Har ett whirlpool kyl/frysskåp som har börjat låta märkligt.
Det klickar från kretskortet (högt!) men verkar i övrigt kyla och fungera som det ska.
Drar jag ur sladden så slutar det, men börjar igen efter några timmar.
Klicken är konstanta med en sekunds mellanrum.
Har försökt lokalisera exakt var på kretskortet med klickar men svårt att höra/känna exakt.
Någon av dom inringade i bilder är det iallafall.
Någon som har en aning om var problemet kan ligga?
Det klickar från kretskortet (högt!) men verkar i övrigt kyla och fungera som det ska.
Drar jag ur sladden så slutar det, men börjar igen efter några timmar.
Klicken är konstanta med en sekunds mellanrum.
Har försökt lokalisera exakt var på kretskortet med klickar men svårt att höra/känna exakt.
Någon av dom inringade i bilder är det iallafall.
Någon som har en aning om var problemet kan ligga?
Kondensorn (?) som sitter under kylen är väldigt dammig men man kommer ju inte åt att göra rent det. Försökte dammsuga så gott det gick.
Menar du att hela kretskortet måste bytas eller även kondensorn?
Jag är hobby-händig, men att pilla på kretskort har jag 0 erfarenhet av.
Beteckningen på skåpet är
WSF5574 A+N
Menar du att hela kretskortet måste bytas eller även kondensorn?
Jag är hobby-händig, men att pilla på kretskort har jag 0 erfarenhet av.
Beteckningen på skåpet är
WSF5574 A+N
Och det stämmer att det är ett side-by-side skåp.
Dammsög som sagt kondensatorn igår och nu låter den inte. Så får hoppas att det bara var överhettning som var problemet.
Vart får man eventuellt tag på ett nytt kretskort?
Vart får man eventuellt tag på ett nytt kretskort?
Det har en tendens att bli skit på denna i form av allt man har i köket vilket är ibland en härlig kombo av matos och damm. Man bör ju göra rent en gång om året pga att kondensatorn inte skall bli överhettad men även för att minska brandrisken. Klickandet man hör beror antingen på komponentfel eller att ett relä slår ifrån för att kondensatorn blir för varm.F FreggieGalore skrev:
Kylen har börjat klicka igen och det låter ju precis som ett relä.
Om det är så att den blir överhettad kanske jag kan testa att ställa dit en bordsfläkt för att se om det är där problemet ligger?
Tycker dock att det mesta dammet är borta.
Kretskortet kostade 2000kr så man vill ju gärna vara säker på om det är där felet ligger.
Jag tycker ju att kyl/frys fungerar som det ska vilket jag tycker är märkligt om något är sönder?
Om det är så att den blir överhettad kanske jag kan testa att ställa dit en bordsfläkt för att se om det är där problemet ligger?
Kretskortet kostade 2000kr så man vill ju gärna vara säker på om det är där felet ligger.
Jag tycker ju att kyl/frys fungerar som det ska vilket jag tycker är märkligt om något är sönder?
Det kan vara relät för start av kylrör. Lokalisera den med elen urkopplad. Ta ur skaka. Hörs ett rasslande ljud så är den skadad. Det kan finnas andra orsaker. Men eftersom den ändå kyler fryser (kollat temperaturerna?) så bör det inte vara läckage av köldmedia eller kondensatorn. Har du fläkt i kylskåpet? Om den går på hela tiden så behöver du se över cirkulationen i kylskåpet. Kretskortet kan vara skadat men det jag tror det snarare rör sig om problem på konponentnivå.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vad är kylröret? Hittar inget när jag googlar.
Nä det är bara gallematias.F FreggieGalore skrev:
Du har en kondensator som håller på att ge sig det visas genom att den inte orka hålla spänningen och du får klicket. Det blir värre
Kör med kylspray så kan du nog hitta vad som håller på att ge sig.F FreggieGalore skrev:Kylen har börjat klicka igen och det låter ju precis som ett relä.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Sedan verkar det blivit sammanblandning av kondensor respektive kondensator
Kondensor är för att kyla ner och kondensera en gas till flytande tillstånd, ser ut som en bilkylare typ. Sitter oftast en kondensor framför den ordinarie kylaren, till luftkonditioneringen:

Kondensator är en elektrisk komponent som kan hålla en laddning, vilket den gör mellan två plattor, åtskiljda av en isolator. Finns massa olika typer. Den vanligaste varianten som går sönder numera är elektrolytkondensatorn:

Kondensor är för att kyla ner och kondensera en gas till flytande tillstånd, ser ut som en bilkylare typ. Sitter oftast en kondensor framför den ordinarie kylaren, till luftkonditioneringen:

Kondensator är en elektrisk komponent som kan hålla en laddning, vilket den gör mellan två plattor, åtskiljda av en isolator. Finns massa olika typer. Den vanligaste varianten som går sönder numera är elektrolytkondensatorn:

Vart menar du att jag ska köra kylspray?electroluxaren skrev:
Det tar runt 5 timmar för att klicket ska komma tillbaka efter man dragit ur sladden.
Så egentligen så är det bara någon kondensator på kretskortet som ska bytas?