Jaha, nu är jag något förbannad. En av rutorna på ett Sverigefönster / Polaris i tillbygget sprack när det första omslaget till -15 grader kom. Fel från fabrik förutsatte jag och trodde inte att detta skulle vara några problem med att få detta ersatt.

Svaret från Kronfönster var att hade det varit fel från fabrik så hade det synts vid leverans. De vägrar ta på sig något ansvar och skyller på snickaren.

-Vad säger ni, finns det något fog deras hållning, eller får man skylla sig själv med polska fönster från småländsk leverantör?

-Fönstren monterades i somras och inga skador syntes då. Jag antar att när man får hit en glasfirma (när det blir varmare..) så kan de se vad som har orsakat detta?

Sprucket glas i ett Sverigefönster med synlig trädgård och röd stuga i bakgrunden
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka i hörnet av ett fönsterglas med vit karm och utsikt till snöig utomhusmiljö.
Skapa konto

Ser mer ut som spänningar i bågen och vid kyla kan trät röra sig, gummilisten ska ta upp dessa spänningar då.
Hur är det satt , med 4 karmskruvar i befintliga borrade hål. Tar bågen i någonstans när det stängs. Mät upp allt våg ,lod diagonalt. lägg en rätt bräda mot karmen och se om det är mage eller bula, som kan bli om man drar karmskruvarna lite ojämnt. Om karmen lutar utåt eller inåt spelar ingen roll, det är om något är vridet så karmen är skev som det bli liknande. Vem har satt in fönstren.

Ser ut som att fönsterbågen har fått sig ett slag i nedre vänstra hörnet, där sprickan börjar.
Kan ha blivit en liten spricka som doldes av fönsterbågen och som fortsatte att spricka när det blev värmespänningar.

Demmpa Demmpa skrev:
Ser ut som att fönsterbågen har fått sig ett slag
Bra ögon du har eller kan du zoma in. Då tar vi TS på det med bättre foton på hörnen, gärna lite underifrån så hörnen syns riktigt bra.

Sne4 Sne4 skrev:
Jaha, nu är jag något förbannad. En av rutorna på ett Sverigefönster / Polaris i tillbygget sprack när det första omslaget till -15 grader kom. Fel från fabrik förutsatte jag och trodde inte att detta skulle vara några problem med att få detta ersatt.

Svaret från Kronfönster var att hade det varit fel från fabrik så hade det synts vid leverans. De vägrar ta på sig något ansvar och skyller på snickaren.

-Vad säger ni, finns det något fog deras hållning, eller får man skylla sig själv med polska fönster från småländsk leverantör?

-Fönstren monterades i somras och inga skador syntes då. Jag antar att när man får hit en glasfirma (när det blir varmare..) så kan de se vad som har orsakat detta?

[bild] [bild]
Det är skitsnack att det måste synas direkt. Finns det en mindre skada från tillverkningen på glaskassetten så kan det mycket väl spricka vid kyla, och då sker det oftast första vintern. Har själv råkat ut för det på Elitfönster, inga problem med reklamation, byttes utan diskussion. Har också råkat ut för det på en bil, stod ute i -20 och då det blev varmt i bilen blev det en stor fin spricka.

Om snickaren inte klantat sig vid monteringen och det inte finns några yttre skador på karmen ska du stå på dig, anmäl till ARN om dom krånglar.

J jonaserik skrev:
Bra ögon du har eller kan du zoma in. Då tar vi TS på det med bättre foton på hörnen, gärna lite underifrån så hörnen syns riktigt bra.
Jag såg ett mörkt streck på vänstra bågen, så jag klickade på bilden å zoomade in så mycket jag kunde på telefonen, då syns det ytterligare några små mörka streck.

Närbild på en vägg med ett mörkt långt streck och flera små svarta streck.
Skapa konto

Hej,
Tack för snabba svar. Lite sent på kvällen tyvärr att ut och leta rätt på lämplig tunn metallprofil, så en laminatskiva fick duga i kväll. Såg inget att anmärka på (hur digonalmäta lämpligast på monterat fönster?) förutom följande:

Fönstret i sig har en bula på sig (översta bilden), men så verkar flertalet ha, i andra fönster med (denna är 3 luft 17x16, övriga 2 luft 11x16). Karmen var rak vad jag kunde i planet mot gummilisten.

Med tanke på hdf materialet så får jag mäta lite bättre i morgon, men eventuellt finns ett luftgap på c:a 2mm (bild 2 o 3 från toppen). Kunde inte se något annat luftgap så här sent på kvällen åtminstone. Fönstren är monterade med de förberedda karmskruvshålen = 4 st på denna sida. DVS de 2 mittersta karmskruvarna sammanfaller i så fall med den eventuella midjan.

Ingen skada kan ses på hörnen vad jag kunde se.
-Vad tror ni?

Närbild på en fönsterkarm med ett potentiellt luftgap nära gummilisten och laminatskivan.
Skapa konto

Närbild på ett fönster med en synlig bula på vit yta vid kanten.
Skapa konto

Närgränsat foto av ett fönsters karm och profil med synliga skruvar och en potentiell bula nära kanten.
Skapa konto

Närbild på bula i fönsterkarm intill gummilist och profil, möjligt luftgap synligt.
Skapa konto

Närbild på potential luftgap mellan fönsterkarm och gummilist.
Skapa konto

Här (inringat) ser det ut att vara skador efter att något har trillat på fönsterbågen.
Skador på en fönsterbåge och täcklist markerade med röda cirklar.
Skapa konto

Edit: Det är alltså på den plana ytan in mot rummet, i nederkant på den vänstra delen av bågen samt på täcklisten.

Redigerat:
Hej,
Det som du har ringat in är enbart lite smuts som en vanlig disktrasa med en droppe diskmedel tar bort, inget slagmärke över huvudtaget. Ingen glipa när jag måttade lite noggrannare nu på kvällen heller.

Jag hittar inget(förutom fel från fabrik) som kan ha orskat detta.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Sne4 Sne4 skrev:
Hej,
Det som du har ringat in är enbart lite smuts som en vanlig disktrasa med en droppe diskmedel tar bort, inget slagmärke över huvudtaget. Ingen glipa när jag måttade lite noggrannare nu på kvällen heller.

Jag hittar inget(förutom fel från fabrik) som kan ha orskat detta.
Som jag påpekade, reklamera en gång till, sedan ARN. Tyvärr inte helt ovanligt att fönster spricker första vintern pga osynliga skador/spänningar.

Garantiärende helt klart.
Om det vid inspektion av glaset hittas utvändiga skador kan det bli svårare att få ersättning då det inte upptäcktes vid leverans.
Låt firman som levererat inspektera hur montaget är gjort.
Är glaset med sin ram som det levererades med utan skador så anser jag att det är ursprungligt.
Även om snickaren skulle råkat damma till glaset på något olämpligt sätt ska det hålla.
Hur ser hemförsäkringen ut, finns något att hämta där?

Lycka till.

/W

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.