tommib
Nåja.... det där med termodynamik och dess huvudsatser gäller nog fortfarande.....

Lösa referenser till den mytomspunne Tesla, antydningar om en konspiration och en beskrivning om vilka stora förändringar som kan komma av detta. Och som vanligt inte en tillstymmelse till förklaring om hur apparaten fungerar eller om den bakomliggande fysiken.

Låter som ännu en evighethetsmaskinsbluff avsedd att lura pengar av drömmare.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib skrev:
Nåja.... det där med termodynamik och dess huvudsatser gäller nog fortfarande.....
I vår makroskopiska värld har du säkert helt rätt i det. Ingen har hittills lyckats få ut mer än 100% av något system.

Intressant dock med kvantmekaniken...
Tänk om man kunde tämja de fluktationer som förekommer när partiklar existerar bara en bråkdel av en sekund eller "lånar" energi från ingenstans för att utföra en transformation av något slag.
Det kanske är nyckeln till evig energi?

MagHam skrev:
Tänk om man kunde tämja de fluktationer som förekommer när partiklar existerar bara en bråkdel av en sekund eller "lånar" energi från ingenstans för att utföra en transformation av något slag.
Det kan ju möjligen finnas energikällor vi inte känner till idag, det är ju ändå mycket vi inte känner till inom kvantfysiken. Men om man bara vill ha en "outtömlig" energikälla är det nog bättre spenderade forskningspengar att få fusionstekniken kommersiellt gångbar...

MagHam skrev:
I vår makroskopiska värld har du säkert helt rätt i det. Ingen har hittills lyckats få ut mer än 100% av något system.

Intressant dock med kvantmekaniken...
Den idén är en variant på Maxwells demon applicerad på kvantmekaniken. Man har visat att termodynamikens andra huvudsats håller även för Maxwells demon i kvantdomänen.

f91jsw skrev:
Den idén är en variant på Maxwells demon applicerad på kvantmekaniken. Man har visat att termodynamikens andra huvudsats håller även för Maxwells demon i kvantdomänen.
Gud, eller vem man nu tror på (slumpen?), har visat att det går att skapa ett universum med låg entropi ur intet och det får väl anses som ett brott mot termodynamikens andra huvudsats om något ?

Mycket återstår att förstå och forska på, och jag är säker på att många fysikaliska lagar och vedertagna sanningar kan få omvärderas. Precis som hänt förr:
Einstein skrev om Newtons världsbild och idag verkar forskning visa att entanglement ger möjlighet för information att flyttas omedelbart oberoende av avstånd t ex. (Det som Einstein tyckte var så spooky)

MagHam skrev:
Mycket återstår att förstå och forska på, och jag är säker på att många fysikaliska lagar och vedertagna sanningar kan få omvärderas. Precis som hänt förr:
Einstein skrev om Newtons världsbild och idag verkar forskning visa att entanglement ger möjlighet för information att flyttas omedelbart oberoende av avstånd t ex. (Det som Einstein tyckte var så spooky)
Jag håller delvis med, men det stämmer egentligen inte att fysikaliska lagar har omvärderats, i alla fall inte på så sätt de visats vara felaktiga. Newtons lagar stämmer fortfarande inom sina givna ramar.

Man kommer säkert att hitta nya märkliga fysikaliska fenomen, men att en snubbe skulle hitta på en manick som ger 5000% mer effekt ut än in i sitt garage tror jag inte på.

MagHam skrev:
Gud, eller vem man nu tror på (slumpen?), har visat att det går att skapa ett universum med låg entropi ur intet och det får väl anses som ett brott mot termodynamikens andra huvudsats om något ?
Naturlagarna var lite annorlunda i Big Bang (annars hade allt blivit ett svart hål istället...).

tommib
MagHam skrev:

Eftersom ingen riktigt vet vad som hände före Big Bang så är det inte möjligt att uttala sig om att vårt universum har skapats ur ingenting....

pr95 skrev:
Man ska inte tro på allt man ser -men det här verkar lovande för mänskligheten :D

[länk]
Jag har hoppat lite fram och tillbaka i videon, och jag ser inget revolutionerande. Andra "kufar" brukar försöka visa att den effekt/energi de får ut är större än den de matar in, eller också kopplar de bort matningen helt så att maskinen snurrar utan att vara ansluten till något, men jag såg inget sådant i den här videon. Vid 36:40 släcker han en lampa och ser att den inmatade effekten sjunker till 85W medan motorn fortfarande matas med 150W. Det är dock inget konstigt, för effekten från generatorn som tidigare gick till lampan i stället matas tillbaka till motorn. Det är alltså 85W förluster och 0W mekanisk eller elektrisk nyttoeffekt.

Han har ett imponerande labb, men det är oklart vad han försöker åstadkomma. Bedragare brukar komma med betydligt mer lockande påståenden.

Han har ett imponerande labb, men det är oklart vad han försöker åstadkomma. Bedragare brukar komma med betydligt mer lockande påståenden
.

Som jag förstod det försöker han ta bort magnetism som påverkar en motor/generator i motsatt riktning mot drivriktningen ? -så att man pulsar fram :confused:

tommib skrev:
Eftersom ingen riktigt vet vad som hände före Big Bang så är det inte möjligt att uttala sig om att vårt universum har skapats ur ingenting....
Nja, man är väl rätt så ense om att före Big Bang inte existerade. Tiden uppstod också i Big Bang, så det fanns helt enkelt inget före.

Är man? Så vitt jag vet är det bara en av flera teorier. Det man väl rätt säkert tror sig veta är att vårt universum inte fans tidigare men det är väl allt. Att man inte i dag kan se längre betyder väl bara att man har dålig syn.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Till synes kan den här diskussionen med kvantmekanik och Big-bang verka Off Topic men det är den inte riktigt (om nån kanske tycker det).

Låg entropi = ordnade system, är som bekant drivkraften för arbete. Solen och jorden kan väl i någon mening sägas utgöra ett sånt system med en varm punkt och en svalare.
Allting går ju (till synes) mot mer utsmetning och sägs av en del forskare sluta i en ljummen gegga av allting.

Vem eller vad som än skapade hela vårt universum lyckades i alla fall ordna en startpunkt med mycket låg entropi.
->Tricket att få en evighetsmaskin att fungera är att få till (nyskapa) ordnade skillnader i energitillstånd gratis. Maxwells demon bygger på en sådan tanke.

Steven Hawkin hade tidigare tanken att svarta hål var en sådan informationsförstörare (entropi-återställare), men Fysikern Leonard Susskind har försökt motbevisa det. Det blir dock matematik baserad på att termodynamikens andra lag.
Som lekman är en av mina drömmar att denna termodynamikens andra lag falsifieras och att Hawkin får rätt.

Då kanske svarta hål är portalen till nyskapade fräscha universum i en ständigt pågående process...
Men nu blir det snart OT här på elforumet ;)

/Magnus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.