Hur är det egentligen, när man shoppar kylskåp etc så anges ju ljudnivån på produkten. Men om man tar mina föräldrars Bosch-kylskåp så är det ju i och för sig tyst och fint och så förutom på en punkt, ett extremt irriterande högfrekvent ljud som hela tiden ligger i bakgrunden. De är gamla och hör det inte.

Till att börja med tvivlar jag på att vitvaruförsäljarna låter mig provlyssna på varorna (?) och för det andra så är det troligen inte så pass tyst i en butik som det är i hemmet så ett motsvarande ljud lär man inte höra.

Finns det några kylskåp/märken som är kända för den här typen av missljud eller har de bara haft otur?! Dvs när jag nu köper mitt, ska jag hålla mig till något speciellt märke eller är det bara att shoppa på och hoppas att det jag köper är tyst?

Mvh

Stressad och ljudkänslig ;)

Jag hade förut ett Samsung side-by-side-skåp som brummade och skorrade som en traktor. Det stod i princip mitt i en lägenhet med ganska öppen planlösning, vilket gjorde att det hördes i precis hela lägheten. Det tröttnade jag snabbt på och köpte då ett Electrolux "Silent Saver" som är supertyst. I specen står det 34dB vilket är bra mycket lägre än de dryga 40dB som många andra skåp är specade till. Jag har även hört att avfrostningsfria kyl/frysar låter mer än andra.

jag har Husqvarna QR2349FX/QT3249FX dom är väldigt tysta man måste nästa anstränga sig för att höra dom
men om man lyssnar väldigt noga så är det ett som du skriver högfrekvent ljud från dom
men jag har bra hörsel och störs inte alls av det.det är ju trots allt kompressorer som jobbar så det vore ju märkligt om dom inte hördes.
kan varmt rekomendera dessa otroligt stabil kyla fast vi har 4 barn som använder framför allt frysen flitigt dessa varma dagar
köpråd=satsa på ett känt lite dyrare märke.

Då får det bli som jag tänkt, E-lux eller H-na då de har en ugn jag vill ha och så hoppas jag att skåpet inte kommer levererat med ett extraljud... ;) Misstänker att jag kan få sådant oavsett märke och pris...

men vill du inte ha lite småmysiga ankljud? Whirlpool skickar med det i sina skåp, ibland låter det som de kommenterar, eller protesterar samtalen vid matbordet. ;)

Kjell G

Jag har ett siemens, hur tyst och fint som helst. Se till att det står fast mot marken så det inte står och små vinglar vilket kan ge upphov till vibrationer som låter illa.

Kjell_G skrev:
men vill du inte ha lite småmysiga ankljud? Whirlpool skickar med det i sina skåp, ibland låter det som de kommenterar, eller protesterar samtalen vid matbordet
Ett kylskåp som ger ifrån sig ankljud... Hahahahahahhaa... Låter som en vinnare att lägga ut på Youtube. Nä, jag har tillräckliga problem att göra min röst hörd vi matbordet som det är... :P

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.