Hej!
Jag äger ett litet hus på 72 kvm som är byggt på en krypgrund som tagit alt för mycket tankeverksamhet från. Nu är det dags att ta tag i detta och börja se över vad jag har för alternativ.
Kort och gott. Huset ska totalrenoveras och jag måste börja med torpargrunden som behöver åtgärdas.
Krypgrunden består idag av betonghålsten som är ställda (båda på låg- och högkant) på en gjuten grundsula. Grundsula är 10-15 cm tjock och är gjuten såpass att ovansidan finner sig jämns med marken. Det förekommer också stenar av anständig storlek som man valt att anlägga grunsulan intill och därtill anpassa betonghålstenarna som ligger an mot dessa stenar.
Grundsulan mäter ca 6x11,5 m i ytterkant.
Innanför grundmuren är det torrt och fint. Från marknivå till golvbjälklaget är det ca 30 cm. Krypgrunden är uteluftsventilerad.
Husstommen består av träregelstomme.
Du som läser förstår nog ganska snabbt att den här grunden behöver åtgärdas. De alternativ jag har kikat på är:
1. Konvertera till betongplatta
2. Renovera krypgrunden
3. Anlägga en öppen plintgrund.
Samtliga alternativ kräver att golvbjälklaget rivs vilket är given en förutsättning för att kunna åtgärda grunden oavsett.
Det jag behöver hjälp med är input och idéer, allt från galna till vedertagna lösningar.
Så har ni något, skriv bara. Jag är mycket intressserad av vad vi tillsammans kan skaka fram för olika förslag pålösningar.
Tack på förhand!
Jag äger ett litet hus på 72 kvm som är byggt på en krypgrund som tagit alt för mycket tankeverksamhet från. Nu är det dags att ta tag i detta och börja se över vad jag har för alternativ.
Kort och gott. Huset ska totalrenoveras och jag måste börja med torpargrunden som behöver åtgärdas.
Krypgrunden består idag av betonghålsten som är ställda (båda på låg- och högkant) på en gjuten grundsula. Grundsula är 10-15 cm tjock och är gjuten såpass att ovansidan finner sig jämns med marken. Det förekommer också stenar av anständig storlek som man valt att anlägga grunsulan intill och därtill anpassa betonghålstenarna som ligger an mot dessa stenar.
Grundsulan mäter ca 6x11,5 m i ytterkant.
Innanför grundmuren är det torrt och fint. Från marknivå till golvbjälklaget är det ca 30 cm. Krypgrunden är uteluftsventilerad.
Husstommen består av träregelstomme.
Du som läser förstår nog ganska snabbt att den här grunden behöver åtgärdas. De alternativ jag har kikat på är:
1. Konvertera till betongplatta
2. Renovera krypgrunden
3. Anlägga en öppen plintgrund.
Samtliga alternativ kräver att golvbjälklaget rivs vilket är given en förutsättning för att kunna åtgärda grunden oavsett.
Det jag behöver hjälp med är input och idéer, allt från galna till vedertagna lösningar.
Så har ni något, skriv bara. Jag är mycket intressserad av vad vi tillsammans kan skaka fram för olika förslag pålösningar.
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej Jonatan!Jonatan79 skrev:
Bra du frågade, missade att skriva det. Syllen är genomrutten på några ställen. Men det är egentligen inte därför jag vill fixa till grunden. Jag ska som sagt renovera hela huset och vill inte investera en massa pengar i ett hus som står på den grund som är idag just för att det är en högriskkonstruktion samt att den rent konstruktionsmässigt inte är något att hurra för.
Jag ska inte stick under stolen med att jag helst ser en betongplatta. Om vi bortser från både arbetskostnad och arbetsinsats återstår det tekniska utförandet där kanske det klurigaste är att kunna gjuta igen grunden som huset faktiskt viar på.
Dessa betonghålstenar sitter löst på sinna håll, grundsulan är dessutom varken dränerad eller anlagd på frostfritt djup eller en bädd av packat grus.
Det finns en möjlighet att konvertera till en betongplatta och i samma moment då täcka över grundsulan med cellplast. Plattans ytterkanter kommer i sådant fall hamna ca 15-20 cm utanför grundsulan.
Grundsulan kommer då alltså att omges av en packad och dränerad grusbädd som når samma nivå som överkanten på grundsulan.
Men för att dert ska vafa möjligt måste huset lyftas och där ser jag inte riktigt vad det finns för möjliga alternativa metoder att helt eler delvis frigöra utrymma för att kunna gjuta plattan.
Dessa betonghålstenar sitter löst på sinna håll, grundsulan är dessutom varken dränerad eller anlagd på frostfritt djup eller en bädd av packat grus.
Det finns en möjlighet att konvertera till en betongplatta och i samma moment då täcka över grundsulan med cellplast. Plattans ytterkanter kommer i sådant fall hamna ca 15-20 cm utanför grundsulan.
Grundsulan kommer då alltså att omges av en packad och dränerad grusbädd som når samma nivå som överkanten på grundsulan.
Men för att dert ska vafa möjligt måste huset lyftas och där ser jag inte riktigt vad det finns för möjliga alternativa metoder att helt eler delvis frigöra utrymma för att kunna gjuta plattan.
Hej, undrar vad blev det i slutet? Har identisk utmaning som jag står införT Tidlösakrutetfrånsydpolen skrev:Jag ska inte stick under stolen med att jag helst ser en betongplatta. Om vi bortser från både arbetskostnad och arbetsinsats återstår det tekniska utförandet där kanske det klurigaste är att kunna gjuta igen grunden som huset faktiskt viar på.
Tjena! Jo men jag började riva lite smått och eftersom jag frigör grunden mer och mer fick jag byta strategi helt enkelt. Det landade i att gjuta plintar istället eftersom jag enkelt kommer åt att gräva samt lägga på en ny syll och ett nytt golvbjälklag på plintarna. Just nu står huset delvis på grunden, delvis på stöttande rejäla klossar och det fungerar, även en vinter som denna då vi här i Sundsvall redan har fått ca 100 cm snö vilket är väldigt ovanligt. Sist var 2018. Så, vältajmat! Groparna för hörnplintarna är grävda och nu inväntar jag våren så jag kan fortsätta gräva och därefter påbörja gjutningen 
Ser nu att jag tydligen har bytt nick här i forumet :O
Ser nu att jag tydligen har bytt nick här i forumet :O
Klicka här för att svara