8 195 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Kvalitet IKEA kök - fler som råkat ut för samma sak?
Har nyligen bytt en Ektorp soffa, ~15-20 år gammal, mot en likadan ektorp. Den gamla var betydligt gedignare, mycket tyngre, hade dunfjädrar i kuddar etc men tyvärr sen flera år för nedsutten för att rädda med bara en ny klädsel. Vi köpte en likadan, jag funderade ett tag på om man skulle behållit stommen av den gamla och bara bytt dynorna. Nya dynorna verkar inte vara dun. Får se hur bra den nya håller…
Vi har även billy bokhyllor från olika tidsperioder från IKEA, det är helt klart skillnad mellan dessa, de nyare verkar ha tunnare och mer plastigt faner och lägre densitet på spånskivorna....
Vi har även billy bokhyllor från olika tidsperioder från IKEA, det är helt klart skillnad mellan dessa, de nyare verkar ha tunnare och mer plastigt faner och lägre densitet på spånskivorna....
Nu ser jag inte kopplingen till kök men svarar ändå;
Det du upplever kan mycket väl vara en effekt av att företagen vill tjäna mer samtidigt som råvarorna för att tillverka har blivit dyrare?
Tänk dig själv att du tillverkar ett par hundratusen exemplar av en vara och du räknar på vad du kan tjäna på att välja andra material? Material som inte nödvändigtvis gör sittupplevelsen sämre ,eller iallafall alltför märkbar? Och som jag tidigare sa så har leverantörerna högre kostnader för framställning och leverans bland annat.
Virket var väl av bättre kvalitet också, högre densitet i virke som fått växa några år mot dagsläget då det räknas på bästa tid för ett träd att kapas investering vs profit.
I mitt hus från 1927 har jag de redigaste virket i stomme och väggar, till och med dörrarna. Jag skulle kitta om fönstren och skjuta nya klammers på spröjsen men häftpistolen var inte stark nog. Eller var det virket som var hårt?
Ta det och mycket därtill plus att vi lever i ett konsumtionssamhälle, köp och sälj på blocket, FB och andra grupper. Slit och släng samtidigt som bolag som H&M, Mango och IKEA gör allt de kan för att "alla" ska ha råd att följa det som är "inne".
Det var bättre förr kan jag tycka även fast jag inte nått medelåldern, med det är det inte sagt att "allt" omkring mig i dagsläget är dåligt eller dålig kvalitet heller. "Man får vad man betalar för" är väl ett uttryck som alltid står sig i tiden och gäller än. Saker från IKEA är just saker från IKEA, fast även IKEA var bättre förr. Några intäktsdirektörer och controllers på rätt (fel?) plats trissar upp priserna för oss konsumenter.
Det du upplever kan mycket väl vara en effekt av att företagen vill tjäna mer samtidigt som råvarorna för att tillverka har blivit dyrare?
Tänk dig själv att du tillverkar ett par hundratusen exemplar av en vara och du räknar på vad du kan tjäna på att välja andra material? Material som inte nödvändigtvis gör sittupplevelsen sämre ,eller iallafall alltför märkbar? Och som jag tidigare sa så har leverantörerna högre kostnader för framställning och leverans bland annat.
Virket var väl av bättre kvalitet också, högre densitet i virke som fått växa några år mot dagsläget då det räknas på bästa tid för ett träd att kapas investering vs profit.
I mitt hus från 1927 har jag de redigaste virket i stomme och väggar, till och med dörrarna. Jag skulle kitta om fönstren och skjuta nya klammers på spröjsen men häftpistolen var inte stark nog. Eller var det virket som var hårt?
Ta det och mycket därtill plus att vi lever i ett konsumtionssamhälle, köp och sälj på blocket, FB och andra grupper. Slit och släng samtidigt som bolag som H&M, Mango och IKEA gör allt de kan för att "alla" ska ha råd att följa det som är "inne".
Det var bättre förr kan jag tycka även fast jag inte nått medelåldern, med det är det inte sagt att "allt" omkring mig i dagsläget är dåligt eller dålig kvalitet heller. "Man får vad man betalar för" är väl ett uttryck som alltid står sig i tiden och gäller än. Saker från IKEA är just saker från IKEA, fast även IKEA var bättre förr. Några intäktsdirektörer och controllers på rätt (fel?) plats trissar upp priserna för oss konsumenter.
rätt, de verkar ha delat upp denna tråden i flera delar, jag vet inte vad som hänt... Kanske kan nån lägga tillbaka denna i tråden den hörde till...BirgitS skrev:
jag förstår att IKEA gör som de gör, tjänar mera pengar, alla vill väl optimera sina produkter, men samtidigt, det är "samma" produkt fast ständigt försämrad... Men så har ju även bilindustri etc gjort. Jag är SAABfantast, men har förstått att de sista årsmodellerna av SAAB, där bantade man bort funktioner (belysning i dörrar, golv etc), sämre tyg / skinn, mindre rostskydd etc för att försöka få bättre ekonomi, GM sög ut det sista ur bolaget innan det havererade... IKEA har (väl?) hög lönsamhet, men om man försämrar produkter år efter år kommer tillslut kunderna svika... Ett bolag på dekis kan göra så, men ska man leva vidare går det inte att behandla sina kunder på detta sätt...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 206 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 206 inlägg
Skicka ett PM till Marlen eller rapportera något inlägg så br det väl kunna lösa sig på ett eller annat sätt.
Jag har samma erfarenhet när det gäller Billy-bokhyllorna, beslagen, som ska hålla ihop sidor med topp och botten, var i plast! när vi ville komplettera för ett par år sen.
Jag har samma erfarenhet när det gäller Billy-bokhyllorna, beslagen, som ska hålla ihop sidor med topp och botten, var i plast! när vi ville komplettera för ett par år sen.
Ja, det tror jag säkert men det gäller ju att de inte skjuter sig själva i foten, vilket ju händer om folk överger dem när kvaliteten blir allt för dålig. Ikea kan inte överleva om det bara är de mellan 20 och 30 som handlar möbler där.michfris skrev:
Ikea "uppdaterar" kontinuerligt sina varor mot versioner som är billigare att framställa. Det kan handla om allt från att man byter fabriken där de tillverkas till miljöfrågor till att man vill göra större vinst.J JohanLun skrev:Har nyligen bytt en Ektorp soffa, ~15-20 år gammal, mot en likadan ektorp. Den gamla var betydligt gedignare, mycket tyngre, hade dunfjädrar i kuddar etc men tyvärr sen flera år för nedsutten för att rädda med bara en ny klädsel. Vi köpte en likadan, jag funderade ett tag på om man skulle behållit stommen av den gamla och bara bytt dynorna. Nya dynorna verkar inte vara dun. Får se hur bra den nya håller…
Inget konstigt med det.
Varför måste allt vara en konspirationsteori numer?
Klicka här för att svara