Jag har ett begagnat bordsunderrede i stål liggande som man kan ställa höjden och lutningen för bordsskivan med två separata elmotorer. Vet inte exakt vad den har varit till för från början, det är en kontorsmöbel iallafall, impulsköpte den för rätt länge sedan eftersom den är i nyskick och har kraftiga elmotorer som man bara måste kunna använda till ett arbetsbord, ritbord eller liknande, eller använda delarna till något helt annat. Men vad? Jag har stirrat ett antal timmar på det men inte riktigt hittat på något lämpligt projekt för det. Har ni några kul ideer på lager?
På sista bilden är även ena skenan där bordsskivan fästs i monterad. Den ena motorn ställer höjden på hela bordet (dvs hela infästningen inkl fästet för den andra motorn) och den andra lutningen (dvs höjdskillnaden mellan de två motorerna, typ).

• image001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image002.jpg
    Skapa konto
  • image003.jpg
    Skapa konto
Jag skulle ha byggt en bardisk runt alltihopa, lagt bänkskivan högst upp och gjort spritförråd under som kommer upp och blir tillgängligt när man så önskar......:D

Hä, jag har också slaktat ett Holmbergsbord.
Själva bordsstativet har jag som bord till min pluggborrmaskin.
"Bildskärmsmotorn" går jag, precis som du, och funderar på vad jag kan använda den till, det lutar åt en motorcykellyft.

Ser nu att du inte vet vad ställningen varit till.
Förr, jag vet inte hur det är nu, fanns stora digitala ritpaletter i storlek upp mot A0, som man använde när man arbetade med AutoCAD. Ofta för att överföra pappers- ritningar/-kartor/-skisser etc till digitalt format.
Man lade då paletten på armarna som sticker ut, bildskärmen på en skiva på övre ställningen, och kunde sedan variera sin arbetsställning mellan sittande och stående under dagen.

EDIT: Jag har för mig att motorn klarar uppemot 150kg belastning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.