med den.
Nej, en strömtrafo ger en ström i proportionell mot strömmen som passerar. Utspänningen är ett resultat av antal lindningsvarv, kärnans storlek, flödestäthet m.m. och har inget direkt prop. samband med strömmen. Och lämpligen mäter man då med en amperemeter eller voltmeter över shuntmotstånd. En tumregel för strömtrafo är att de helst inte ska gå med öppen krets eller alltför hög impedans, de flesta små trafos för belastn.vakter o.s.v. brukar klara det, men större modeller kan ge ordentligt med spänning och orsaka varmgång och det är inte hälsosamt.

Jo, jag har även mätt med tångampmeter och 10 A, ut kom ca 130 mA. Omsättning ca 1:70 mao, medan databladet säger 1:300.

Det är något jag missat här..

Men hur mätte du 130mA? Var det med ett lågt belastningsmostånd och voltmeter i AC läge, eller med helt kortsluten krets och amperemätare i AC läge?

Det var med kortslutning och analog AC-ampmeter.

mycke_nu skrev:
Jo, så mycket vet jag! Jag har mätt både med bara amperémeter som last och över motstånd med voltmeter och amperémetern i serie.

Måste vara nåt knas med omsättningstalet. Hur många % av ett varv räknar man med att primärlindningen är i fallet där en fasledare bara går rätt igenom hålet?
Det vanligaste för de här små trafona till belastningsvakter är omsättning 300 och 500.
Ledning en gång genom hålet räknas som ett varv.
De är av säkerhetsskäl dimensionerade med klen kärna för att undvika de vanliga riskerna med hög spänning och varmgång vid öppen sekundär. Därför är de inte heller några bra strömtrafo som korrekt replikerar strömmen i enlighet med omsättningstalet. Ska ju bara användas för en grov gränsvärdesutvärdering i vakten. De du har borde vara avsedda för en börda motsvarande 15-50Ω, vilka värden hade du när du mätte både spänning och ström?
Om man mäter med bara en amperemeter som har litet Ri kan man säkert få lite av den effekten du nämner men jag håller med om att det ändå är skumt.

mycke_nu skrev:
Omsättningen är 1:300 enligt tillverkarens datablad vilket inte gör mig klokare. När jag mäter får jag ju något helt annat. Beror det på att primärlindningen inte är ett helt varv utan snarare ett kvarts när ledaren bara går rakt igenom?

Måste ha sovit mej igenom toroidtransformatorlektionerna..:blushing:
Primärlindningen är exakt 1 varv även om ledaren bara går rakt igenom. Tips: När du mäter så kan du linda t.ex.10 varv primärt, så slipper du skapa så stora strömmar.

En sak som kanske kan spela spratt är hur lasten i värmepumpens styrkort ser ut. Det är inte alls självklart att den är rent resistiv.

Jag har för övrigt lekt med samma tankar, och har konstaterat att med min elpatronstyrning ansluten på mina strömtrafos så har jag ungefär en volt per tio ampere.

Prova att mäta vad du får för spänning då du har "rätt" last, som du ändå vill ha.

Det tråkiga i mitt fall är att signaljorden för transformatorerna är anslutna till elnätets nolla och inte till skyddsjord, så allt anslutet måste vara godkänt för 250V trots att det bara rör sig om någon enstaka volt.

Jag har för övrigt också lekt med tanken att använda ett par ljudkort för att mäta på signalerna från transformatorerna. Ska man kanske kasta in en laptop i en 400V-godkänd kapsling och köra fiberanslutning mot omvärlden? Med lite händigt mekande kan man nog vända datorn "ut-och-in" så att skärmen syns genom plastkapsling. Trådlöst tangentbord+mus så kan man få inmatning utan galvanisk koppling...

... eller så skaffar man ytterligare en uppsättning strömtrafos, och/eller bygger om elpatronstyrningen så att signaljorden inte måste vara ansluten till nollan...

yxis skrev:
En sak som kanske kan spela spratt är hur lasten i värmepumpens styrkort ser ut. Det är inte alls självklart att den är rent resistiv.
Ja, lasten kan ju se ut ungefär hur som helst, speciellt som VPn inte är i drift fn. Troligen är det en OP-förstärkare på ingången, men vem vet. Jag får mäta vidare när Nibe bytt CPU-kortet och pumpen förhoppningsvis kommit igång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.