Har ett järnrör 3/8 ca 17mm till ett element, tänkte plugga det med en kulventil medans jag bygger om så har köpt dessa delar:
RSK1945345 Plasthylsa Vatette för Stålrörskoppling Stålis
RSK8546957 18mm Kulventil Vatette 11130 Rak Ventil
Men börjar fundera om jag köpt fel saker, får det inte att gå ihop,
Står att man ska ersätta klämringen med stålis men då drar det inte alls i kulventilen
Vad gör jag för fel?
Rörkopplingsdelar på bord inklusive plasthylsa, rak 18mm kulventil och stålrörskoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd plasthylsa ligger på bordet framför en bärbar dator, tillhörande ett byggprojekt.
Skapa konto

Du ser ju inte ut att ha en normal klämring till din kulventil att ersätta, snarare en förminskningsdel. I en normal klämringskoppling för 18mm är det bara att ersätta klämringen

Två mässingskopplingar och en blå plastdel på ett träunderlag, som illustrerar VSH-princip för röranslutning.
Skapa konto
Förvisso VSH men samma princip

Är nog så,
Skulle behöva tips på rätt delar här då.
Vill ha en avstängning och ska gå vidare med utan på liggande rör till ett element när bygget är klart

Varför inte bara då en rak 18mm koppling som du tillfälligt pluggar? I princip din röda men sedan en Vatette 18mm koppling och sedan en plug för andra sidan. Eller behöver du en ventil där av någon anledning?

Tänkte göra det lätt för mej när jag ska koppla på det nya utan behöva sulla vatten

Hmm, när jag kollar vatettes katalog verkar just 18mm vara en 22mm med förminskningssats. Ska du absolut ha ventil där och dina plasthylsor så är ju ett alternativ en rak koppling (rsk 1940280) 18mm till utvändig R15 följt av en kulventil med invändig R15 till 15mm (rsk 8546948). Om det blir vackert är väl en annan sak, kanske vi kan få @Krilleman att bidra med sin expertis här

Är som du säger, och det är missen jag gjorde.
Gick endast på dy 18mm som det stod på artikeln när jag köpte.
Får leta vidare..

Krilleman
Vad ska du dra vidare för rör senare efter dina ballofixer?

Ett alternativ är att köra på Rak 18x15 koppling, dubbelmutter 15 och ballofix 15.

ska sätta tillbaka det gamla elementet efter rust, kan bli 12 eller 15mm koppar om ingen har något bättre alternativ, har inte funderat så mycket på det än.

Så här blir lösningen:

Produktlista med bilder av två raka vattenrörskopplingar och ett lock med packning.

A ason skrev:
Så här blir lösningen:

[bild]

Hej, ska göra precis samma sak som dig. Hittade du en bra lösning på detta? Vad köpte du för delar?

J Jens Germundsjö skrev:
Hej, ska göra precis samma sak som dig. Hittade du en bra lösning på detta? Vad köpte du för delar?
Kommer inte ihåg, lokala VVS butiken eller så var de på nån nätbutik
Det är rätt artikel nr iaf

Krilleman
Köp dessa prylar:

RSK: 8546955 - Vatette 15mm kulventil krom
RSK: 1946087 - Dubbelmutter 15mm
RSK: 1965510 - Vatette rak koppling 18x15
RSK: 1945345 - VA Stål 3/8 (Passar i 18mm koppling)

Det fungerar kalas, bara följa monteringsanvisningen.
Den röda klämringen ersätter den vanliga klämringen i 18mm kopplingen.
Följ monteringsanvisningarna:

https://www.vatette.se/fileadmin/user_upload/Vatette/docs/633330-Vatette-Dubbelmutter.pdf
https://www.vatette.se/fileadmin/user_upload/Vatette/docs/633219-Vatette-Stal.pdf
https://www.vatette.se/fileadmin/user_upload/Vatette/docs/633257-Vatette-Klamringskoppling.pdf

Krilleman Krilleman skrev:
Köp dessa prylar:

RSK: 8546955 - Vatette 15mm kulventil krom
RSK: 1946087 - Dubbelmutter 15mm
RSK: 1965510 - Vatette rak koppling 18x15
RSK: 1945345 - VA Stål 3/8 (Passar i 18mm koppling)

Det fungerar kalas, bara följa monteringsanvisningen.
Den röda klämringen ersätter den vanliga klämringen i 18mm kopplingen.
Följ monteringsanvisningarna:

[länk]
[länk]
[länk]

Toppen, stort tack.
Något tips på var man kan köpa detta? Låter tveksamt om Bauhaus har sånt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.