12 342 läst ·
51 svar
12k läst
51 svar
Kraftledning smäll.
hur lång är en kedjeisolator för 130kV? en halvmeter?
Låter som överledning i en trasig isolator eller ett träd/gren som kortslutit etc.
Men man ska komma ihåg att fältstyrkan under en 400kV ledning kan vara stor. Speciellt om ledningen hänger lågt Promenad med paraply i duggregn rekommenderas inte.
Vad folk i allmänhet inte vet är att OM det blir stora ljusbågar, eller ännu värre om en brytare i ett ställverk inte klarar sitt jobb, då smäller det! Med en explosion.
Men man ska komma ihåg att fältstyrkan under en 400kV ledning kan vara stor. Speciellt om ledningen hänger lågt Promenad med paraply i duggregn rekommenderas inte.
Vad folk i allmänhet inte vet är att OM det blir stora ljusbågar, eller ännu värre om en brytare i ett ställverk inte klarar sitt jobb, då smäller det! Med en explosion.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag tror på fågelteorin. Var själv med om en duva som troligen kom olyckligt mellan strömavtagaren på ett pendeltåg och dess tak, mycket mindre spänning och skala, men i alla fall. Det small jättehögt på ca 7 meters avstånd och gav ett kraftigt ljus och infrasttålning som värmde min kind. Vi som var där blev ganska chockade för vi trodde det var en bomb ( just då snackade man i media om att Sadamm skulle hämnas på västvärlden), men sedan såg vi kvarlevorna med två rykande ben sticka upp.
Sudden death minst sagt.
Sudden death minst sagt.
Jag skulle gissa på att det beror på smuts på isolatorkedjorna. Det kan vara allt från fågelskit till salt som blåser med luften från havet, eller mossa som växer på isolatorerna. Tillräckligt mycket smuts på isolatorerna gör att det blir överslag och kan smälla. I ställverk nära kusten får man spola rent när det blåser från havet för att blir kvitt saltet, ibland kan saltet ta sig flera mil in mot landet.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag såg nu när jag knäppte kort att jag hade kommit ihåg ledningen fel och beskrivit den konstigt. Inte säker på om det är 130 kV heller. Får väl erkänna att jag inte är allt för duktig på kraftledningar. Lite utanför mitt ämnesområde.
Men här är det i alla fall två bilder på det.
Det blev en ljusbåge ner mot marken och sedan en smäll och en avlång rökridå från marken. Hände där ledningarna hänger mest, mellan två stolpar. Fågelteorin känns ganska långsökt och när ljusbågen dessutom sökte sig ner mot marken..

Så här ser stolpen ut.

//Patrik
Det blev en ljusbåge ner mot marken och sedan en smäll och en avlång rökridå från marken. Hände där ledningarna hänger mest, mellan två stolpar. Fågelteorin känns ganska långsökt och när ljusbågen dessutom sökte sig ner mot marken..
Så här ser stolpen ut.
//Patrik
Redigerat:
kanske dessa killar som vart i farten?: http://www.youtube.com/watch?v=gcbq3K8i4T8&feature=related
förresten tycker jag ledningen ser konstig ut, 4 trådar? ok om den ena var en jordlina, men då skulle den väl inte hänga på isolatorer?
såg en sån kraftledning som korsade E18 en bit efter stockholm västerut.
kommer inte ihåg exakt var men den hängde det bara 2 trådar i, alltså enfas...
kan det vart nåt med järnväg att göra?
förresten tycker jag ledningen ser konstig ut, 4 trådar? ok om den ena var en jordlina, men då skulle den väl inte hänga på isolatorer?
såg en sån kraftledning som korsade E18 en bit efter stockholm västerut.
kommer inte ihåg exakt var men den hängde det bara 2 trådar i, alltså enfas...
kan det vart nåt med järnväg att göra?
Mellan Lerum och Floda korsar en HVDC E20 från Göteborg. Högspänd likström alltså. Men den har bara två trådar och den här fyra. Såvitt jag vet är det den enda i Sverige. Men jag har ju haft fel förut.
Däremot tror jag inte på järnvägsteorin. De köper sin ström direkt till sina omformarstationer och därefter distribueras den direkt i kontaktledningen (16 kV) eller hjälpkraften i "kaffekokarledningarna" (20 kV) och det är de som sitter i toppen av stolparna. Det som hänger på sidan är returen mellan sugtransformatorerna, förutom det som går i den ena rälen.
Kan ju finnas någon Banverkare från eldriften här som kan detta bättre, jag var vapenfri signalare för 25 år sedan ... men signalerna hänger ju ibland i ktl-stolpar och bryggor, så det här ingick i kursen. Säkerhetsavståndet för signalare är/var 1,75 m, för driften 1 m (undrar om de var av den mer isolerade sorten.) Vid kortslutning bryter systemet och testar därefter automatiskt flera gånger med några minuters mellanrum med några hundra ampere. Klättra inte på tåg med andra ord. Man blir lätt kokt.
Det som är imponerande är att den där tråden med en diameter på ca 10 mm orkar dra igång ett helt jävla godståg bortåt kilometern långt.
Inte löste jag ursprungsfrågan, men jag kände ett behov av att få glänsa lite idag.
/Boris
Däremot tror jag inte på järnvägsteorin. De köper sin ström direkt till sina omformarstationer och därefter distribueras den direkt i kontaktledningen (16 kV) eller hjälpkraften i "kaffekokarledningarna" (20 kV) och det är de som sitter i toppen av stolparna. Det som hänger på sidan är returen mellan sugtransformatorerna, förutom det som går i den ena rälen.
Kan ju finnas någon Banverkare från eldriften här som kan detta bättre, jag var vapenfri signalare för 25 år sedan ... men signalerna hänger ju ibland i ktl-stolpar och bryggor, så det här ingick i kursen. Säkerhetsavståndet för signalare är/var 1,75 m, för driften 1 m (undrar om de var av den mer isolerade sorten.) Vid kortslutning bryter systemet och testar därefter automatiskt flera gånger med några minuters mellanrum med några hundra ampere. Klättra inte på tåg med andra ord. Man blir lätt kokt.
Det som är imponerande är att den där tråden med en diameter på ca 10 mm orkar dra igång ett helt jävla godståg bortåt kilometern långt.
Inte löste jag ursprungsfrågan, men jag kände ett behov av att få glänsa lite idag.
/Boris
Med tanke på isolatorerna ser det ut att vara 130kV, och ser man sedan till utförandet med fyra lika utförda linor och montage i "fyrkant" hamnar man nog hos Banverket. Troligtvis en dubbel 130kV enfas 16 2/3Hz matningsledning utgående från en större omformarstation för att sen mata transformatorer 130/15kV utmed järnvägarna.
Det är riktigt som du skriver men numera har Banverket även ett eget 130kV enfasnät med bandriftfrekvens, detta för att inte behöva omforma på så många ställen samt att enkelt kunna mata ut på kontaktledningarna via enkla lokala trafos.BorisG skrev:De köper sin ström direkt till sina omformarstationer och därefter distribueras den direkt i kontaktledningen (16 kV) eller hjälpkraften i "kaffekokarledningarna" (20 kV) och det är de som sitter i toppen av stolparna. Det som hänger på sidan är returen mellan sugtransformatorerna, förutom det som går i den ena rälen.
/Boris