5 307 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Kylarvätskan i plastkärlet försvinner
Hej.
Jag har en bergvärmepump (Nibe, 10 år gammal), och kylarvätskan i kärlet tog slut häromdagen. Stängde av pumpen och fyllde på (stängde ventilen under tiden).
Nu när jag kör pumpen så försvinner all vätska och kärlet blir tomt. När jag stänger av pumpen så bubblar det till och kärlet fylls återigen på till en bra nivå.
Vad beror detta på?
Jag har en bergvärmepump (Nibe, 10 år gammal), och kylarvätskan i kärlet tog slut häromdagen. Stängde av pumpen och fyllde på (stängde ventilen under tiden).
Nu när jag kör pumpen så försvinner all vätska och kärlet blir tomt. När jag stänger av pumpen så bubblar det till och kärlet fylls återigen på till en bra nivå.
Vad beror detta på?
Läckage, säkerligen en mutter eller upprostad slang i värmepumpen.
Är de färgskärm dvs nyare modellen så kan de vara brusten lödning eller packning kring cirkpumpen som dragit sig ur.
Lukta och kolla efter väta så hittar du snart felet
Är de färgskärm dvs nyare modellen så kan de vara brusten lödning eller packning kring cirkpumpen som dragit sig ur.
Lukta och kolla efter väta så hittar du snart felet
När luften som kommit in trycks ihop på väg ner i hålet minskar nivån. När du stänger av åker bubblorna upp och nivån trycks upp
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Är det inte bra isolerat runt kopplingar etc så kondenserar det på de kalla rören, när kondensen sedan fryser (pga den kalla brinen) så spräcker isen muttrar, sedan har man ett läckage ) Kolla över alla kopplingar i pannrummet.
I vår Nibe från 2004 var det väldigt tunt gods i muttrarna så dessa hade spruckit och brine vätskan förångades inne i maskinen så vi såg inte vår läcka annat än att det sjönk i plastkärlet så vi fick fylla på med jämna mellanrum under ett antal år. När vi väl tog tag i detta fel så hittade reparatören felet ”direkt” han visste detta och beställde ett nytt slangpaket till maskinen och bytte så nu har nivån varit på samma nivå under de sista åren. Vi har Artick försäkringen på maskinen så de tog kostnaden för denna reparation.
/B
/B
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför försvinner vätskan i expansionskärlet?
Värmepumpar -
Skall kommunens information försvinna när elen försvinner?
Prepping, Survivalism -
Vatten försvinner snabbt ifrån vattenlås, 23 grader ingen golvvärme.
Vatten & Avlopp -
Försvinner märkning på tryckimpregnerat virke ?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur långt tid försvinner mögel?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur