Byggahus.se
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Låter ju som att du hade kunnat spara mycket pengar åt folk om du åker till USA och förklarar hur det fungerar egentligen.
Daniel är expert på allt. Och ändå lägger han dygnets vakna timmsr här (han är alla forumdelars okrönte einstein. Han har en sten) istället för ta betalt för sitt allvetande 🤣🤪
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Det man har i USA är ofta stora fläktkonvektorer. Samma i princip som man använder här för frikyla via bergvärme.

Skillnaden där är att man kan suga in luft via uteluften, men också kyla eller värma luften.

Man kopplar också ofta luftkanaler från konvektorn till varje rum.

Man kör då på övertryck i huset och blåser ut ganska mycket (tempererad) luft.

Här vill vi spara energi och har istället oftast undertryck i huset istället, vilket gör att vi omsätter en mindre mängd luft.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Känns ju som att runt 20 byten av luft i timmen skulle räcka för att vädra eller?
Missade länken i början. Ja, en sån fläkt kan säkert hjälpa till om det är vindstilla. Dock måste ju fönsterna stå öppna ändå så det hjälper ju inte om man är rädd för inbrott.

Som någon redan påpekat skulle jag inte dra ut såna flöden på vinden, speciellt inte så här års. Men det måste ju gå lika bra att dra ut luften genom taket.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Enligt din länk "till säkerställda källa" så dumpar man inomhusluften på vinden!

Det är ett big no no i sverige att pumpa upp fuktig luft i vindsutrymmet för att undvika fuktrelaterade skador. Det ska vara tätt mellan boyta och vind i Svea Rike. Uppnår man det inte detta på våra breddgrader så har du mögel ganska omgående.

Dessutom rekommenderar din länk att man förstärker ventilationen på vinden vid större behov.

Jag kan inte påstå att detta är ett alternativ i Sverige.

Amerikanarna ligger långt efter i byggstandard precis som engelsmännen.
Tomrör för el existerar inte. Skarv på tappvatten dolt i innervägg är helt godkänt osv...

Men du kan väl prova och återkomma med resultatet!
Instruktioner för installation och användning av ett helhussystemfläkt, viktigt med god ventilation och säkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
Jag håller faktiskt på att bygga en sådan här pjäs. Kan återkomma med rapport när jag testat hur bra det fungerar.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
Jag håller faktiskt på att bygga en sådan här pjäs. Kan återkomma med rapport när jag testat hur bra det fungerar.
Gärna! Roligt att nån kommer in och har erfarenhet och inte gissar eller har Sverige -kan-bäst-mentalitet. Jag trodde det där hade minskat med tanke på hur det går så att säga men det verkar vara full fart fortfarande med såna tankar.
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Enligt din länk "till säkerställda källa" så dumpar man inomhusluften på vinden!

Det är ett big no no i sverige att pumpa upp fuktig luft i vindsutrymmet för att undvika fuktrelaterade skador. Det ska vara tätt mellan boyta och vind i Svea Rike. Uppnår man det inte detta på våra breddgrader så har du mögel ganska omgående.

Dessutom rekommenderar din länk att man förstärker ventilationen på vinden vid större behov.

Jag kan inte påstå att detta är ett alternativ i Sverige.

Amerikanarna ligger långt efter i byggstandard precis som engelsmännen.
Tomrör för el existerar inte. Skarv på tappvatten dolt i innervägg är helt godkänt osv...

Men du kan väl prova och återkomma med resultatet!
[bild]
Rent principiellt finns det väl inget som hindrar att man drar luften ovan tak
 
N nybyggarn3 skrev:
Rent principiellt finns det väl inget som hindrar att man drar luften ovan tak
När jag läser om detta så tas det ofta upp att detta har som bieffekt att man förbättrar miljön på vinden!
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Rent principiellt finns det väl inget som hindrar att man drar luften ovan tak
Ovan yttertak eller innertak (råvinden).
 
Krilleman
N nybyggarn3 skrev:
Rent principiellt finns det väl inget som hindrar att man drar luften ovan tak
Absolut inte, men i Sverige drar vi luften i kanal av typen spiro.
Sen har vi olika krav på olika ledningar, även för FTX i en villa.

Är det "kall" kanal (av typen tilluft) kondensisoleras den även med tät lamellmatta som kondensisolering.

Är det luft (frånluft) tex från fläkten i köket (sk imkanal) så brandskyddsisolerar vi den med nätmatta. I större lokaler, typ dagis, brandskyddsisoleras all frånluft.

I Amerika dumpar man frånluften direkt "i det fria" på vinden enligt bilden i TS länk.

Där ligger skillnaden.

Svensk frånluft passerar aldrig själva vindsutrymmet om det inte är i en typ av tät kanal.

USA:
Loftutrymme med synliga takbjälkar, ventilationssystem; sovrum nedanför med säng och tavlor på väggen.

Sverige:
Vind med isoleringsmaterial, trägångbrädor och flexibla luftkanaler under takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ovan yttertak eller innertak (råvinden).
Yttertak då, om man inte ska ventilera genom vinden.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Gärna! Roligt att nån kommer in och har erfarenhet och inte gissar eller har Sverige -kan-bäst-mentalitet. Jag trodde det där hade minskat med tanke på hur det går så att säga men det verkar vara full fart fortfarande med såna tankar.
Byggstandarden i USA är vida känt som sämre än i många nordeuropeiska länder, olje och gaseldning med låga energikrav. .
Även om det skiljer mellan olika delstater. Du verkar uppenbarligen ha missat det.
Elsäkerhet och elnät är andra exempel. Förstår inte vad du i övrigt försöker göra dig lustig över. USA är ett U-land ur flera perspektiv.

En av de största riskerna som orsakar fuktrelaterade problem på vindar i Norden är att fuktig luft läcker in från boytan. Att då sommartid trycka upp fuktig luft på en vind i Sverige är givetvis idiotiskt.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
USA är stort, så även där varierar det. Man måste anpassa byggen efter klimatet. Etthus som fungerar i södra USA skulle inte fungera i norra, eller framför allt i Sverige.
Om det är varmt och fuktigt ute så vill du ha fuktspärren p utsidan av huset och övertryck i huset. Gör du så i Sverige så har du rejäla fuktskador efter första vintern.

Generellt ha vi bra hus i Sverige. Delvis på grund av att klimatet kräver det. Det går inte att plocka in byggtekniker från andra delar av världen utan att fundera på hur det fungerar i vårt klimat.
 
  • Gilla
skogaliten och 7 till
  • Laddar…
Lustigt att det kom på tal precis samma kväll som vi enligt prognos går mot årets första och förmodligen enda tropiska natt här i Västerbotten.

Blir nog tungt att komma ner i behaglig temp i sängen innan läggdags, trotts en ganska frisk vind rakt genom huset.
 
  • Vit termostat med digital display som visar 24,5 grader Celsius, monterad på en mörkgrå vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Huddingebo Huddingebo skrev:
Byggstandarden i USA är vida känt som sämre än i många nordeuropeiska länder, olje och gaseldning med låga energikrav. .
Även om det skiljer mellan olika delstater. Du verkar uppenbarligen ha missat det.
Elsäkerhet och elnät är andra exempel. Förstår inte vad du i övrigt försöker göra dig lustig över. USA är ett U-land ur flera perspektiv.

En av de största riskerna som orsakar fuktrelaterade problem på vindar i Norden är att fuktig luft läcker in från boytan. Att då sommartid trycka upp fuktig luft på en vind i Sverige är givetvis idiotiskt.
Jag har bott huvudsakligen i Kalifornien. Jag tycker det är magstarkt att som svensk kalla USA för ett U-land.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.