Byggahus.se
engs
Tänkte om de sitter på långa kontrakt / prissäkrat att det åtminstone tar tid innan det slår igenom, å andra sidan var det väl kanske 1½-2 år sen eller så priserna började öka så knappast på pre-2020 års nivå oavsett.
 
E EI30-SaC skrev:
God kväll gott folk.
Vill bara ge ett råd till alla ni som står i startgroparna får inhandling av material till något större projekt.

I min yrkesroll har jag god insyn på inköpsavtal till samtliga byggvaruhandlare i landet. Kan dra några exempel på avviserade prishöjningar men generellt kommer det mesta stiga kraftigt.

Armeringsstål - upp 12%
Totalt upp 35% sen I höstas.
Brist på stål i världen, Kina betalar otroligt bra just nu.

Stomvirke (C24) - upp 15%
Totalt upp 40% sen I höstas.
Brist pga. stängda sågverk i början av pandemin, barkborren, och blöt mark i skogen. Usa ger det dubbla för en kubik furu så lönar sig att skeppa iväg.

OSB - upp 20%
Kommer stiga ytterligare en månad, sen är prognosen att samtliga byggvaruhandlare har tömt sina lager och då är det slut.
Kommer komma in stötvis f.o.m april men prisnivån lär ligga kvar.
Planera i stället med plyfa, spånskiva, råspont eller extra hård gips.

Övriga skivmaterial- upp 10 - 20%
På grund av bristen på osb kommer det bli huggsexa på övriga träbaserade skivmaterial på marknaden.

Så med andra ord så kan ett lösvirkeshus stiga med ca. 10-20% i materialkostnad jämfört med kalkyler gjorda i höstas. Som det ser ut nu kan det skilja 5% från en vecka till en annan.

Mitt råd är att köra igång och få till order utan att byggfirman eller bygghandlaren har rätt till justering alt. vänta till i höst och se om läget stillat sig.
Det är priset som är viktigt inte rabatten. Dom kan ha vilken rabatt dom vill bara priset är billigast.
E EI30-SaC skrev:
God kväll gott folk.
Vill bara ge ett råd till alla ni som står i startgroparna får inhandling av material till något större projekt.

I min yrkesroll har jag god insyn på inköpsavtal till samtliga byggvaruhandlare i landet. Kan dra några exempel på avviserade prishöjningar men generellt kommer det mesta stiga kraftigt.

Armeringsstål - upp 12%
Totalt upp 35% sen I höstas.
Brist på stål i världen, Kina betalar otroligt bra just nu.

Stomvirke (C24) - upp 15%
Totalt upp 40% sen I höstas.
Brist pga. stängda sågverk i början av pandemin, barkborren, och blöt mark i skogen. Usa ger det dubbla för en kubik furu så lönar sig att skeppa iväg.

OSB - upp 20%
Kommer stiga ytterligare en månad, sen är prognosen att samtliga byggvaruhandlare har tömt sina lager och då är det slut.
Kommer komma in stötvis f.o.m april men prisnivån lär ligga kvar.
Planera i stället med plyfa, spånskiva, råspont eller extra hård gips.

Övriga skivmaterial- upp 10 - 20%
På grund av bristen på osb kommer det bli huggsexa på övriga träbaserade skivmaterial på marknaden.

Så med andra ord så kan ett lösvirkeshus stiga med ca. 10-20% i materialkostnad jämfört med kalkyler gjorda i höstas. Som det ser ut nu kan det skilja 5% från en vecka till en annan.

Mitt råd är att köra igång och få till order utan att byggfirman eller bygghandlaren har rätt till justering alt. vänta till i höst och se om läget stillat sig.
 
Sant förvisso… men vart hittar man det billigaste?
Ska bygga ut huset med ca 100m2 med start i oktober typ… precis gjutit grunden själv, för 3000kr /kubik. Bor i Dalarna/Borlänge.
 
D Dalapagen skrev:
Sant förvisso… men vart hittar man det billigaste?
Ska bygga ut huset med ca 100m2 med start i oktober typ… precis gjutit grunden själv, för 3000kr /kubik. Bor i Dalarna/Borlänge.

Fyfan vad dyrt, ni är iof e3 så får säker kompensera för mindre volymer.
. I storstan betalar man inte mer än 2000kr m3
 
  • Gilla
Dalapagen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.