ja den är nog gjord ur ett stycke, har med oxhuds handtaget, och det är det som börjar ge upp, hammaren i övrigt är kanon.
 
Ja, det kan stämma.
 
Tack för svaren. Av bilden var det svårt att döma om den verkligen var smidd eller bara frambearbetad ur ett stycke (ni vet, bearbetad av en maskin med flera axlar och verktyg som jobbar fram en detalj ut ett solitt stycke metall).
 
Att bearbeta fram den med fleraxlig fräs skulle vara mycket dyrt. Det gör man bara vid små serier eller om man måste av andra skäl.
 
mattiasp skrev:
Ja, det kan stämma.
Roligt! Vilken tonart?
 
Är närapå tondöv så tyvärr har jag ingen aning om vad det är för tonart. Kollegans grabb har däremot absolut gehör och kan på någon sekund avgöra tonart på allt från vuvuzelor till båtmotorer. Kanske ska be honom avgöra det hela. :)
 
mattiasp skrev:
Att bearbeta fram den med fleraxlig fräs skulle vara mycket dyrt. Det gör man bara vid små serier eller om man måste av andra skäl.
Jaha, jag trodde (egentligen gissade) att det var dyrare att smida något ur ett stycke jämfört med att låta fleraxliga maskiner bearbeta samma stycke (i större serier)? Kändes som att smide tar längre tid i anspråk i produktionen. Men man får alltid lära sig något nytt :).
 
Redigerat av moderator:
Någon som vet om man kan få tag i estwingarna utan lack på lädergreppet eller om man kan slipa bort lacken?
Gillar greppet men den lackade ytan blir snorhal om det regnar ute :O
 
Bara på kul skickade jag filmen vidare till barnas musiklärare, hennes kommentar:
"Hahaha...det är ett A ca 4 oktaver över 440 Mghrz Bara hundar uppfattar den..."
Så du kan använda den som hundvissla :-D
 
Bara att komplettera med en stämkniv så är det fulländat! :)
 
Paul-Staffanstorp
Anna_H skrev:
Bara på kul skickade jag filmen vidare till barnas musiklärare, hennes kommentar:
"Hahaha...det är ett A ca 4 oktaver över 440 Mghrz Bara hundar uppfattar den..."
Så du kan använda den som hundvissla :-D
Frågan är då om vi egentligen är hundar allihopa eftersom vi kan höra den tydligt... :rolleyes:
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Frågan är då om vi egentligen är hundar allihopa eftersom vi kan höra den tydligt... :rolleyes:
Jag hörde inget, jag hörde inget! :wow:






Ehhhm, jo jag hörde det. Men så länge jag inte är en Pudel så är det ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.