Hej!

Hoppas det inte blir för mycket att läsa men vill få ut så mycket info/bilder som möjligt för bästa hjälp.

Lite bakgrundsfakta:

Vi köpte en 1-plans villa på 180kvm byggd -81 i somras med tillträde under september månad. Vi var på två visningar och det var inga konstigheter. I överlåtelsebesiktningen under fliken ”Krypgrund” står det:

• Allmänt:
  • ”Krypgrund är en riskkonstruktion”. Inga konstigheter med det.
  • Grunden:
  • ”Mindre avvikande lukt noterades vid tillträde till grunden. För att fastställa orsak till och omfattningen av den lukt som noterades bör en fortsatt teknisk utredning göras”.
  • ”Berg i dagen.”
  • ”Förekommer tryckt/behandlat virke i grunden”

Det fanns inga mögelangrepp i grunden och fuktkvoten där besiktningsmannen tog olika prover varierade mellan 11,9% till 15,1%, lägst i trossbotten och högst i ytterväggssyllen.

När vi skrev på papper för köpet så nämnde säljaren att han har haft stängda ventilationsluckor senaste 20 åren med en liten kondensavfuktare gåendes 24/7. När besiktningsmannen hade varit nere i krypgrunden så påpekade han till säljaren att öppna minst 2 luckor för att få lite genomdrag vilket han gjorde.

Visst luktade det lite unket i krypgrunden men tänkte inte mycket på det där och då.

När vi fick nycklarna och började flytta in så märktes det en unken doft i hallen och detta var under mitten på september. Doften märktes till 90% enbart i hallen/entren och knappt något i resten av huset. Dagarna gick och det släppte inte så jag ringde till Anticimex för en krypgrundsbesiktning.

Protokollet blev:
  • Mikrobiell/kemisk lukt i bostaden? Ja, lokalt kemisk lukt.
  • Mikrobiell/kemisk lukt i grunden? Ja, rötskyddbehandlat virke.
  • Fuktkvot ytterväggssyllar: 13%
  • Fuktkvot trossbotten: 12-15%
” Övrigt: Svag kemisk lukt upplevs vid inträde av huset och i grunden finns en tydlig kemisk lukt. I den tillbyggda delen av grunden ligger det en betongmatta på en grusbädd, övrig markyta är av berg. Lokalt finns sänkor i berget med fuktpåslag och mikrobiell påväxt på markytan. I grunden finns en kondensavfuktare som inte är anpassad för ändamålet, jag rekommenderar att en krypgrundsavfuktare med upphängt spirorörsytem och undertrycksventilation installeras för att hålla grunden torr och ventilera ut luften.”

Nu för någon vecka sedan så har lukten börjat att avta i entren/hallen men vill fortfarande råda bot på problemet då jag kan känna unken doft om jag luktar på golvet vid vattenrören till elementen nära hallen samt att ytterkläderna har tagit lite doft.

Min spontana tanke är att efter säljaren tog bort isoleringen för ventilerna så kommer det in mer fukt. En av ventilerna är öppna där man känner/kände lukten vid hallen vilket den inte var förut. Nere i krypgrunden vid den luckan känns det som att det blivit en samlingsplats för spindlar (inga kokonger eller boxbollar ÄN).

Jag har köpt en billig ”väderstation” från Clas Ohlson med märket CoreTech med 2st trådlösa fuktgivare för att hålla koll på fukten. Vet inte hur mycket jag kan lita på värdena men ville ha något snabbt för att få lite koll. En givare hänger i mitten av huset samt en under hallen där det luktar.

Givaren som är i ”mitten” av huset ligger på 68-69% RF och 14.5°C.
Givaren som är där jag tycker det luktar och det känns fuktigare ligger på 76-77%RF och 13.5°C.
Detta med en yttertemperatur på 10°C.

Vill kolla lite om någon mer här har haft liknande bekymmer och löste det utan att köpa avfuktare för 35.000:-
Menar grunden har ju ändå klarat sig bra i 30 år.

Oroar jag mig för mycket eller är det befogat?
Ska jag testa med att plugga ventilerna direkt eller vänta tills efter vintern?
Ska jag lägga mer byggfolie och/eller betongmatta?

Planritning
Grön linje = Grundmur
"Kattlucka" = Dom två ventilerna som öppnades
Röd inringning till vänster = Där det luktar som mest
Planritning av en villa med markerade ventiler och fuktmätare, samt fokus på platser med luktproblem nära hallen och verktyg för mätning av fuktighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blandade bilder vid givare 1 (68-69%RF 14.5°C)
Byggplatsbild som visar under en krypgrund med hängande fuktgivare märkt "1" och exponerade rörsystem.
Skapa konto
Krypgrund med fuktspärr i form av en plastduk på marken, synliga avloppsrör och väggar av murad sten.
Skapa konto
Betonggolv med mörka fuktfläckar och sprickor i en krypgrund.
Skapa konto
Krypgrund med synliga vattenfläckar och rördragning, samt betonggolv med möjliga fuktskador.
Skapa konto
Krypgrund med grus, plastfolie och avloppsrör, tecken på fukt och mikrobiell påväxt. En faktor i unken lukt i halldelen av huset.
Skapa konto
Krypgrund med plastfolie och grus, synliga spindlar nära öppning.
Skapa konto
Luftavfuktare placerad på ett betonggolv i krypgrund med synliga knappar och lysande indikatorer.
Skapa konto

Blandade bilder vid givare 2 (76-77%RF 13.5°C)
Krypgrund med fuktgivare från Clas Ohlson och kablar; synliga plankor och vägg av tegel och betong; en kondensavfuktare och rör syns i bakgrunden.
Skapa konto
Bild av krypgrund med synliga stenytor och rör, samt fuktiga partier och spindelväv.
Skapa konto
Krypgrund med isolerade rör, plastfolie på marken och synlig ventilation. Spår av fukt och grusig yta i närheten av rör och murar.
Skapa konto
Stenblock i krypgrund med blå plastfolie på marken och små stenar ovanpå.
Skapa konto

Ena luckan där det luktar som mest samt lite spindlar som jag skrev om
Inre delen av krypgrund med synliga rör, betongväggar och isolering ovanpå. Träbalkar i taket och några spindlar kan ses.
Skapa konto

• Fuktgivare hängande i krypgrund nära rör och tak, omgivet av murade väggar och isolerade rör. Lampan lyser upp utrymmet med plastmatta på marken.
    Skapa konto
  • Krypgrund med fuktgivare, synliga kablar och rör i en 1-plansvilla byggd 1981. Ytan består av berg och det finns en lätt kemisk lukt.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.