(Ursäkta om detta är en FAQ.)

Vi ska måla vår 35 år gamla furupanel i köket vit. Vi tänkte ta tjuren vid hornen och måla alla elva miljoner kvistar med kvistlack/shellack. Men vad ska vi använda för färg sen? Oljebaserad får att få ett extra skydd mot kvistarna eller går det lika bra med vattenbaserad?

C
Det finns väl inga oljebaserade lackfärger kvar längre, dom är väl förbjudna?

När vi för några veckor sedan skulle måla om vårt tak med massa kvistar påstod de i färgaffären att de under ett antal år rekommenderat att man grundar med våtrumsgrund och sedan tar vilken enkel takfärg som helst (två strykningar). De hävdade att det är billigare, enklare och minst lika hållbart som att använda kvistlack.

Såhär några veckor efteråt kan jag intyga att det var enkelt. Vänta några år så ska jag säga om det var hållbart :-)

Intressant lösning med våtrumsgrund. Vilket fabrikat blev det?

Det blev Nordsjö Robust Våtrumsgrund, och ovanpå det målade vi Nordsjö Häftgrund V om jag inte minns fel.

Först av allt är inte lacknaftaburen oljefärg förbjuden. Det gäller att den ska vara under vissa gränsvärden. Sen är det så att det är förbjudet att tillverka lackfärg som överskrider gränsvärdet men den får säljas i butik tills lagret är slut.
Men när det gäller paneler så finns det vattenburen grundfärg som samtidigt isolerar kvistarna, tex Caparol Iso-Trägrund. Över den kan man lägga vilken färg som man önskar. Jag rekommenderar en halvmatt Caparol Lackfärg V-25.
Att våtrumsgrund skulle isolera bort hartset i kådan låter inte sannolikt. Borde inte färghandeln tappat den på småburkar då och tagit bra betalt för en unik produkt?

Testa beckers nya färg, tror den heter panelgrund och är framtagen för just kvistrik träpanel. har inte kört med den själv än med många av mina målarkollegor säger att den är bra. Man kan inte alltid lita på de som jobbar i färgaffärer. Det är oftast bättre att prata med en yrkesman som abetar emd materialen och på så sätt för en mycket god kunskap om dem, men som sagt, testa den färgen

Fick med mig Våtrumsgrund hem från Hornbach idag. Men jag är lite skeptisk till att attackera träpanelen med en färg som inte avsedd för trä egentligen.

Beckers Panelgrund lät bra. Men frågan är om man måste köra med Beckers Kvistlack före. Detta är klippt från Beckers färgfakta om Panelgrund: "Panelgrund har effekt mot kvistgenomslag men slutresultatet kan variera beroende av kvistarnas art. Därför rekomenderas förbehandling av kvistar med Beckers Kvistlack för längst hållbart resultat."

Jag kvistlackar alltid. Det finns ingen anledning att hoppa över det steget. Det tar någon timme extra men förskjuter problemet med genomslag ett antal år oavsett vad du målar med efter lackningen.

Våtrumsgrund är nog inte erkänt bland färghandlarna ännu, Men det har använts i målaryrket i några år nu, dock skulle jag inte tordas måla med en takfärg direkt ovanpå, våtrumsgrunden blir väldigt hård å glatt, utan lägger alltid en grundfärg emellan, vilket tyvärr också gör det till det klart dyraste sättet och det som är mest arbetsamt.
Har målat samtliga paneltak hemma med denna metod och nu efter 3 år så börjar jag se kvistgenomslag i köket:( Jag tror fortfarande att våtrumsgrunden håller bäst, men kostnadsmässigt blir det för dyrt.
Skulle istället rekommendera 2 ggr kvistlack, 2ggr panelgrund (alcro)+ färdigstrykning, det är väldigt noga att följa torktiderna,,

Det bästa tipset måste vara att ge fasen i att köpa furupanel och istället använda gran. Har gran överallt i taket som är vitlaserad utan kvistbehandling och det finns inga genomslag någonstans.

Har köpt en vattenbaserad kvistlack som har en blåaktig färg, liknar faktiskt våtrumsgrund. Var inget känt fabrikat.

Känns rätt drygt att kvistlacka 60kvm panel bara... En sjuhelsickes massa knastar är det.

Funderar på att riva ner all panel och sätta upp vanligt slätt vitt innertak. Men den breda panelen som är uppe nu sedan 41år klarade att läggas direkt mot takstolarna. Vet inte vilket innertak idag som klarar det. En tanke där är att låta panelen sitta kvar och sätta nytt innertak utanpå det.

Gled visst ifrån ämnet, sorry.

Lyssna på Bjomapes råd, det funkar. Har inte sett en kvist sen vi målade för 10 år sen.
/CC

Att kvistlacka är mycket lättare än vad man tror. Går snorfort med riktig shellack. Fast i taket är det drygt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.