Tänkte höra efter med forumet vad ni tycker att jag ska ha för kulör på mina nya fönster. Huset har vit mexitegelfasad och taket är svart. Idag är fönstren bruna och blå! inte vackert. Jag tycker att svarta karmar och foder ser väldigt snyggt ut utifrån men det innebär att karmarna blir svarta även på insidan vilket kanske kommer bli lite mörkt. Jag tror det kommer se konstigt ut om karmarna är svarta på utsidan och vita på insidan. Vita karmar och foder tenderar göra att fasaden ser "skitig" ut, mexiteglet är mer gråvitt jmf med den fönstrvita kulören.

Kom gärna med synpunkter.

Skickar med ett par bilder på svarta resp vita fönster, inte på mitt hus.

• Mexitegel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mexitegel4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer inte att se konstigt ut med svarta fönster på utsidan o vita på insidan. Har monterat många sådana fönster.
Du beställer tvålackade fönster från din leverantör om de kan erbjuda det eller om du väljer alu-klädda fönster tar du ett vitt fönster med svart alu-klädnad. Jag har själv ett gult tegelhus med svarta plåtarbeten på hela huset. Jag skulle definitivt inte kunna ha vita fönster på utsidan ,hade inte sett klokt ut. Så jag har beställt nya med svart Alu på utsidan.

S.

Håller med föregående! Svarta blir ju kanonsnyggt utvändigt. Invändigt kan du ju variera efter hand (allt är ju inte bara svart/vitt...!)men om det nu är nya fönster det gäller så är det ju praktiskt att beställa dem vitmålade.

verktygsgurun skrev:
Det kommer inte att se konstigt ut med svarta fönster på utsidan o vita på insidan. Har monterat många sådana fönster.

S.
Fasen vad skönt att höra. Våra fönster är brunlaserade, både ut och inne. De tidigare ägarna bytte alla innedörrar till vita dörrar. Fönstren lämnade de i orginalbrunt. Detta ser jättekonstigt ut. Jag har dock inte vågat måla fönstrena vita på insidan då jag precis som trådskaparen varit rädd att det skulle se konstigt ut med olika färger på fönstren ute/inne.

Vårt hus liknar det på vänstra bilden och vi bytte våra brunlaserade 70-tals fönster mot helvita. Vi satte även dit vita foder och bleck. Det blev kanonsnyggt. Vi ska även måla fjällpanelen i någon grå nyans. Allt brunt och svart ska bort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.