Tjena,

Jag har beställt en vedpanna som kommer att stå i garaget tillsammans med en ack-tank som sedan kopplas ihop med en 2-rörskulvert som går in till husets Nibe 310 fighter-panna.

Nu har jag inte möjlighet att få någon bra placering på kulverten inne i garaget utan funderar om jag kan komma upp brevid dörren och sedan upp i taket, igenom halva rummet och för att sedan komma ner vid ack-tanken? Kommer detta att innebära problem med luft osv? Är det bättra att såga upp i betonggolvet och lägga rören där?

Tacksam för snabbt svar om någon vet då jag vill lägga detta imorgon.

MVH
Milj

Det går fint så länge man ansluter kulverten så att inte luft letar sig upp mot högpunkten

Du får sätta avluftare på kulverten uppe vid taket.

Protte

går det inte att gräva runt och komma in på ett mer lämpligt ställe? Om inte - avluftare bör monteras

Nej det går nog inte att göra på annat sätt, jag hade tänkt gräva in 1m under garaget för att komma förbi en dörr som är där mellan garaget och förrådet men det verkar vara hopplöst, för mycket sten.. :( Så därför får jag gå upp brevid ytterdörren och sedan upp i taket för att komma förbi dörren. Är det en bra lösning(ok) att göra så och sätta avluftare där uppe i taket?

Jag har ju ett hus som är två våningar också och då sa min bror att man kanske luftar i elementen på övervåningen.. gör man det eller ska man sätta en avluftare i garaget också?

Sätt ventiler på högsta punkt på rören i taket och anslut mot tanken så att inte det går upp ny luft hela tiden. Det är en bra lösning. För bättre svar får du visa en skiss hur det ser ut.

Garagets högpunkt går inte att lufta i husets radiatorer på andra våningen, striden mot fysikens lagar.
Sätt avluftare i garagets högsta punkt så blir det bra (sedan får man lufta i huset också)

Protte

okidoki.. tack för hjälpen allesammans!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.